Gå til innhold
  • Bli medlem

En <Alt Mulig> sekk, for turer hvor målet er og gå seg vekk!


Anbefalte innlegg

Har gradvis og med hjelp av dette forumet (og andre sider) kommet meg nærmere Drømmen om og være mer ute i skog og mark enn I asfaltjungelen! 

Men har enda et par småting igjen, blandt annet Ryggsekk! 

Vurderte en Shimoda X70 for og prøve og få plass til Kamera og kjøkkenvasken! (alt jeg skulle trenge). 
Men etter og ha brukt kamera litt mer og vært litt rundt om kring på dagsturer, har jeg funnet ut at jeg bruker stortsett 2 linser...  
Så da er ikke en dedikert kamera sekk og Tur-sekk i andre ledd nødvendig! 

Vil gjerne ha tur/camping sekk med mye plass og god komfort som mulig!   
(da Målet med mine turer er og forbli hjemmefra så lenge som mulig).
Om det er Skog/fjell\vidde camping eller Backpacking\landsvandring! 

Jeg er ganske Høy (nesten 2m) og har litt heft rundt midjen. 


-Sitter og leser om diverse sekker i dag selv, feks North face 65 og osprey aether 65, men har så lite peiling på sekker og utstyr... Samt mye av disse sidene virker veldig *sponset*, så hvor mye en kan stole på skryt\ris er litt iffy.. - 

Bor også i en Liten by på Østlandet, med ikke mange butikker som selger\kan bistå!  
Så derfor tyr jeg til Cyberspace! 


Setter VIRKELIG!! Stor pris på all hjelp jeg har fått hit-til!  Og hjelp jeg vil få for dette! 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg veldig fan av Osprey og har både Unltd 64 og Aether 85. Det som er intressant er at de to sekkene faktisk er omtrent nøyaktig samme størrelse, men det kan pakkes med under topplokket på Aether 85. Osprey er veldig populære, mye grunnet at de er best på ventilasjon i ryggen men også at passformen passer godt for mange.

 

Jeg kjøpte feks en Gregory Baltoro Pro 100, men returnerte den i løpet av et par timers tid ettersom jeg rett og slett ikke klarte å få den til å passe i nærheten av like godt som Osprey gjør for min del. Men det betyr ikke at det var en dårlig sekk, jeg fikk faktisk er enormt bra inntrykk av den men den passet rett og slett ikke for meg.

Og der er noe av cluet, du må teste litt og finne noe som passer din rygg. Du bor jo i Drammen, det er jo mer enn sentralt nok til at du har mulighet til å teste det meste som er på markedet. Så stikk innom noen forskjellige sportsbutikker og prøv sekker fra ulike fabrikanter, men du bør ha med deg en annen sekk fylt med minimum 8-10 kg vekt som du kan legge inn i den andre sekken for å få ett inntrykk mens det faktisk er i vekt i den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltoro sitter helt ekstremt godt på ryggen min, er 200cm selv. Så dette er absolutt en sekk jeg vil anbefale deg å prøve. 

Men når det kommer til sekk, kan alt føles feil om du ikke er vant til å gå med ryggsekk. Det tar noen timer med tråkking før man kjenner hvor mye en god sekk har å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet Baltoro 75 til sommertur i år. Hadde fra før Reconpack 120. Har ikke gått tur med Baltoro ennå, men umidelbart kjennes den, med 20-25kg, veldig mye bedre ut en Reconpack. Over det, som ikke er aktuelt på fottur, er nok Reconpack bedre. 

Med utstyret jeg har, pluss hundemat (kløver ikke på sommer) og luksusen vi forlanger på 7-14 dager er 75 liter for lite. Men jeg skal få stappet den helv....ff.... sekken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk er individuelt og du må prøve. Fyll de med vekt og gå rundt i butikk og hjemme. Finnes mange produsenter, både "hjemme" og over dammen som lager gode sekker. Bergans, Norrøna, Fjällräven, Arcteryx, Gregory, Osprey, etc. Har ikke erfaring med alle.

Jeg har en Gregory Baltoro Pro 85 jeg er godt fornøyd med. Mange lommer, god å organisere. Ok å bære til rundt 25 kg. En del fine detaljer.

Jeg har også en Bergans Alpinist 110. Kan bære 35 kg i den. Er tungt men aldri vondt, sitter godt og fordeler vekt godt. Brukt den på noen ganske lange turer. Min ser nesten ny ut ennå, enda den er fra 2017, utrolig slitesterk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.