Gå til innhold
  • Bli medlem

Rusmidler på tur, tabutema?


Myriameter

Anbefalte innlegg

Vokste opp i et rusfritt miljø, og dro til fjells i fjortisalderen med telt og fiskestang...dog snus...og siden røyk. Røyken forsvant, men snusboksen har blitt med innover vidda siden. Har fått en ny vane og, noe jeg for noen år tilbake syntes var helt forkastelig. Alkohol. Skjønte etter hvert at betjente DNT hytter var arnested for så mangt( var heldigvis tilårskommen, og slapp/ gikk glipp av ungdommens yrhet i fjellheimen, i så henseende). Men mener jeg fikk sansen i indre Hedemark av durkdrevne "tømmerhuggere og friluftsmennesker". Flott med en knert for stemningens skyld. Men har jo blitt mer enn en til tider, ikke minst når jeg drar på tur alene. Kan hjelpe på søvnen i starten av en lengre tur, der man skal omstille seg ift sovekomfort og det med å forlate sivilisasjonen i møte med natur, dyr og huldra. 

Har vært til fjells med folk som har hatt "sekken full" av sprit. Fikk jo smake, men ikke det helt store fokuset ift valg av lykkerus med naturen rundt seg. Hørt gutta-historier fra nord hvor de dynker gummistøvlene med sprit og går uten sokker på jakt, for å få jevnt tilsig av fludiet. Tar det som en harry-skrøne, men jaktmiljøet har kanskje kjedelige poster over mange timer, der spenningen kompenseres med en "Jegermeister".

Tar gjerne en ti dagers i fjellet med dama uten, men kan savne en dram når fisken er spist og sola går ned. Det ultimate er en kopp med rødvin til ørreten. Men hvem gidder bære på sånt? Sprit er som kjent mer effektfult på tur ift vekt, men gir noe annet enn en kald øl f.eks....stemningsmessig. Har tatt steget i år, til tross for at jeg har blitt mer av en lettpakker. Ukes fisketur med en liter rød og hvit. Da poppa sekken fra 16kg til atten. Får håpe det betaler seg;)

Fått med meg fra tur-rapporter over Grønnland eksempelvis, at de har en whisky eller cognac de drar opp av sekken for å feire...ett eller annet. Å ferdes i krevende terreng, kulde osv. er ikke forenelig med alkohol. De på strabasiøse turer tror jeg har tunga rett i munnen. Noe annet er vaner vi tar med oss ut i naturen ellers. Leste nylig kanovelt...to om natta i et vann i Østmarka(Langevann?) utenfor Oslo. Hallo...ingen redningsvest, og mest sansynlig alkohol inne i bildet. Er på en måte livsfarlig kombo i gokk, men tror mange er der...me too! Hadde vært interessant om det var noen som helst statistikk på det her. Hørt flere historier i fra fjellet, der ulykker( gutta detter i iskaldt vann-stilen) og alkohol er parret. Men, søren...jeg digger komboen da, spesielt rød til fjells!

By the way...kjent draget av røyk rundt turisthytter, som ikke er "Lucky Strike"...eller i den gata. Not my cup of tea, men de har det jo ganske bra ift vekt da;)

Endret av Myriameter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg liker alkohol på tur. Må bare slå fast det. Jeg holdt på å skrive "innrømme" det, men ombestemte meg for i "innrømme" ligger det at jeg egentlig ikke burde. For min egen del, etter å ha levd i mer enn 70 år, kan jeg slå fast at jeg ikke har og aldri har hatt ett problem med alkoholen. Det eneste måtte være at det jeg liker er blitt alt for dyrt. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært full. Men, og det er ett stort men, jeg har hatt skremmende opplevelser med alkohol likevel. Jeg har vært i begravelser jeg ikke skulle vært i, hadde det ikke vært for alkohol. Barna min har begravd to jevnaldrende venner der alkohol var den direkte årsaken til dødsfallet. Og i den ene begravelsen snakker vi om en sunn og ressurssterk ung mann der en enkel rus, med påfølgende dårlig dømmekraft, kostet han livet. Min egen skremmende nær døden opplevelse ( ikke min død) var en vintertur med en ung mann, der han drakk seg bevisstløs i 7 minusgrader, timer fra vei,  og ble liggende i snøen der vi to andre måtte mobilisere alt vi hadde av ressurser for å holde han i live natten gjennom. Alkohol er skummelt. Jeg har fortsatt med meg en whisky på turene mine , men jeg drikker den aldri sammen med noen jeg ikke stoler 100% på har ett kontrollert forhold til alkohol. Men alkohol på tur er aldri fest for meg. Den er kosen i koppen når dagen er på hell og opplevelser skal oppsummeres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg mest på tur alene og har kommet til at dømmekraften min ikke er allverdens selv i uthvilt og edru tilstand, så null alkohol (eller annet), på mine turer. Hva andre gjør er helt opp til dem, men jeg har ikke særlig sans for fyll til fjells.

Verdens beste rødvin nøt jeg fra en snyltekopp etter en lang og varm dag i rypefjellet. Den kom fra en pappkartong og het Gato Negro.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri med noe når jeg er alene på tur. Men det hender jeg har med en liten knert, eller en plastflaske med vin om det er litt sosialt tilsnitt på turen, men da konsumerer jeg heller ikke det lille som er selv.

MEN, den beste ølen- er den andre har bært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nyte en kald øl i leir, etter en varm dag på tur er helt nydelig.

Er det ikke så varmt, kan jeg gjerne nyte en liten klunk med Dramm, Cognac og Whiskey synes jeg ofte blir for sterkt.

Men alltid med måtehold, og leir er klargjort først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha med en liten knert i sekken, å nyte til leirbålet på kvelden er helt innafor. Hvis man er flere som skal på tur, og man vil ha med en liten vinskvett, så har flere produsenter begynt å selge vin i klimabasert embalasje (gjenvunnet plast) på polet. Lettere å bære, og sprekker ikke. Måtehold er selvsagt viktig. I min sekk har jeg med noe som klassifiseres som narkotika, men noen av oss har dette på resept. Hadde sikkert vært fint for andre også, da hadde man iallefall orket lange dagsetapper :) Jeg har det med, og bruker det for at jeg skal klare å nyte stillheten, og ikke ha x antall "radiokanaler" på i hodet samtidig. Samt, å klare å stoppe for å ta pause. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek sjeldan med slikt på tur (drikk generelt lite alkohol uansett kvar eg er), men på vintertur kan eg avogtil synes det er godt med ein solbærtoddy med ein skvett blankt i. På topptur om våren er ei toppils ikkje å forakte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse e-sigarettene eller wape maskinene som mange bruker i dag, lukter farlig likt "tøyse tobakk" (noen av smakene) 
Jeg har blitt lurt flere ganger til å tro at her er det fest, også sitter det bare en gammel gubbe å puffer blårøyk 😂 

Rusmidler har vært og eksistert i tusenvis av år. Om noen velger å dra ut i naturen, være i ett med noe for så å koble fri ved hjelp av noe de mener de har kontroll over. helt greit! Hvorfor skulle vi sitte her å mene noe om hva andre føler er rett for de? 

SKÅL! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker jo knapt når jeg ikke er på tur, så da blir det ikke spesielt mye på tur.

Når det er sagt, de få gangene jeg synes alkohol gir meg mer glede enn ett glass vann eller en kopp kaffe, er bl.a. når sola skinner og kroppen er passe mørbanket etter en lang dag på tur. Å nyte en øl i hytteveggen eller foran teltet da er helt innafor. Det har vel nesten aldri hent at det har blitt mer enn en, men den ene er veldig veldig god.

Det blir ikke det samme hvis jeg er alene. Det hender det også, men uten den gode praten og uten den ekstra sikkerheten av å være flere, så føles det ikke like riktig.

Sikkerhetsvurderingen er alltid en viktig faktor, så jo mindre marginer jeg har i utgangspunktet (vinter, langt fra folk osv.) jo mindre sjanse for at alkohol nytes. Samme med ansvar, har jeg med barn eller uerfarne i turfølget så skal det være en veldig kontrollert situasjon for at jeg skal klare å nyte en øl.

Uansett hvordan jeg bedømmer situasjonen så lar jeg andre gjøre sine egne vurderinger, og dømmer ingen så lenge det ikke går over styr og ødelegger for andres opplevelse eller trygghetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (9 minutter siden):

Disse e-sigarettene eller wape maskinene som mange bruker i dag, lukter farlig likt "tøyse tobakk" (noen av smakene) 
Jeg har blitt lurt flere ganger til å tro at her er det fest, også sitter det bare en gammel gubbe å puffer blårøyk 😂 

Rusmidler har vært og eksistert i tusenvis av år. Om noen velger å dra ut i naturen, være i ett med noe for så å koble fri ved hjelp av noe de mener de har kontroll over. helt greit! Hvorfor skulle vi sitte her å mene noe om hva andre føler er rett for de? 

SKÅL! 

Ikke sant. Vil man ha med en klunk, så tar man med en liten klunk.  Apropos e-sigaretter/wape, så kan man fint ha litt "tøyse tobakk" i dette også. Utfordringen vil være at THC nivået blir skyhøyt. Cannabisolje som er meget potent. Og, cannabisen som dyrkes i dag, er veldig mye sterkere enn den som ble dyrket før, og stoffet CBD som skal motvirke f.eks psykose er veldig mye lavere. Så, rusutløst psykose er ikke å anbefal, verken i skogen eller noen andre steder. Når vi møter dette på jobb, går alle varsellampende ifht. vold og utagering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sluttet å dra med slikt på tur, men før i tiden var det ofte med, men aldri på vintertur alene. Plutselig oppdaget jeg at formen "dagen derpå" var så ekstremt mye dårligere. Ikke bare det, men jeg våknet aldri neste dag og tenkte at jeg var glad for at jeg tok den øl'en eller den drammen. Så her for noen år siden tok jeg ett helt år uten alkohol. Det anbefales.  Det var veldig befriende. Bryllup og samlinger, julebord og teltturer med kompiser gikk helt fint i edru tilstand. De helsemessige fordelene er store, og jeg kjenner ikke noe savn etter rusen.

Etter den erfaringen ble det plutselig ikke så nøye lengre med det vinglasset eller den øl'en. Jeg er ikke avholds, men i dag merket jeg utrolig stor forskjell dagen derpå. Ikke bare at man er slappere men også at søvnkvaliteten blir elendig. 

Det er som det meste annet her i live - alt med måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen gutteturer der det har vært lite fokus på fiske og mer fokus på fyll, så vet hvordan det er uten at jeg kan si jeg liker det. En øl, litt vin eller en liten knert kan være fint, også alene når forhold tillater dette. 

Når det er sagt må jeg erfarer det samme som @Kjell Iver her at alkohol, selv små kvantum, påvirker kroppen ganske mye. Det har ført til at at lavt forbruk har blitt enda lavere og veldig bevist hos meg. I likhet med @Gabs88 irriterer det meg også at det for noen er jakt og fiske ensbetydende med alkohol. Det som irriterer meg enda mer er leirplasser full av flasker, glass, sneiper og posesnus! Mistenker at siste rest av dømmekraft rundt forsøpling ofte forsvinner ut med første øl for noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Folk får gjøre som de vil men personlig så irriterer jeg meg på at det knapt går an å finne folk som er intressert i jakt eller fiske uten alkohol.

Dette forundrer meg også. Nå er ikke fiskeinteressen min på det nivået at alkohol har hatt spesielt stor innvirkning på resultatet, men jeg vil heller komme meg ut i rett tid å få mest mulig ut av dagen enn å vente på at bakfulle folk skal komme seg på bena og bli oppegående nok til å trygt ferdes i båt/langs vann.

At dette er en like aktuell problemstilling på jakt er mildt sagt frustrerende. Personlig har jeg nulltoleranse på storviltjakt/riflejakt, dvs. jeg nekter ingen en øl til maten etter endt jaktdag, men drikkes det for rusens del så er det hasta la vista for vedkommende eller meg selv. Dessverre er det i mange jaktlag toleranse for, og næremest en forventning om at lommelerka er med på post. Totalt uforsvarlig mtp. sikkerhet og dyrevelferd.

På fuglejakt/haglejakt er jeg litt rundere i kantene, men det er litt avhengig av terreng og jaktform. Dette er jakt som i stor grad kan praktiseres som solo-jakt, så i åpent og oversiktlig terreng går det stort sett bare ut over den enkeltes muligheter og opplevelse hvis kvelden i forveien ble litt sen og fuktig. For en god del folk på min alder er jakta en av veldig få/kanskje det eneste faste avbrekket fra familieliv ila. året. Hvordan man prioriterer denne egentiden får være litt opp til den enkelte, så lenge det ikke går ut over oss som primært er med for å jakte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke lenger men jeg har vært med på all slags fyllerør også på tur.  En pinne eller to ved bålet er jo nesten himmelsk! 

Forsøpling er aldri greit men jeg tror ikke det ene trenger å ha noe å gjøre med det andre.

 Jeg liker mindre den fordømmende fromheten mange har over andres valg, skjønner godt folks behov for avkobling fra det meningsløse hamsterhjulet.. Våpen og rusmidler  fY-fy og nei-nei,  men her ogå forstår jeg folk når dette er eneste gjennværende sosiale arenaen for mange menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke rus og friluftsliv hører sammen, har du behov for å drikke eller ruse deg, så er det helt greit å holde seg hjemme. Drikke hjemme og ikke på tur. Men i sosialt lag og på jakt skal jeg innrømme at det et godt med kald pils og dram når man kommer fram på hytta. Jeg opplever at mange drar på tur eller hytta for å drikke, da de ikke kan gjøre dette hjemme. Som selvfølgelig kan være vanskelig med tanke på familie og innpåslitne naboer :-)

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (19 minutter siden):

Synes ikke rus og friluftsliv hører sammen, har du behov for å drikke eller ruse deg, så er det helt greit å holde seg hjemme. Drikke hjemme og ikke på tur. Men i sosialt lag og på jakt skal jeg innrømme at det et godt med kald pils og dram når man kommer fram på hytta. Jeg opplever at mange drar på tur eller hytta for å drikke, da de ikke kan gjøre dette hjemme. Som selvfølgelig kan være vanskelig med tanke på familie og innpåslitne naboer :-)

Nå er jo friluftslivet i seg selv en form for "rus" så jeg forstår godt at folk velger å ruse seg. Men jeg har også respekt for de som velger å la være. Har selv perioder hvor jeg er helt avholds og det er liten aspekt for å være avhold i dagens samfunn... alle skal liksom vite hvorfor? 

Men å komme seg til camp, ta seg en liten munnfull whisky eller to før man legger seg. Det er ren og skjær magi. Gjør jeg det for rusen, overhodet ikke. Kosen, å samme F hva folk måtte si. Det er ikke det samme med vann, te, sagt eller noe annet flytende. 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke jeger selv. Men har hatt mye jegere både som arbeidskolleger, som bekjente på skytebanen innen annen skytesport, og som kompiser. Og jeg har inntrykk av at det er mye fyll på jakt. Og å drive med våpen i rusa tilstand syns jeg er helt borti natta idiotisk. Uansett om det er en rifle eller hagle man har med seg.

Selv kan jeg godt ta meg en fest på tur innen andre hobbyer, men å drikke på tur i naturen har jeg vel aldri gjort, eller hatt noe som helst lyst til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 90 tallet jaktet jeg elg oppe ved Snåsa med en gjeng lokale helter. Jeg hadde da hørt mange historier om elgjegere og alkohol som om de var synonyme begreper. Jeg tok feil. Ja, det ble skjenket i glass i jakthytta  kvelden før jakten begynte, men resten av uken under jakten var det ett strikt regime. Jaktbas tolererte at vi åpnet en øl til middagen, men hentet vi en til ute i gangen ble det rynkede bryn. "Vi skal på jakt i morgen så ingen festing i kveld"! var beskjeden. Akkurat der og da syntes jeg han var unødvendig pirkete ( alle tåler vel to øl) , men jeg skjønner det bedre nå. Han kjente ikke alle i gjengen like godt. Vil de ha både øl nr 2 og 10? Vet de å stoppe? I stedet laget han en regel. En øl til maten, ferdig snakka. Jeg tror ikke han var så dum...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, tshansen said:

Nå er jo friluftslivet i seg selv en form for "rus" så jeg forstår godt at folk velger å ruse seg. Men jeg har også respekt for de som velger å la være. Har selv perioder hvor jeg er helt avholds og det er liten aspekt for å være avhold i dagens samfunn... alle skal liksom vite hvorfor? 

Men å komme seg til camp, ta seg en liten munnfull whisky eller to før man legger seg. Det er ren og skjær magi. Gjør jeg det for rusen, overhodet ikke. Kosen, å samme F hva folk måtte si. Det er ikke det samme med vann, te, sagt eller noe annet flytende. 😂

Nå er det ikke en munnfull eller to som irriterer heller, der er jeg helt enig i at det bare er hyggelig. Men jeg leier en del av hyttene til den lokale Jeger og Fiskeforeningen og det virker som at hver eneste gang jeg inviterer noe til å være med på en tur så skal det medbringes minimum 6 halvlitere og en flaske whiskey per person for en tur hvor man går opp på fredag og kommer ned igjen søndag.

Det virker som om det er en implikasjon om at fisketur faktisk betyr fyll-på-fjellet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (15 minutter siden):

Nå er det ikke en munnfull eller to som irriterer heller, der er jeg helt enig i at det bare er hyggelig. Men jeg leier en del av hyttene til den lokale Jeger og Fiskeforeningen og det virker som at hver eneste gang jeg inviterer noe til å være med på en tur så skal det medbringes minimum 6 halvlitere og en flaske whiskey per person for en tur hvor man går opp på fredag og kommer ned igjen søndag.

Det virker som om det er en implikasjon om at fisketur faktisk betyr fyll-på-fjellet.

 

Ja, men hvorfor er det slik rundt nettopp dette da? Jo det er blitt akseptert og ingen tørr å si ifra om at det ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant å lese over her. Var nylig på en fire-fem dagers kompistur og fiska innover i Femunden. Det ble diskutert at det å drikke sammen var å foretrekke, og ikke ha "rør" fra den andre før man "rørte" selv. På slike turer er man gjerne tett på og har godt med tid sammen, der ulikt drikkemønster lett kan bli noe betent over noen dager. Jakt har jeg mindre erfaring med, men vandringsturer i fjellet tilsier at det meste av dagen går med til forflytning, og knapt tid til leirslagning før sola går ned og man ramler inn i posen etter mat. Var med en gang å ta en knert og øl i Aurlandsdalen, par kilometer før vi var ved leirplass. Det skjer aldri igjen...kilometer ble til mil. Kroppen sier jo i fra, uavhengig av prinsipper, når den får seg litt juling ut over det vanlige i fjellet. Så som da jeg og dama landa på Gjendebu med pulken for nærmere ti år siden. Bikkje kaldt og nær to mil fra Leirvassbu, som på sommerstid regnes som krevende. Humør på topp lell ved ankomst og en øl i "baren", samt to akke før middag. Fikk en kjempereaksjon, der ting gikk to veier og høy feber meldte seg på såpass fort, at vi måtte ta en natt ekstra. Verten sa dette ikke var ukjent...det å ta seg ut i fjellet, og tro at man plutselig er hjemme. Fikk et lite stigma etter den turen gitt. Og lærte litt. Virker for meg som at jakt, fiske eller vandring i fjellet har forskjellig betoning ift inntak, der sistnevnte kan deles inn i typ vinter kontra barmark. I nord med isfiske og snøskuter kjenner jeg bare til det mer pietistiske miljøet. Men på den annen side er det også her motsatser.

Nå har sønnen min hivd seg på fjellturer med sin gamlegjeng...fiske og slikt. Veldig glad for at han har slike karer rundt seg. Konsum, angående tema, tror jeg ikke er verre der enn med den eldre garde. Så det er håp for friluftsnorge;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 timer siden):

Nå er det ikke en munnfull eller to som irriterer heller, der er jeg helt enig i at det bare er hyggelig. Men jeg leier en del av hyttene til den lokale Jeger og Fiskeforeningen og det virker som at hver eneste gang jeg inviterer noe til å være med på en tur så skal det medbringes minimum 6 halvlitere og en flaske whiskey per person for en tur hvor man går opp på fredag og kommer ned igjen søndag.

Det virker som om det er en implikasjon om at fisketur faktisk betyr fyll-på-fjellet.

 

Har hatt litt liknande opplevingar, og må innrømme at det gjer at eg vegrar meg for å fare på tur saman med enkelte, til tross for at dei er hyggelege. Fyll på tur, anten det er jakt, fiske eller "berre tur" er så uinteressant som det går an å få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol på tur har jeg faktisk ikke kommet på engang, så det har aldri blitt vurdert. For meg hører det hjemme på fest, ellers tenker jeg ikke på det, og det er faktisk ganske deilig. Jeg har flere venner (faktisk mange), som ikke synes det er noe kjekt å være alkoholfri på tur, i båten, på campingen eller på hytten. Jeg slipper abstinensene/suget/lysten/savnet eller hva du vil kalle det når det ikke er tilgjengelig.


På tur trenger jeg god søvn, væske som ikke er vanndrivende og å våkne frisk og opplagt. En liten boks øl på kvelden gjør meg merkbart redusert dagen derpå, og uttørket.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.