Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til brenner med bred flamme for «huspanner»


oDDi

Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter en brenner som gir så bred flamme som mulig, slik at den kan hjelpe panna med å spre varmen gjevnt. De fleste brennerhoder virker så veldig konsentrerte. 
 

Benytter en tykkbunnet stekepanne fra «huset» og har aldri sett meg tilbake til tynngodsede panner. 
 

Er ikke kravstor når det gjelder vekt, kan benytte både gass og fuel, men vanlige gassbokser er å foretrekke. Vil bli brukt på primært koseturer med familie sommerhalvåret/høsten. 

Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mimer gassblusset til Primus har bredt flammehode, men det er toppmontert.

Primus Gravity iii er med slange og har også bredt hode, den har i tillegg 4 bein, slik at det kanskje er den stødigste turbenneren som er.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nytta både Gravity og Windpro til dette. 

Sette begge to "på test" på ein trevekers tur med eit fleirtal kids som ville ha pannekaker til frukost kvar dag 😅

Mi oppleving var at Gravity var marginalt betre til pannekakesteiking men nytta vesentleg meir gass enn Windpro.

Har etter dette nytta Windpro, og også kjøpt den i gave til mora mi som trengde ny brennar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (11 timer siden):

Primus Gravity iii er med slange og har også bredt hode, den har i tillegg 4 bein, slik at det kanskje er den stødigste turbenneren som er.

Eg har Gravity. Sjølve brennaren er grei, men dei 4 beina er noko eg aldri har vorte glad i. Greitt nok på heilt flatt underlag, men ellers, altså til turbruk, er det bare klønete å få underlaget til å passe til alle 4 beina samtidig.

Det er ein god grunn til at dei aller fleste turbrennarane har 3 bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (19 minutter siden):

Det er ein god grunn til at dei aller fleste turbrennarane har 3 bein.

Det er en grunn til at flere av oss benytter primusplate også om sommeren. Uavhengig av antall bein..

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oDDi skrev (19 timer siden):

Benytter en tykkbunnet stekepanne fra «huset» og har aldri sett meg tilbake til tynngodsede panner. 

Du kommer langt med bare et lokk fra en hermetikkboks.

Espen Ørud skrev (5 timer siden):

Det er en grunn til at flere av oss benytter primusplate også om sommeren.

Jeg var heldig å fikk ei simmerplate til min XGK.

IMG_7627.thumb.jpeg.a7f7aebfa9ebfa42e476d41493881696.jpeg

Link til 2 innlegg om simmerplata. Disse kommer også med en del militære XGK sett i noen land. 
 

Tessatroll skrev (16 timer siden):

Sette begge to "på test" på ein trevekers tur med eit fleirtal kids som ville ha pannekaker til frukost kvar dag 😅

Mi oppleving var at Gravity var marginalt betre til pannekakesteiking men nytta vesentleg meir gass enn Windpro.

Det må ha gått en del gass på det pannekakeprosjektet. Har du noe formening om ca hvor mye gram gass pr pannekake? Men lykkelig barn på tur er viktig🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (2 timer siden):

Det må ha gått en del gass på det pannekakeprosjektet. Har du noe formening om ca hvor mye gram gass pr pannekake? Men lykkelig barn på tur er viktig

Noko så skrekkeleg au kva med gass som gjekk med 🙉 

Anar ikkje akkurat kor mykje som gjekk med per pannekake. Er så mange år sidan eg hugsar ikkje kor mykje gass som gjekk med i det heile. Akkurat det siste skal eg no ha i notatane mine ein stad, men dei ligg i ei flyttekasse med uviss lokalitet (loft, kjellar, garasje eller uthus 🤷🏼‍♀️🤣).

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tilgang til litt brennbart materiale så er faktisk ikke en kvistbrenner så forferdelig dumt. Det er stort og godt område med varme. Litt vanskelig å kontrollere temperaturen eneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kgjersda skrev (27 minutter siden):

ikke en kvistbrenner så forferdelig dumt. Det er stort og godt område med varme. Litt vanskelig å kontrollere temperaturen eneste. 

IMG_8867.jpeg.fa05650e62c0fef2502d96c5c4d59b7b.jpeg

Jeg og en kompis har testet det, han er kokk - så han stekte, jeg var fyrbøter. Så ble et 2 mannsprosjekt🤩. Ble bare gjennomført en gang😂 Ligger et innlegg på bloggen om det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (20 minutter siden):

Har du tips til eng god primusplate?

Med en primusplate står brenneren støtt enten den har 3 eller fire bein ja. Her er en tråd om primusplater. 

 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (21 minutter siden):

IMG_8867.jpeg.fa05650e62c0fef2502d96c5c4d59b7b.jpeg

Jeg og en kompis har testet det, han er kokk - så han stekte, jeg var fyrbøter. Så ble et 2 mannsprosjekt🤩. Ble bare gjennomført en gang😂 Ligger et innlegg på bloggen om det her

Det er fordi dere har veden 90 grader feil vei ;-)

 

Bjørnar Ø skrev (29 minutter siden):

Har du tips til eng god primusplate?

En god primusplate lager man selv og tilpasser den til sine behov og brenner. Se et par egne tråder  forumet. 

Selv bruker jeg en veldig tynn finerplate sommerstid. Den er såpass stor at den er fin til å både sløye fiske på og skjære brød på... 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Espen Ørud skrev (18 minutter siden):

Det er fordi dere har veden 90 grader feil vei ;-)

Det var det jeg hadde med som oppstartsved. Så ble det tynne furukvister etter det. 
Dette var første kvistbrenneren som jeg fikk av @Tom42, siden har jeg lært å sette veden rett vei - så får 4 biter på 6 cm til å brenne i 20 minutt i Firebox nanobrenneren. Så har lært mye underveis😅
IMG_6496.thumb.jpeg.d65f9ad7b4eb17d827d5e32afcf4b9fb.jpeg

Firebox har mye flotte filmer med tips! 
IMG_8524.thumb.jpeg.747f177fd41f843d999a0904860deac6.jpeg

Var også med på Kickstarter prosjektet og kjøpte panne og kasserolle i støpejern.

IMG_8519.thumb.jpeg.5bf233fa0ae814b65d102f2d29645764.jpeg

Da passer Firebox G2  oppi, men litt tungt. 
Ligger noen innlegg om disse på bloggen
 

Denne komboen bør bli bra på å lage selv pannekaker med kvistbrenner, Firebox G2 har også regulering på trekken. Men har ikke fått testet den enda. Har vært for tørt. Men gleder meg til å teste det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.