Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygghatt som holder knotten borte?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har et godt tips på mygghatter som faktisk holder knotten vekke. Jeg har en mygghat fra Dovrefjell eller hva det merket heter. Funker helt strålende mot Mygg, men til knotten er den helt ubrukelig. Ikke finmasket nok. 

På vestlandet nå er det helt hysteriske mengder knott nå. Det var det forsåvidt nordafor også (Lofoten) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også kjøpt StS sitt nett ettersom det påstås at det holder knotten ute. Ikke fått testet dette enda, men håper det står til forventningene. Har hatt flere nett og hatter som ikke var knottsikker. Meget frustrerende.
Foretrekker løst nett da det lar meg variere hodeplagg etter forholdene og jeg slipper ha med en dedikert hatt til den type bruk hvis jeg allikevel har en hatt, caps e.l. som er med for å beskytte mot sol osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (3 timer siden):

Bruker heller en egen hatt (eller caps) med finmaskert netting for knott. Mange av disse er store nok til at det er null stress å ha over en hatt, som da holder det mer borte fra ansiktet.

Bruker denne fra Sea To Summit selv. Så lenge de er beregnet på midges og/eller "no-see-ums" så er det gode greier.

Denne var ikke finmaska nok, den er lik som jeg har til en sånn solhatt. Knotten kryper gjennom og den er nok best mot mygg ja. 

Min søken fortsetter 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.skittfiske.no/simms/255859/simms-bugstopper-net-sombrero-stone?channable=056dcc6964003235353835396f&gad_source=1

 

Dette er vel omtrent den beste du får tak i, den er komfortabel og ha på seg og er satt inn med permetrin. Permetrin er ekstremt effektivt mot innsekter av alle typer. Men myggnettingen på denne hatten kan ikke byttes hvis det går hull i den, og den koster skjorta. Mens på den andre mygghatten jeg har så kan nettingen byttes ved behov.

 

Anbefaler også på det varmeste å skaffe seg Simms Bugstopper Hoody. https://www.skittfiske.no/simms/231350/simms-bugstopper-hoody-steel-l-uv-og-insektbeskyttende-hettegenser?channable=056dcc69640032333133353084&gad_source=1

 

Da vil ikke innsektene sitte på verken genseren din eller på hatten, da slipper du at de kan krype inn i små mellomrom.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tshansen said:

Denne var ikke finmaska nok, den er lik som jeg har til en sånn solhatt. Knotten kryper gjennom og den er nok best mot mygg ja. 

Min søken fortsetter 🙈

Sikker? De har flere som ser like ut- denne skal være finmaska nok. 🤔


Som @Gabs88 også nevner, så går det an å behandle nettingen med permetrin selv, så får man enda mer beskyttelse. :) Det har jeg gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 time siden):

Sikker? De har flere som ser like ut- denne skal være finmaska nok. 🤔


Som @Gabs88 også nevner, så går det an å behandle nettingen med permetrin selv, så får man enda mer beskyttelse. :) Det har jeg gjort.

Jeg som så feil ja.... det er myggnetting de hadde på xxl, ikke denne ultra mesh som du sikter til! Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 timer siden):

https://www.skittfiske.no/simms/255859/simms-bugstopper-net-sombrero-stone?channable=056dcc6964003235353835396f&gad_source=1

 

Dette er vel omtrent den beste du får tak i, den er komfortabel og ha på seg og er satt inn med permetrin. Permetrin er ekstremt effektivt mot innsekter av alle typer. Men myggnettingen på denne hatten kan ikke byttes hvis det går hull i den, og den koster skjorta. Mens på den andre mygghatten jeg har så kan nettingen byttes ved behov.

 

Anbefaler også på det varmeste å skaffe seg Simms Bugstopper Hoody. https://www.skittfiske.no/simms/231350/simms-bugstopper-hoody-steel-l-uv-og-insektbeskyttende-hettegenser?channable=056dcc69640032333133353084&gad_source=1

 

Da vil ikke innsektene sitte på verken genseren din eller på hatten, da slipper du at de kan krype inn i små mellomrom.

Dette var et veldig godt alternativ, tusen takk! Jeg prøver å få tak i nettet til sea to summit først (halv pris) om den ikke finnes å få tak i noe sted (i nærheten) er det mulig jeg plukker opp den hatten. Så jo meget snobbete ut 🤣 Sikkert delux royal fish style hatt om jeg ikke tar feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tshansen said:

Dette var et veldig godt alternativ, tusen takk! Jeg prøver å få tak i nettet til sea to summit først (halv pris) om den ikke finnes å få tak i noe sted (i nærheten) er det mulig jeg plukker opp den hatten. Så jo meget snobbete ut 🤣 Sikkert delux royal fish style hatt om jeg ikke tar feil 

Delux Royal Fish Style stemmer godt, jeg har 2 mygghatter selv og et par STS myggnettinger og Simms hatten brukes stort sett bare hvis jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å trenge den. Det er nok beste av det beste, men av meg brukes den kun hvis jeg er 100% sikker på at jeg har behov for myggbeskyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (16 timer siden):

Jeg som så feil ja.... det er myggnetting de hadde på xxl, ikke denne ultra mesh som du sikter til! Takk! 

Ai, det finnes flere typer ja. Det er slemt gjort. Må vel grave frem min å se hva jeg egentlig har kjøpt. Er jo så liten den pakkposen at sist jeg skulle på fisketur endevendte jeg hele boden uten å finne den. Nytt forsøk følger..

Edit: var enklere å la google lete gjennom gamle ordrebekreftelser. Ser ikke alt for lovende ut:
Sea To Summit Mosquito Headnet Standard BlackStørrelse: 1SIZE Varekode: 245176 Antall: 1 Pris: 118,30,-

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (10 minutter siden):

Ai, det finnes flere typer ja. Det er slemt gjort. Må vel grave frem min å se hva jeg egentlig har kjøpt. Er jo så liten den pakkposen at sist jeg skulle på fisketur endevendte jeg hele boden uten å finne den. Nytt forsøk følger..

Edit: var enklere å la google lete gjennom gamle ordrebekreftelser. Ser ikke alt for lovende ut:
Sea To Summit Mosquito Headnet Standard BlackStørrelse: 1SIZE Varekode: 245176 Antall: 1 Pris: 118,30,-

Ja, denne tabben holdt jeg også på å gjøre. Et kjapt søk kunne fortelle meg at min lokale XXL butikk hadde disse på lager. Når jeg kom fram så jeg jo at det var for store masker. Det som er avgjørende og skiller de best er bildet av fyren med myggnettet.

SCR-20240620-kkdq.thumb.png.e929391ba3e2cd1a9c5e89f84e174a4e.png

Dette er den man vil ha, ikke den under, det er rett myggnett.

SCR-20240620-kkmk.thumb.png.bb8318f320ce3a9c06d8e209d2231f53.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen emballasjen er nok resirkulert for lenge siden, så jeg får vurdere maskene visuelt, evt. se om kjøkkenvekta kan gi meg en pekepinn. Skal jo skille 7 gram mellom de iflg innpakningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

@tshansen emballasjen er nok resirkulert for lenge siden, så jeg får vurdere maskene visuelt, evt. se om kjøkkenvekta kan gi meg en pekepinn. Skal jo skille 7 gram mellom de iflg innpakningen.

Du ser det veldig godt når du tar i nettet.... se på bildene

SCR-20240620-koxk.png.bef74a9223602bfc543b4ccb2b515545.png

SCR-20240620-kpbu.png.8b1c9ed9b382964c52c40ba2c3c3953a.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.