Gå til innhold
  • Bli medlem

Rusmidler på tur, tabutema?


Myriameter

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Du skriver at dette var EN opplevelse du hadde for over 20 år siden. 

Som nevnt er nok trolig dette et tillfelle som du kanskje ikke får oppleve igjen. Det bør vertfall ikke legge grunnlaget for hva du mener om alkohol. Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jeg så en som ble slått ned en gang på åpen gate kl. 02:00. Han var beruset. Det betyr ikke at jeg er i mot alkohol. Derimot er jeg imot dårlig oppførsel, uavhengig av grunn.

Det har du 100% rett i. Det var en sannsynligvis unik situasjon i min sammenheng. Andre har kanskje vært borte i tilsvarende, men neppe identisk. Unntatt min bror da som var der samtidig 😅

Og som du kanskje ser av første posten hvor jeg skrev dette så har jeg ingen problemer med hva andre gjør på fjellet  så lenge de forholder seg til Kardemommeloven og ikke plager andre 😉
Jeg skrev jo også der at jeg gjerne tar med en ølboks selv på en telttur eller en liten flaske med brunt sterkvann på rypejakta. Er ikke avholds, men kanskje "måteholden", men har ingen intensjon om å preke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fiskepadde skrev (1 minutt siden):

Hvis DNT vil markedsføre hyttelivet sitt til barnefamilier synes jeg de bør legge til rette for at det ikke er fyll på hyttene som er tenkt til dette formålet. Utrolig mange mennesker her til lands bærer med seg alkoholrelaterte traumer, så selv om man selv ikke er rammet betyr det ikke at naboen ikke er det. 

Det er jeg enig i. 

Men hvordan man skal håndheve dette i praksis er nok mer usikkert. Jeg tror vel de færreste av oss drar til en DNT hytte for å feste natten lang. man vil alltid finne utskudd blandt oss som kanskje ikke bør definere hva som er normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 minutt siden):

Det har du 100% rett i. Det var en sannsynligvis unik situasjon i min sammenheng. Andre har kanskje vært borte i tilsvarende, men neppe identisk. Unntatt min bror da som var der samtidig 😅

Og som du kanskje ser av første posten hvor jeg skrev dette så har jeg ingen problemer med hva andre gjør på fjellet  så lenge de forholder seg til Kardemommeloven og ikke plager andre 😉
Jeg skrev jo også der at jeg gjerne tar med en ølboks selv på en telttur eller en liten flaske med brunt sterkvann på rypejakta. Er ikke avholds, men kanskje "måteholden", men har ingen intensjon om å preke andre.

De aller aller fleste av oss er nok måteholdne med alkohol. Altså man stopper ikke fordi det er tomt, men fordi man føler man har fått nok. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så har jeg full kontroll på alkoholinntaket og jeg blir regelrett ALDRI så full at jeg mister besinnelse eller sjangler gatelangs. Men kjevemusklene får kjørt seg derimot med en dertil noe snøvlete karakter med glimt i øyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Flott hersketeknikk. Fungerer kanskje på andre.

God bedring! 
 

Bjerknez skrev (1 time siden):

Du skriver at dette var EN opplevelse du hadde for over 20 år siden. 

Som nevnt er nok trolig dette et tillfelle som du kanskje ikke får oppleve igjen. Det bør vertfall ikke legge grunnlaget for hva du mener om alkohol. Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jeg så en som ble slått ned en gang på åpen gate kl. 02:00. Han var beruset. Det betyr ikke at jeg er i mot alkohol. Derimot er jeg imot dårlig oppførsel, uavhengig av grunn.

Det som plager meg er at folk i dag er blitt så skinnhellig. Man er alltid på en ende av skalaen. Enten så er man rusavhengig eller så er man nykter eller avhold. 
Det går helt fint å nyte ditt foretrukne rusmiddel uten at man er helt tørkerull. Dette tror jeg også er med på å skade mer enn å ha litt aksept for at det er forskjeller i samfunnet og at det er greit om andre ikke gjør som meg. Om det måtte være Religion, politikk, peanuttsmør eller tøysetobakk. 
 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (14 minutter siden):

God bedring! 
 

Det som plager meg er at folk i dag er blitt så skinnhellig. Man er alltid på en ende av skalaen. Enten så er man rusavhengig eller så er man nykter eller avhold. 
Det går helt fint å nyte ditt foretrukne rusmiddel uten at man er helt tørkerull. Dette tror jeg også er med på å skade mer enn å ha litt aksept for at det er forskjeller i samfunnet og at det er greit om andre ikke gjør som meg. Om det måtte være Religion, politikk, peanuttsmør eller tøysetobakk. 
 

Helt enig. 

Jeg befinner meg nok et sted midt i mellom. Jeg tar meg gjerne en dram eller ti i lystig lag. Det være seg om det er på en bygdefest eller i et telt. På en turisthytte med barn tilstede hadde jeg nok fint valgt et mer egnet sted. Evt. byttet ut alkoholen med rød saft og rullekake.

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er er det lite som er bedre enn en liten knert god whisky på kvelden sammen med en ordentlig god sigar, og se utover fjellheimen i stillhet. :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wisur skrev (3 timer siden):

For min del er er det lite som er bedre enn en liten knert god whisky på kvelden sammen med en ordentlig god sigar, og se utover fjellheimen i stillhet. :)

Jeg drikker ikke så mye sprit skal sies. Det går mest i øl av det litt sære slaget, men jeg tar gjerne en knert en sjelden gang for å starte stemningen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (7 timer siden):

Hvis DNT vil markedsføre hyttelivet sitt til barnefamilier synes jeg de bør legge til rette for at det ikke er fyll på hyttene som er tenkt til dette formålet. Utrolig mange mennesker her til lands bærer med seg alkoholrelaterte traumer, så selv om man selv ikke er rammet betyr det ikke at naboen ikke er det. 

Ganske godt poeng!

Røyk og snus selleri ikke, men alkohoool selleri! Sikringsbu er ofte for dem med hunder, da en del folk har allergi...samt at enkelte har hundeskrekk. Bare en tanke! Men kan fort oppleves som kakebu, om man har nødhytte for folk som rømmer "festlokalet". "Elsker alkohol"...mye kultur der, og løfter måltider m.m....med mye mer. Storryen over her er ganske ugrei å oppleve med barn. Bare det å håndtere fulle folk som voksen kan være kjipt nok. Blitt holdt våken om natta av guttegjeng på betjent hytte, der det høres ganske godt gjennom veggene. Særlig når noen detter ut av andrekøya.

Måtte selv pakke ned kveldstid kano og telt, da jeg var på guttetur med sønnen min...han var tretten år da. Men jeg var kanskje den som var mest på "alørten". Drar aldri igjen til steder for å oppleve natur med sarte sjeler(inklusiv meg selv;) ), der andre kan ha muligheten for kortreist morro (musikk og bråk). Lavpanna og harry, rett og slett! 

Jobber med mennesker som har reguleringsvansker. Finnes psykotiske folk som har lov til å kjøre bil. Derfor viser jeg ikke fingern i trafikken. De kan og dra til fjells, flott det, men kombo alkohol der blir nødvendigvis ikke helt bra. 

Kanskje folk kan ferdes som de vil i villmarka, men at hytter med servering har en grense på antall enheter. Selvfølgelig vanskelig å holde styr på hva som skjer i tilstøtende teltplass område. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (8 timer siden):

Hvis DNT vil markedsføre hyttelivet sitt til barnefamilier synes jeg de bør legge til rette for at det ikke er fyll på hyttene som er tenkt til dette formålet. Utrolig mange mennesker her til lands bærer med seg alkoholrelaterte traumer, så selv om man selv ikke er rammet betyr det ikke at naboen ikke er det. 

Mulig jeg leser posten din feil? Men hva i alle dager er dette for slags offer holdning? Så om naboen sliter med traumer rundt alkohol så skal jeg ta hensyn til det? Så jeg må strengt talt slutte å leve eller gjøre noe som helst for at naboen kanskje har opplevelser som har vært vanskelig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, tshansen said:

Mulig jeg leser posten din feil? Men hva i alle dager er dette for slags offer holdning? Så om naboen sliter med traumer rundt alkohol så skal jeg ta hensyn til det? Så jeg må strengt talt slutte å leve eller gjøre noe som helst for at naboen kanskje har opplevelser som har vært vanskelig? 

Om dere befinner dere på en liten hytte langt til fjells som begge har like mye rett på å benytte seg av, og som markedsføres som et behagelig og familievennlig sted å være, er det fint om du tar hensyn til naboen. Synes jeg. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (20 minutter siden):

Mulig jeg leser posten din feil? Men hva i alle dager er dette for slags offer holdning? Så om naboen sliter med traumer rundt alkohol så skal jeg ta hensyn til det? Så jeg må strengt talt slutte å leve eller gjøre noe som helst for at naboen kanskje har opplevelser som har vært vanskelig? 

Ganske godt poeng...dette og! Naboer som setter begrensninger, da de kan bli støtt, er håpløst provoserende og hemmende for fri livs utfoldelse. Blir ikke mye "Livet med Larkins" av sånt. Men tenker at det å bevege seg inn på "privat" eller "offentlig" område i denne sammenheng, fordrer en hvis samkjøring. Men...et vepsebol hvor grenser skal gå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skrevet en del lenger opp om jakt og fisketurer med alkohol. Jeg er på mange sånne turer hvert år. Med drikke som nytes om kvelden. Det handler om at disse turene er avkobling sammen med gode venner og utøvelse av spennende og fine friluftsaktiviteter. Kommer det en som er avholds, så helt greit det. Bare ikke moraliser og krev at andre skal endre seg. Vi har hatt med folk som drikker for mye. De blir ikke invitert igjen, og får nei om de spør. Så da blir det en gjeng som har omtrent samme forståelse av hva som er innafor. 
Og vi gleder oss alltid så mye til å jakte eller fiske neste dag at inntaket stopper i tide. Man vil da ikke ødelegge neste dags jakt. Dagens jegere har også en ganske annen holdning til våpensikkerhet enn en del hadde i tidligere generasjoner. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å deikke alkohol i samens med delvis ukjente i samme rok som det finnes et dusin med våpen og amunisjon taler meg egentlig litt i mot. Man vet aldri hvem man drikker samens med. 

På samme måte mener jeg at alkohol og rakettoppskyting ikke passer sammen. Merkelig nok er dette helt innafor for politiet. Jeg har vertfall ikke sett noen få bot for å sende opp raketter i beruset tilstand. 

For ordens skyld kan jeg si at jeg ikke har skutt opp en eneste rakett eller holdt en fruser de siste 20 årene. Jeg er som oftest ikke engang med ut kl. 12:00. Jeg synes raketter bare er kjedelig. 

jeg synes noen kan ta den litt ut og lage lasershow i steden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Å deikke alkohol i samens med delvis ukjente i samme rok som det finnes et dusin med våpen og amunisjon taler meg egentlig litt i mot. Man vet aldri hvem man drikker samens med. 

?

Ingen med den minste kunnskap om våpenbehandling drikker med hverken kjente eller ukjente i et rom med funksjonelle våpen. Vital del tas av og oppbevares for seg. 
Du sammenligner noen øl på en jakttur med drita ungdommer som skal tøffe seg med fyrverkeri. Enten har du ingen erfaring med seriøs jakt, eller så har du omgang med folk som drikker på en helt annen måte enn noen jeg kjenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 minutter siden):

?

Ingen med den minste kunnskap om våpenbehandling drikker med hverken kjente eller ukjente i et rom med funksjonelle våpen. Vital del tas av og oppbevares for seg. 
Du sammenligner noen øl på en jakttur med drita ungdommer som skal tøffe seg med fyrverkeri. Enten har du ingen erfaring med seriøs jakt, eller så har du omgang med folk som drikker på en helt annen måte enn noen jeg kjenner. 

Det jeg mente er at man aldri vet hvem man drikker samens med. De fleste som har våpen i Norge har vel gjerne tatt jegerprøven for å skaffe seg våpen? 

Jeg vet om vertfall to personer som så absolutt ikke burde hatt våpen, for å si det pent. Selv politifolk plaffer jo ned familien sin. En ting er et håndgemeng i værste fall. Det kverlever man stort sett, men treffer man dem rette menneskene i det rette humøret så kan mye gå galt. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/9OaGq/jeger-drakk-oel-foer-doedelig-vaadeskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes drøssevis av vådeskudd saker hvor jegere enten har skutt seg selv eller jaktkameraten. Slik jeg ser det så finnes det nok en del råtne egg blant jegere også. Saken er at man vet ikke hvem dem er før det angivelig er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Det finnes drøssevis av vådeskudd saker hvor jegere enten har skutt seg selv eller jaktkameraten. Slik jeg ser det så finnes det nok en del råtne egg blant jegere også. Saken er at man vet ikke hvem dem er før det angivelig er for sent. 

Dette er ikkje ein tråd om jegeren. Fint om me held oss roughly til tema for tråd.

Elles oppmodar eg om at me også i trådar som synleggjer så til de grader ulike syn som ein tråd om alkohol, greier halde respekt for at me er ulike.

Moderator 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel sagt det jeg mener om saken samt lest hva andre mener, så er det vel greit med det tenker jeg. Da hopper vertfall jeg av i denne tråden :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Å deikke alkohol i samens med delvis ukjente

De fleste jakter vel gjerne med folk de kjenner rimelig godt🤔

Det er i hvert fall min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye meninger, som det alltid er når det kommer til alkohol - og andre rusmidler forsåvidt. Skal ikke mene så mye jeg, men har alltid med en god cognac eller whisky på tur hvis jeg er alene eller med venner i sommerhalvåret. Padler jeg packraft eller kano tar jeg med noen øl eller vin også. Er ingen stordrikker og blir passe full kanskje et par ganger i året. Kanskje noe mer spesielt er at jeg har 100 hvite/alkoholfrie dager fra 1. Januar og 100 hvite dager fra 1. September. Dette er for å få best mulig utbytte av treningen jeg driver med, søvnkvaliteten er også maks i disse periodene og andre helsemessige gevinster er mange. Men syns alkohol er godt og har ingenting vondt å si om det for min del. Hva andre gjør eller mener om alkohol er for meg et fett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.