Gå til innhold
  • Bli medlem

Rusmidler på tur, tabutema?


Myriameter

Anbefalte innlegg

Rusmidler har vel en definisjon, men om man ser litt større på det (?).. og ble vel nevnt lengre opp.. at friluftsliv i seg selv er en form for rus(?). Jeg har aldri drukket en dråpe alkohol eller snust. Prøvde sigg en gang i 1996. (Sier seg vel selv at jeg ikke har brukt noe annet)

Om jeg ikke bruker "tradisjonelle" rusmidler, så har jo jeg noe jeg "MÅ" ha, og som gir meg vellvære og glede... og som det er vanskelig å gå en dag uten, også på tur. 

Nøtter og peanutsmør (99.7%). Er jo relativt vanlig tursnacks det vil jeg anta. 

Opplevelsen av turen, naturen, tidvis mestringsfølelse om det er hindringer/utfordringer på ferden gir i hvert fall meg en tidvid en opplevelse av "sveve". Litt nøtter eller en scoop med PB.. og jeg svever enda mer😋

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DenGladeVandrer skrev (5 minutter siden):

Rusmidler har vel en definisjon, men om man ser litt større på det (?).. og ble vel nevnt lengre opp.. at friluftsliv i seg selv er en form for rus(?). Jeg har aldri drukket en dråpe alkohol eller snust. Prøvde sigg en gang i 1996. (Sier seg vel selv at jeg ikke har brukt noe annet)

Om jeg ikke bruker "tradisjonelle" rusmidler, så har jo jeg noe jeg "MÅ" ha, og som gir meg vellvære og glede... og som det er vanskelig å gå en dag uten, også på tur. 

Nøtter og peanutsmør (99.7%). Er jo relativt vanlig tursnacks det vil jeg anta. 

Opplevelsen av turen, naturen, tidvis mestringsfølelse om det er hindringer/utfordringer på ferden gir i hvert fall meg en tidvid en opplevelse av "sveve". Litt nøtter eller en scoop med PB.. og jeg svever enda mer😋

 

Om Peanuttsmør gir deg den følelsen så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å prøve noe mer potent, som sjokolade eller enda sterkere... 🤣 Kommer til å fly rundt i skogen og klemme trær og rulle deg i mosen 🔥

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg mer enn gjerne en eller flere øl i lystig lag og noen ganger tar jeg meg en dram eller to også. Nå er ikke jeg så mye på fjelltur og disse DNT hyttene. Jeg har faktisk til gode å se en DNT hytte i virkeligheten... 

Men de turene jeg er på er som regel i samband med motorsykkel. 

Det at folk gidder å drikke seg dritings på en DNT hytte skjønner jeg dog ikke helt. Men å ta seg en dram eller tre i artig lag er jo helt innafor. Jeg håper dog dem er edrue før dem drar på jakt. Var ikke mange år siden det var en hytteeier som satt på dass som ble skutt av en jeger med et vådeskudd gjennom veggen. 

Det ser jeg for meg må være en ganske kjip måte og dø på... Selv om det gikk bra med han som satt på dass skal sies... 

Men det kan nok hende det tar LITT lenger tid neste gang og rygge ut en snickers på samme dassen... 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på en iskald øl på hytta, men det blir aldri til at jeg tar med meg slikt på fjellturer eller andre turer som involverer lengre bæringer. Jeg drikker ikke noe sterkere enn øl, og det er lite som gjør sekken tyngre enn noen liter med øl, så da er det utelukket. 😊

Den dagen noen finner opp frysetørret øl, slik at det er bare er å ta litt "ølpulver" tilsette kaldt fjellvann, da prater vi... 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det primært med hvis en skal kose seg litt i camp til middagen. F.eks. en liten surøl, eller en porsjonsposevin til maten er ganske digg. Å ta med flere pils eller helflasker med brennevin har jeg prøvd, og det gir egentlig ikke noen mersmak, selv om jeg fint kan like det "hjemme".

Dog det skal sies at om jeg får forbi en DNT-hytte eller lignende etter å ha trasket en hel dag, og de serverer kald pils - Da er jeg ikke hard å be.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er folk med forskjellig tilnærming til dette er det ingen tvil om.

Har hatt to mindre gode opplevelser med dette på DNT hytter.

Første episode så kom det 3 journalister ridende på hest. Du hørte hoistet og klirring i flasker lenger før de var fremme ved hytta. 3 god-gutter fra tigerstaden uten noen erfaring med fjelliv som skulle skrive en artikkel om hesteturisme på fjellet. Det var full fest fra første sekund de var over dørstokken. Holdt det gående til langt på natt med alkohol og hasj. Vi var bare 3 andre gjester på hytta. Et yngre kjærestepar hvor de var vel innpåslitne på dama flyttet seg raskt over i sikringsbua, og jeg var igjen alene på hytta med disse tre moroklumpene. Forsøke å snakke vett i de et par ganger, men spesielt han ene hisset seg veldig opp. Siden jeg var 1 mot 3 så jeg liten oppside i å eskalere konfliktsnivået. Kl 3 på natta stod jeg opp, pakket sekket og dro ned fra fjellet. Kontaktet lensmann i 7-tiden som fikk tak i hesteeier og de fløy inn med helikopter til hytta. Hesteeier tok hestene ned til dals igjen, og lensmann eskortere de tre journalistene ned med helikopteret etter å ha påsett at hytta ble vasket og rengjort. Nå kjenner jeg en annen lensmann i distriktet og vet de fikk en fet bot og helikopterregningen.

Episode to så var jeg og bror min med våre to små barn på en ordentlig far/sønn far/datter tur til en turisthytta som ikke ligger så langt fra vei. Grei introtur til 5 åringer.
Dessverre hadde en ganske kjent universitetsprofessor og forfatter funnet ut at han ville bruke denne DNT hytta til sitt private 60 års lag. Utover ettermiddagen rant det inn med folk som fylte hele hytta. Så full fest som det går an å få til. Musikk på fullt og alkoholen fløt. Siden denne hytte er så nærme vei så har den ingen sikringsbu. Eneste løsningen jeg og min bror fant var å ta med barne ned i et båthus for å forsøke å få sove der.

Så alkohol/rus og DNT er ikke god match etter mine erfaringer.

----

For egen del hvis jeg er på telttur så tar jeg kanskje med en ølboks til første kveld. Noe mer enn det gidder jeg ikke dra på.

Jeg leser noen har dårlig erfaring med jegere og det kjenner jeg meg overhode ikke igjen på. Jeg har deltatt på jakt i over 40 år både som ung driver og som voksen jeger. Ikke noe sted jeg noen gang har jaktet så har det vært alkohol i bildet. Hadde noen dratt frem en flaske i elgjakt laget så tror jeg de var blitt bedt om å aldri komme tilbake.

Unntaket er på rypejakta på fjellet (som regel en uke) på en øde hytte hvor vi er 4-5 stk som jakter sammen så er regelen at alle tar med en 0,5 flaske med whiskey, cognac, likør eller lignende. That's it. Disse 4-5 halvliters flaskene porsjoneres ut på kveldstid over en hel uke. Blir et lite drammeglass eller to til middags/kveld. Eller når jeg tenker etter så tar vi vel også med en ølboks hver til når vi kommer frem til hytta ved jaktstarten?

----

Jeg har ingen formening eller tanker om hva andre skal eller bør gjøre eller ikke gjøre. None of my business så lenge de ikke plager andre (slik som episodene nevnt ovenfor) eller er til fare for seg selv eller andre. Når det er sagt så hater jeg intenst lukten av all slags røyk - om det er vanlig røyk eller jazztobakk. Det er bare slik nesen min er samt at jeg synes det ser disgusting ut. Men jeg gjør ikke noe nummer ut av det og flytter meg bare litt diskre om noen skulle fyre opp en blås i vindretningen mot meg.

Jeg tenker Kardemommeloven kan være en grei lov å følge: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (50 minutter siden):

Kontaktet lensmann i 7-tiden som fikk tak i hesteeier og de fløy inn med helikopter til hytta. Hesteeier tok hestene ned til dals igjen, og lensmann eskortere de tre journalistene ned med helikopteret etter å ha påsett at hytta ble vasket og rengjort. Nå kjenner jeg en annen lensmann i distriktet og vet de fikk en fet bot og helikopterregningen.

 

Så velfortjent! Men kjipt at din tur ble ødelagt.

GrendelRaptor8 skrev (51 minutter siden):

 

Episode to så var jeg og bror min med våre to små barn på en ordentlig far/sønn far/datter tur til en turisthytta som ikke ligger så langt fra vei. Grei introtur til 5 åringer.
Dessverre hadde en ganske kjent universitetsprofessor og forfatter funnet ut at han ville bruke denne DNT hytta til sitt private 60 års lag. Utover ettermiddagen rant det inn med folk som fylte hele hytta. Så full fest som det går an å få til. Musikk på fullt og alkoholen fløt.

Dette er faktisk kanskje min største skrekk å oppleve i fjellet, på tur med barna. 
I hyttereglene står det ro i hytten fra kl 23:00. Hva skal man gjøre i sånne situasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vanligvis ikke på tur, men på langturer (10+ dager hender det jeg tar med noe brennevin). Etter en dag med drittregn er det lite som slår å krype i soveposen med god bok og en kopp kakao med skvett whisky oppi. Men har vært på tur med folk som hadde med seg nok å ta 3-4 enheter hver dag. Jeg føler at hvis man må ruse seg for å ha det trivelig på tur er vitsen litt borte.

Nå har jeg dog en pause fra alkohol generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å besudle turene mine med rusmidler, det ødelegger litt av det jeg drar ut for. Slappe av å nyte naturen. Så har jeg vell rusa meg nok så da orker jeg ikke ødelegge friluftsliv med det. Nå har jeg noen kompiser som liker å ta med seg et par øl eller noen shots men jeg har lite glede av det selv ute i naturen. Det ødelegger søvna ganske bra også og jeg sover bedre ute en hjemme så hvorfor ødelegge det i tillegg? Har vell ved 2 anledninger dratt på kompistur med alkohol og har blitt så rævva form at jeg knapt har kommet meg hjem så den tid er forbi. Så er det kanskje fort gjort for min egen del at det blir til en vane der alkoholen eller rusmidler generelt blir hovedgreia på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Dette er faktisk kanskje min største skrekk å oppleve i fjellet, på tur med barna. 
I hyttereglene står det ro i hytten fra kl 23:00. Hva skal man gjøre i sånne situasjoner?

Dessverre ekstremt lite. Jeg og min bror forsøkte flere ganger å snakke til selskapet, men til lite gehør. Vi kontaktet DNT avdelingen som eier hytten når vi var tilbake, men de var faktisk veldig lite interessert. Vi hadde tatt flere bilder, og vi hadde navn (med bilde) av personen, men til liten nytte. Når de vel strengt lite de kan straffe folk med i verktøykassen sin. Mulig de kan ekskludere folk, men det vet jeg ærlig talt ikke.
Vi fikk noen svada svar som "jaja, det er nye tider nå", "samfunnet endrer seg og DNT også"....
Var nesten like skuffet over DNTs respons enn fyllefesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (6 minutter siden):

Dessverre ekstremt lite. Jeg og min bror forsøkte flere ganger å snakke til selskapet, men til lite gehør. Vi kontaktet DNT avdelingen som eier hytten når vi var tilbake, men de var faktisk veldig lite interessert. Vi hadde tatt flere bilder, og vi hadde navn (med bilde) av personen, men til liten nytte. Når de vel strengt lite de kan straffe folk med i verktøykassen sin. Mulig de kan ekskludere folk, men det vet jeg ærlig talt ikke.
Vi fikk noen svada svar som "jaja, det er nye tider nå", "samfunnet endrer seg og DNT også"....
Var nesten like skuffet over DNTs respons enn fyllefesten.

En historie har alltid 3 sider, din side, motparten sin side, også sannheten en plass i midten. Noen personer er så inn i helvete hårsår og tåler ikke en drit, andre er tålerante og skal mye til før man reagerer. Det kommer ikke fram av historien din hvilken type du er, siden vi bare hører din versjon. 
Men jeg kan se for meg dillema til DNT og hvordan de skal agere i forhold til akkurat dette. For ikke å snakke om hvor mange slike saker de har. Og tilsvarende "ikke saker" de får på bordet av forsmådde folk som ikke tåler at andre er annerledes enn seg selv. 

Jeg sier ikke at du har feil, men jeg kan forestille meg at dette er en tematikk som er vanskelig å komme tillivs for både DNT og andre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at emnetittelen er litt negativt ladet. Jeg tenker at alt er ok hvis man viser måtehold. Det gjelder vel det meste. Liker du ikke å drikke eller menges med folk som drikker så hold deg unna. Det samme gjelder begge veier. 

hva som passer seg å ikke i en DNT hytte kommer litt ann på. Er du på hytta samens med kun kompiser så viste du nok trolig hva du gikk til. Hvis det plutselig dukker opp noen på hytta du er på og drikker seg snydens er ikke det greit. Det handler vel om gjensidig respekt og måtehold fra begge sider. 

Mange har dog traumer eller kanskje negative opplevelser med alkohol av flere grunner. Personlig har jeg kun (stort sett) positive opplevelser med alkohol. Mine foreldre drakk og var kye på fest når jeg var liten. Jeg var med modern som måtte hente min far da han hadde snublet i ei grøft etc. Men det var ikke noe vold eller drittslenging. Vi lo av det alle sammen. Faren min var alltid snill og morsom når han var på fest etc. 

det er noe helt annet hvis det hadde vørt mye bråk, slosskamper, drittslenging etc. men det var det aldri. Er nok derfor jeg kun har positive opplevelser med alkohol. Jeg drakk fra jeg var ganske ung selv og hadde foreldre som var relativt liberale med tanke på alkohol. Det gjorde at alkohol for min del ikke var like "spennende". 

De som kjenner meg har nok aldri sett meg sjangle bortover gata i voksen alder. Jeg blir pratesyk og snøvler litt, men det er det. Alkohol for meg er gøy hvis alt ligger til rette for det. Ikke så kult å drikke hvis jeg sitter på en DNT hytte samens med en prest og en korgutt. Men gode samtaler kan det bli okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (15 minutter siden):

En historie har alltid 3 sider, din side, motparten sin side, også sannheten en plass i midten. Noen personer er så inn i helvete hårsår og tåler ikke en drit, andre er tålerante og skal mye til før man reagerer. Det kommer ikke fram av historien din hvilken type du er, siden vi bare hører din versjon. 
Men jeg kan se for meg dillema til DNT og hvordan de skal agere i forhold til akkurat dette. For ikke å snakke om hvor mange slike saker de har. Og tilsvarende "ikke saker" de får på bordet av forsmådde folk som ikke tåler at andre er annerledes enn seg selv. 

Jeg sier ikke at du har feil, men jeg kan forestille meg at dette er en tematikk som er vanskelig å komme tillivs for både DNT og andre. 
 

Enig. 

Vi er forskjellige alle sammen. Skulle jeg befinne meg ute på tur i skog og mark, og ikke likte fyllefester så hadde jeg nok heller slått opp teltet en plass alkoholen ikke fant meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (44 minutter siden):

Enig. 

Vi er forskjellige alle sammen. Skulle jeg befinne meg ute på tur i skog og mark, og ikke likte fyllefester så hadde jeg nok heller slått opp teltet en plass alkoholen ikke fant meg. 

Så sant, men når man er to voksne og to 5-åringer på en DNT hytte som det plutselig ramler inn ca 50 stk som skal feire en 60-års dag som de har avtalt (uten tillatelse fra DNT) så handler det ikke om hvor man setter sitt telt.

Hadde vi vært på telttur så hadde vi neppe slått opp telt ved en fest midt på heia 😀

Forøvrig skriver DNT følgende:

Alkohol
Ved bruk av alkohol må det vises måtehold, og det må på ingen måte være til sjenanse for andre gjester. Hytta er ikke festlokale!
 

Men den er ikke enkel å få gehør for når hytta er omgjort til festlokale. Som skrevet så forsøkte både jeg og min bror å snakke med de flere ganger, og appellerte til at det var små barn til stede som syntes det var ubehagelig og skremmende. 
Siden vi snakker små barn så er det ikke bare-bare å pakke sekken kl 23 og begynne å gå ut fra hytta i nattemørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

også sannheten en plass i midten.
 

Hva er det du ikke tror på?

At vi var to voksne og to barn på en DNT hytte?

At noen hadde avtalt å feire en 60 års dag der?

At dette var en fest med alkohol og fest (som bryter til de grader med DNTs regler for hyttebruk)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (38 minutter siden):

Hva er det du ikke tror på?

At vi var to voksne og to barn på en DNT hytte?

At noen hadde avtalt å feire en 60 års dag der?

At dette var en fest med alkohol og fest (som bryter til de grader med DNTs regler for hyttebruk)?

 

Les innlegget mitt en gang til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (7 timer siden):

Jeg setter pris på en iskald øl på hytta, men det blir aldri til at jeg tar med meg slikt på fjellturer eller andre turer som involverer lengre bæringer. Jeg drikker ikke noe sterkere enn øl, og det er lite som gjør sekken tyngre enn noen liter med øl, så da er det utelukket. 😊

Den dagen noen finner opp frysetørret øl, slik at det er bare er å ta litt "ølpulver" tilsette kaldt fjellvann, da prater vi... 🤪

https://metro.co.uk/2023/03/21/german-brewery-develops-worlds-first-powdered-beer-just-add-water-18476369/amp/
 

Alkoholfritt, men vi får se. Må jo bli tamt? 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (3 timer siden):

En historie har alltid 3 sider, din side, motparten sin side, også sannheten en plass i midten. Noen personer er så inn i helvete hårsår og tåler ikke en drit, andre er tålerante og skal mye til før man reagerer. Det kommer ikke fram av historien din hvilken type du er, siden vi bare hører din versjon. 
Men jeg kan se for meg dillema til DNT og hvordan de skal agere i forhold til akkurat dette. For ikke å snakke om hvor mange slike saker de har. Og tilsvarende "ikke saker" de får på bordet av forsmådde folk som ikke tåler at andre er annerledes enn seg selv. 
 

Det står i hyttereglene til turlagene rundt omkring at det skal være ro på hytten mellom kl 23:00 og 06:00. At man skal ta hensyn til andre, og at man skal prioritere at barn og eldre får sengeplass om det er trangt om plassen. Det er jo egentlig en uskreven regel overalt også, at kl 23 er det stilt, og man tar ekstra hensyn til barn slik at de får en fin opplevelse.

Det er vel liten tvil om at det var noen her som ikke ville belite seg, men ville drikke.

Om det er barn på hyttene, må man oppføre seg deretter, og hensynsfullt. Det er utrolig viktig at barn får gode opplevelser på fjelltur på DNT hytter! Jeg hadde følt meg helt jævlig om jeg hadde skremt eller plaget barn, men dessverre er ikke alle født med riktige koblinger i hodet og ser kun seg selv.

Om man ikke synes hyttereglene og normal hensynsfull folkeskikk er ok, må man dra andre steder og ikke forvente at man kan ta seg tilrette med en fest og forvente at andre skal «være rause»…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (2 timer siden):


Siden vi snakker små barn så er det ikke bare-bare å pakke sekken kl 23 og begynne å gå ut fra hytta i nattemørket.

Jeg får helt vondt i magen av å lese dette. Mine to små jenter hadde vert skikkelig redd om vi hadde opplevd dette, jeg hadde følt meg temmelig hjelpeløs…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (5 timer siden):

Så sant, men når man er to voksne og to 5-åringer på en DNT hytte som det plutselig ramler inn ca 50 stk som skal feire en 60-års dag som de har avtalt (uten tillatelse fra DNT) så handler det ikke om hvor man setter sitt telt.

Hadde vi vært på telttur så hadde vi neppe slått opp telt ved en fest midt på heia 😀

Forøvrig skriver DNT følgende:

Alkohol
Ved bruk av alkohol må det vises måtehold, og det må på ingen måte være til sjenanse for andre gjester. Hytta er ikke festlokale!
 

Men den er ikke enkel å få gehør for når hytta er omgjort til festlokale. Som skrevet så forsøkte både jeg og min bror å snakke med de flere ganger, og appellerte til at det var små barn til stede som syntes det var ubehagelig og skremmende. 
Siden vi snakker små barn så er det ikke bare-bare å pakke sekken kl 23 og begynne å gå ut fra hytta i nattemørket.

Ramlet det inn 50 stk som skulle fylle 60 års dag mens du og dine to barn gjorde nattestellet?

Det har jeg enten vanskelig for å tro på, eller så må dette ha vært en helt unik situasjon sok skjer en gang i livet? 

Eller overdrev du for å understreke et poeng? 

Når jeg var liten så var jeg aldri redd for fulle folk. Dem gjorde nemlig ikke meg noe. Jo fullere folk ble jo mer var det som skjedde og fulle folk er som regel overdrevet hyggelige mot barn er mitt inntrykk. Påtatt ja, men det skjønner man ikke som barn. 

Fulle folk er gavmilde overfor barn. Man får ofte sitte på fanget, man får lett en slant til en brus og i det hele tatt har jeg som barn kun opplevd alkoholiserte voksne som ekstra hyggelige. Å skulle jeg befinne meg på en fest hvor det ble litt krangling så husker jeg at jeg syntes det var spennende også, så lenge det ikke var mine egne foreldre som var innblandet. 

Det som var var mest spennende var nok når jeg som barn opplevde politiske diskusjoner som kunne gå en kule varmt rundt bordet. Jeg synes rett og slett det var artig og gøy når en eller flere ble forbannet. 

Men jegbhar altså aldri noensinne opplevd overgrep, slemme foreldre eller har opparbeidet meg andre fordommer som barn. Jeg føler at jeg fikk være med på det meste. Jeg var med modern på en jobbfest i Drøbak som 4-åring hvor dem hadde leid et lokale. Jeg gikk rundt hele kvelden å spiste is, god mat etc mens jeg på en måte var midtpunktet. 

men dette var en tid hvor man var mer opptatt av at det skjedde noe. Det fantes ingen mobiler eller nettbrett eller internett for vanlige folk. Det var ingen som delte bilder fra festen å det var derfor heller ingen andre som brydde seg. Det var rett og slett på mange måter en bedre tid. 

At barn blir redd av å befinne seg i et 60 års lag synes jeg er merkelig, så sant ikke festdeltakerne var slemme mot barna eller deg. Jeg har veldig liten tro på at 50 stk. festdeltakere var slemme mot barna. Som barn hadde jeg nok syntes det var spennende og bli med pappa og slå opp telt sent på kvelden. Man KAN jo lage noe positivt ut av dette også kanskje?

Som barn var jeg med mine foreldre ut med båten. Vi var flere barn i samme alder og vi elsket å sove alene i telt på land mens foreldrene festet i båten. Vi var oppe lenge og pleide og snike oss ut av teltet på natten å leke gjemsel etc. Rett og slett en hærlig tid. 

I dag hadde overskriften i avisen vært "Barn lekte alene ved vannet midt på natten mens foreldrene drakk seg fulle i båten" 

Heldigvis var dette før Facebook, mobiltelefoner og internett. Jeg har fått med meg en bagasje som er gull verdt merker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg har veldig liten tro på at 50 stk. festdeltakere var slemme mot barna.

Har du forsøkt å be fulle folk dempe seg, eller respektere hyttereglene og nattero? Det pleier å gå ekstremt dårlig etter min erfaring. De gjør nemlig som de vil, og bryr seg heller lite om hva du mener. Promillen stiger i takt med bråket.

Saken her er jo at noen drar på tur med barna sine til en DNT hytte, så dukker det opp en stor mengde folk i løpet av kvelden som skal bruke hytten til fest. Du kan jo tenke deg selv hvor umulig det blir å få sove, hvor rotete det blir, hvor bråket det blir, hvor ukomfortabelt det blir, og hvordan frustrasjonsnivået stiger etterhvert som klokken blir mer og promillen stiger.

At 5 år gamle synes sånne situasjoner, med helt ukjente folk, er hyggelig, er første gang jeg har hørt. De fleste 5 åringer har nok heller lite erfaring med rusete folk, forhåpentligvis.

Og sakens kjerne er vel ikke at barnefamilen bryter hyttereglene? Det var de andre som tenkte det var greit å bruke hytten som festlokale, for det er nemlig ikke lov jf. hyttereglene. Det blir jo vanskelig å forholde seg til sånne folk…

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Ramlet det inn 50 stk som skulle fylle 60 års dag mens du og dine to barn gjorde nattestellet?

Det har jeg enten vanskelig for å tro på, eller så må dette ha vært en helt unik situasjon sok skjer en gang i livet? 

Eller overdrev du for å understreke et poeng? 

Når jeg var liten så var jeg aldri redd for fulle folk. Dem gjorde nemlig ikke meg noe. Jo fullere folk ble jo mer var det som skjedde og fulle folk er som regel overdrevet hyggelige mot barn er mitt inntrykk. Påtatt ja, men det skjønner man ikke som barn. 

Fulle folk er gavmilde overfor barn. Man får ofte sitte på fanget, man får lett en slant til en brus og i det hele tatt har jeg som barn kun opplevd alkoholiserte voksne som ekstra hyggelige. Å skulle jeg befinne meg på en fest hvor det ble litt krangling så husker jeg at jeg syntes det var spennende også, så lenge det ikke var mine egne foreldre som var innblandet. 

Det som var var mest spennende var nok når jeg som barn opplevde politiske diskusjoner som kunne gå en kule varmt rundt bordet. Jeg synes rett og slett det var artig og gøy når en eller flere ble forbannet. 

Men jegbhar altså aldri noensinne opplevd overgrep, slemme foreldre eller har opparbeidet meg andre fordommer som barn. Jeg føler at jeg fikk være med på det meste. Jeg var med modern på en jobbfest i Drøbak som 4-åring hvor dem hadde leid et lokale. Jeg gikk rundt hele kvelden å spiste is, god mat etc mens jeg på en måte var midtpunktet. 

men dette var en tid hvor man var mer opptatt av at det skjedde noe. Det fantes ingen mobiler eller nettbrett eller internett for vanlige folk. Det var ingen som delte bilder fra festen å det var derfor heller ingen andre som brydde seg. Det var rett og slett på mange måter en bedre tid. 

At barn blir redd av å befinne seg i et 60 års lag synes jeg er merkelig, så sant ikke festdeltakerne var slemme mot barna eller deg. Jeg har veldig liten tro på at 50 stk. festdeltakere var slemme mot barna. Som barn hadde jeg nok syntes det var spennende og bli med pappa og slå opp telt sent på kvelden. Man KAN jo lage noe positivt ut av dette også kanskje?

Som barn var jeg med mine foreldre ut med båten. Vi var flere barn i samme alder og vi elsket å sove alene i telt på land mens foreldrene festet i båten. Vi var oppe lenge og pleide og snike oss ut av teltet på natten å leke gjemsel etc. Rett og slett en hærlig tid. 

I dag hadde overskriften i avisen vært "Barn lekte alene ved vannet midt på natten mens foreldrene drakk seg fulle i båten" 

Heldigvis var dette før Facebook, mobiltelefoner og internett. Jeg har fått med meg en bagasje som er gull verdt merker jeg. 

Nei de ramlet selvfølgelig ikke inne alle sammen under nattstellet. Min antagelse er at de dro oppover dalen etter endt arbeid. Nå er dette 21 år siden (uff jeg er blitt gammel), men jeg mener å huske sånn ca at de begynte å ankomme i ca 1930-2000 tiden.
Det tar jo en tid før folk blir fulle og ofte tar kanskje ikke festen helt av før flesteparten er ankommet.
Stemningen steg gradvis og ved 21-22 tiden så var det vel det man kan kalle et godt rotbløte.
Vi prøver jo et par ganger underveis å appelere til de om å roe seg og ta hensyn til både oss som DNT gjester og spesielt barna, og referer vel til DNT reglene også tenker jeg.

På dette tidspunktet er det for sent å pakke ned å begynne å gå ut av fjellet med 5 åringer. Derfor trekker vi ned i sjøboden.

Både voksne og barn er forskjellige. Det var ingen tvil overhode om at både min sønn og min niese syntes dette var unormalt/rart og ubehagelig. Frem til våre barn var minst ved konfirmasjonsalder har både jeg og min kone, min bror og hans kone vært nøye med å aldri drikke alkohol foran de. Vi har lurt oss ut på en og annen fest naturligvis, men aldri som de har sett. Kan med hånda på hjerte si at ingen av våre barn har sett sine foreldre fulle.
Nå må andre gjøre hva de vil om slikt og det får være deres sak. Men vi har valgt en annen linje og skulle jeg valgt igjen så har jeg gjort det samme.

Jeg har selvfølgelig aldri påstått at noen som helst av disse 50 personene på noe som helst vis var "stygge" med barna. Da hadde pipa tatt en annen tone for å si det slik.
Men det er jo situasjonen som er ubehagelig og skremmende for barna. Her skal det være kosetur på DNT hytte og så i stedet havner man i en fest med fyll og bråk. Noe barna på dette tidspunktet aldri hadde opplevd før. Samtidig er du "fucked" fordi du ikke kan komme det ut av situasjonen ved å vandre ut av fjellheimen på natta med barna.

Kan huske at jeg som barn selv opplevde fulle folk som ekkelt og små-skremmende. Vi var på campingferie når jeg var liten og så da fulle folk for første gang.

Synes det er ganske rart at jeg har hatt en kjip opplevelse med barna på en DNT hytte og så virker det på noen kommentarer her som jeg ikke blir trodd. Utrolig merkelig greie. Hvorfor skulle jeg bløffe om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at dette var EN opplevelse du hadde for over 20 år siden. 

Som nevnt er nok trolig dette et tillfelle som du kanskje ikke får oppleve igjen. Det bør vertfall ikke legge grunnlaget for hva du mener om alkohol. Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jeg så en som ble slått ned en gang på åpen gate kl. 02:00. Han var beruset. Det betyr ikke at jeg er i mot alkohol. Derimot er jeg imot dårlig oppførsel, uavhengig av grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DNT vil markedsføre hyttelivet sitt til barnefamilier synes jeg de bør legge til rette for at det ikke er fyll på hyttene som er tenkt til dette formålet. Utrolig mange mennesker her til lands bærer med seg alkoholrelaterte traumer, så selv om man selv ikke er rammet betyr det ikke at naboen ikke er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.