GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har et godt tips pÄ mygghatter som faktisk holder knotten vekke. Jeg har en mygghat fra Dovrefjell eller hva det merket heter. Funker helt strÄlende mot Mygg, men til knotten er den helt ubrukelig. Ikke finmasket nok. 

PÄ vestlandet nÄ er det helt hysteriske mengder knott nÄ. Det var det forsÄvidt nordafor ogsÄ (Lofoten) 

Annonse
Skrevet

Bruker heller en egen hatt (eller caps) med finmaskert netting for knott. Mange av disse er store nok til at det er null stress Ă„ ha over en hatt, som da holder det mer borte fra ansiktet.

Bruker denne fra Sea To Summit selv. SÄ lenge de er beregnet pÄ midges og/eller "no-see-ums" sÄ er det gode greier.

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Jeg har ogsÄ kjÞpt StS sitt nett ettersom det pÄstÄs at det holder knotten ute. Ikke fÄtt testet dette enda, men hÄper det stÄr til forventningene. Har hatt flere nett og hatter som ikke var knottsikker. Meget frustrerende.
Foretrekker lĂžst nett da det lar meg variere hodeplagg etter forholdene og jeg slipper ha med en dedikert hatt til den type bruk hvis jeg allikevel har en hatt, caps e.l. som er med for Ă„ beskytte mot sol osv.

• Liker 1
Skrevet
Vandrefalken skrev (3 timer siden):

Bruker heller en egen hatt (eller caps) med finmaskert netting for knott. Mange av disse er store nok til at det er null stress Ă„ ha over en hatt, som da holder det mer borte fra ansiktet.

Bruker denne fra Sea To Summit selv. SÄ lenge de er beregnet pÄ midges og/eller "no-see-ums" sÄ er det gode greier.

Denne var ikke finmaska nok, den er lik som jeg har til en sÄnn solhatt. Knotten kryper gjennom og den er nok best mot mygg ja. 

Min sþken fortsetter 🙈

Skrevet (endret)

https://www.skittfiske.no/simms/255859/simms-bugstopper-net-sombrero-stone?channable=056dcc6964003235353835396f&gad_source=1

Dette er vel omtrent den beste du fÄr tak i, den er komfortabel og ha pÄ seg og er satt inn med permetrin. Permetrin er ekstremt effektivt mot innsekter av alle typer. Men myggnettingen pÄ denne hatten kan ikke byttes hvis det gÄr hull i den, og den koster skjorta. Mens pÄ den andre mygghatten jeg har sÄ kan nettingen byttes ved behov.

Anbefaler ogsÄ pÄ det varmeste Ä skaffe seg Simms Bugstopper Hoody. https://www.skittfiske.no/simms/231350/simms-bugstopper-hoody-steel-l-uv-og-insektbeskyttende-hettegenser?channable=056dcc69640032333133353084&gad_source=1

Da vil ikke innsektene sitte pÄ verken genseren din eller pÄ hatten, da slipper du at de kan krype inn i smÄ mellomrom.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, tshansen said:

Denne var ikke finmaska nok, den er lik som jeg har til en sÄnn solhatt. Knotten kryper gjennom og den er nok best mot mygg ja. 

Min sþken fortsetter 🙈

Sikker? De har flere som ser like ut- denne skal vĂŠre finmaska nok. đŸ€”

Som @Gabs88 ogsÄ nevner, sÄ gÄr det an Ä behandle nettingen med permetrin selv, sÄ fÄr man enda mer beskyttelse. :) Det har jeg gjort.

• Liker 1
Skrevet
Vandrefalken skrev (1 time siden):

Sikker? De har flere som ser like ut- denne skal vĂŠre finmaska nok. đŸ€”

Som @Gabs88 ogsÄ nevner, sÄ gÄr det an Ä behandle nettingen med permetrin selv, sÄ fÄr man enda mer beskyttelse. :) Det har jeg gjort.

Jeg som sÄ feil ja.... det er myggnetting de hadde pÄ xxl, ikke denne ultra mesh som du sikter til! Takk! 

Skrevet
Gabs88 skrev (5 timer siden):

https://www.skittfiske.no/simms/255859/simms-bugstopper-net-sombrero-stone?channable=056dcc6964003235353835396f&gad_source=1

Dette er vel omtrent den beste du fÄr tak i, den er komfortabel og ha pÄ seg og er satt inn med permetrin. Permetrin er ekstremt effektivt mot innsekter av alle typer. Men myggnettingen pÄ denne hatten kan ikke byttes hvis det gÄr hull i den, og den koster skjorta. Mens pÄ den andre mygghatten jeg har sÄ kan nettingen byttes ved behov.

Anbefaler ogsÄ pÄ det varmeste Ä skaffe seg Simms Bugstopper Hoody. https://www.skittfiske.no/simms/231350/simms-bugstopper-hoody-steel-l-uv-og-insektbeskyttende-hettegenser?channable=056dcc69640032333133353084&gad_source=1

Da vil ikke innsektene sitte pÄ verken genseren din eller pÄ hatten, da slipper du at de kan krype inn i smÄ mellomrom.

Dette var et veldig godt alternativ, tusen takk! Jeg prĂžver Ă„ fĂ„ tak i nettet til sea to summit fĂžrst (halv pris) om den ikke finnes Ă„ fĂ„ tak i noe sted (i nĂŠrheten) er det mulig jeg plukker opp den hatten. SĂ„ jo meget snobbete ut đŸ€Ł Sikkert delux royal fish style hatt om jeg ikke tar feil 

Skrevet
2 minutes ago, tshansen said:

Dette var et veldig godt alternativ, tusen takk! Jeg prĂžver Ă„ fĂ„ tak i nettet til sea to summit fĂžrst (halv pris) om den ikke finnes Ă„ fĂ„ tak i noe sted (i nĂŠrheten) er det mulig jeg plukker opp den hatten. SĂ„ jo meget snobbete ut đŸ€Ł Sikkert delux royal fish style hatt om jeg ikke tar feil 

Delux Royal Fish Style stemmer godt, jeg har 2 mygghatter selv og et par STS myggnettinger og Simms hatten brukes stort sett bare hvis jeg er 100% sikker pÄ at jeg kommer til Ä trenge den. Det er nok beste av det beste, men av meg brukes den kun hvis jeg er 100% sikker pÄ at jeg har behov for myggbeskyttelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)
tshansen skrev (16 timer siden):

Jeg som sÄ feil ja.... det er myggnetting de hadde pÄ xxl, ikke denne ultra mesh som du sikter til! Takk! 

Ai, det finnes flere typer ja. Det er slemt gjort. MÄ vel grave frem min Ä se hva jeg egentlig har kjÞpt. Er jo sÄ liten den pakkposen at sist jeg skulle pÄ fisketur endevendte jeg hele boden uten Ä finne den. Nytt forsÞk fÞlger..

Edit: var enklere Ă„ la google lete gjennom gamle ordrebekreftelser. Ser ikke alt for lovende ut:
Sea To Summit Mosquito Headnet Standard BlackStÞrrelse: 1SIZE Varekode: 245176 Antall: 1 Pris: 118,30,-

Endret av aico
Skrevet
aico skrev (10 minutter siden):

Ai, det finnes flere typer ja. Det er slemt gjort. MÄ vel grave frem min Ä se hva jeg egentlig har kjÞpt. Er jo sÄ liten den pakkposen at sist jeg skulle pÄ fisketur endevendte jeg hele boden uten Ä finne den. Nytt forsÞk fÞlger..

Edit: var enklere Ă„ la google lete gjennom gamle ordrebekreftelser. Ser ikke alt for lovende ut:
Sea To Summit Mosquito Headnet Standard BlackStÞrrelse: 1SIZE Varekode: 245176 Antall: 1 Pris: 118,30,-

Ja, denne tabben holdt jeg ogsÄ pÄ Ä gjÞre. Et kjapt sÞk kunne fortelle meg at min lokale XXL butikk hadde disse pÄ lager. NÄr jeg kom fram sÄ jeg jo at det var for store masker. Det som er avgjÞrende og skiller de best er bildet av fyren med myggnettet.

SCR-20240620-kkdq.thumb.png.e929391ba3e2cd1a9c5e89f84e174a4e.png

Dette er den man vil ha, ikke den under, det er rett myggnett.

SCR-20240620-kkmk.thumb.png.bb8318f320ce3a9c06d8e209d2231f53.png

Skrevet

@tshansen emballasjen er nok resirkulert for lenge siden, sÄ jeg fÄr vurdere maskene visuelt, evt. se om kjÞkkenvekta kan gi meg en pekepinn. Skal jo skille 7 gram mellom de iflg innpakningen.

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (2 minutter siden):

@tshansen emballasjen er nok resirkulert for lenge siden, sÄ jeg fÄr vurdere maskene visuelt, evt. se om kjÞkkenvekta kan gi meg en pekepinn. Skal jo skille 7 gram mellom de iflg innpakningen.

Du ser det veldig godt nÄr du tar i nettet.... se pÄ bildene

SCR-20240620-koxk.png.bef74a9223602bfc543b4ccb2b515545.png

SCR-20240620-kpbu.png.8b1c9ed9b382964c52c40ba2c3c3953a.png

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.