Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko, tursko eller joggesko?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Zel skrev (På 22.3.2025 den 23.04):

Etter å ha lest flere av de gode turbeskrivelsene til @ketilring har jeg plutselig (etter om lag 10 år i Crispi Kongsvoll jaktstøvler ol.) fått øynene opp for at jeg kanskje kan bruke de langt letere løpeskoene mine på tur (Altra Timb 5 el). Planlegger en 14 dagers solo-tur til Børgefjell til sommeren og har noen sko-spørsmål i forbindelse med det:

Hvordan er det å gå med sko uten ankelstøtte med sekk på om lag 18kg, er dette uproblematisk? Har ingen historikk med ankelproblemer tidligere, men har som sagt alltid gått med høye sko i fjellet.

Har noen erfaring med så lette sko og kalde dager i fjellet? Kan det bli problematisk?

Tror dere vibram sålene her funker bra på blokkmark og i steinete partier, er den stiv nok?

Takker på forhånd for evt svar.

Det går helt greit med 18 kg sekk og lette sko. Om det er kalde dager  kan du ta på en tjukkere ullsokk. Det er stort sett når det er regn og og ned mot 0 grader jeg har vært kald på føttene, ikke når det er godvær og -5 grader

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Interessant lesning denne tråden.

Jeg er så bakstreversk at jeg etter 12 år i Crispi Skarven har gått tilbake til M77. Jeg vasser en del i myrer og går gjerne i ur, så jeg liker god støtte. Fordelen med M77 er at du kan ta ut ullsålen og av med sokkene, på ned støvlene og vasse til knes over hva som helst. Så er det bare å tømme ut vannet, legge tilbake sålen og tråkke videre i tørre nok støvler.

Crispi-støvlene har fortsatt noen mil igjen, så de var nok verd de fire tusen de kosta i 2013. Har dem på lur til reserve. Ser den nye modellen fortsatt koster ca 4k, så de er jo blitt mye billigere. Men M77 er enda mye billigere og like solide.

Joggesko bruker jeg på tørr sti i lavlandet og grusveiene i Oslomarka.

• Liker 1
Skrevet
peik skrev (5 timer siden):

Det går helt greit med 18 kg sekk og lette sko. Om det er kalde dager  kan du ta på en tjukkere ullsokk. Det er stort sett når det er regn og og ned mot 0 grader jeg har vært kald på føttene, ikke når det er godvær og -5 grader

Takk for nok et godt svar. Har du noen tips til hvordan tjukkere ullsokk du tenker på? En raggsokk eller noe midt i mellom det og ulvang? Ser for meg at det kan bli trangt med raggsokk i joggesko..

Skrevet
Bryggekar skrev (2 timer siden):

Interessant lesning denne tråden.

Jeg er så bakstreversk at jeg etter 12 år i Crispi Skarven har gått tilbake til M77. Jeg vasser en del i myrer og går gjerne i ur, så jeg liker god støtte. Fordelen med M77 er at du kan ta ut ullsålen og av med sokkene, på ned støvlene og vasse til knes over hva som helst. Så er det bare å tømme ut vannet, legge tilbake sålen og tråkke videre i tørre nok støvler.

Jeg er relativt ny med M77. Men jeg var lei goretex støvler som lekker etter kort tid, og bruker så lang tid på å tørke at de er råtten lenge før de er tørr. Støvlene må kasseres på grunn av lukt om du har fått sur myr i støvlene.

Skallstøvler må være tingen, tenkte jeg. Testet derfor noen modeller fra Lundhags, men de var ekstremt lav over vristen og hadde tykt og stivt skinn. Skinnet i pløsen var også hardt og vondt.

Testet så M77. De var veldig enkle å ta på, lette og har mykt og behagelig skinn (jeg liker myke støvler uten for mye ankelstivhet). Ingen fór som er krevende å tørke, og utrolig mykt skinn i pløsen :) 

Har testet de litt, sist på en 2 timer tur i sammenhengende regnvær og kontinuerlig myr og vading i alle bekkene jeg kom over. Hadde på forhånd smurt med Sno-Seal som jeg varmet inn med hårføner, og de var dønn vanntett! Alt av skitt, gjørme og vann preller rett av. Så jeg hadde helt rene og tørre støvler i det jeg satt meg i bilen.

Sålen er passe stiv. Dvs. myk, men tar nok av for spisse steiner i terrenget, og hadde godt grep på skogsbunn.

Ingen vann suges oppover støvleskaftet. Og dersom de skulle ta inn vann på en tur er det bare å smøre på nytt, og ikke et membran som er defekt. Fantastisk!

Må si jeg er litt frelst, foreløbig. Men har brukt de for lite til å konkludere enda ;) 

• Liker 5
Skrevet
9 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg er relativt ny med M77. Men jeg var lei goretex støvler som lekker etter kort tid, og bruker så lang tid på å tørke at de er råtten lenge før de er tørr. Støvlene må kasseres på grunn av lukt om du har fått sur myr i støvlene.

Skallstøvler må være tingen, tenkte jeg. Testet derfor noen modeller fra Lundhags, men de var ekstremt lav over vristen og hadde tykt og stivt skinn. Skinnet i pløsen var også hardt og vondt.

Testet så M77. De var veldig enkle å ta på, lette og har mykt og behagelig skinn (jeg liker myke støvler uten for mye ankelstivhet). Ingen fór som er krevende å tørke, og utrolig mykt skinn i pløsen :) 

Har testet de litt, sist på en 2 timer tur i sammenhengende regnvær og kontinuerlig myr og vading i alle bekkene jeg kom over. Hadde på forhånd smurt med Sno-Seal som jeg varmet inn med hårføner, og de var dønn vanntett! Alt av skitt, gjørme og vann preller rett av. Så jeg hadde helt rene og tørre støvler i det jeg satt meg i bilen.

Sålen er passe stiv. Dvs. myk, men tar nok av for spisse steiner i terrenget, og hadde godt grep på skogsbunn.

Ingen vann suges oppover støvleskaftet. Og dersom de skulle ta inn vann på en tur er det bare å smøre på nytt, og ikke et membran som er defekt. Fantastisk!

Må si jeg er litt frelst, foreløbig. Men har brukt de for lite til å konkludere enda ;) 

Så bra du ble fornøyd! Den virkelige gleden kommer du til å merke på overnattingsturer over mange dager. Om du er vant til gore-tex-støvler som akkumulerer mer fukt for hver dag, så er det luksus med skallstøvler som knapt kan suge til seg vann. Er det litt vind så du får tørket sokkene og sålene så er sko støvlene i seg selv knusktørre om vinden får blåse inn i de!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min erfaring når det gjelder fottøy:

- Bruker alltid høyskaftete fjellstøvler med Gore-tex membran. Høyskaftet, fordi det ofte er behov for 10 cm ekstra når man skal gå over bekker/elver. Gore-tex fordi det er deilig å være tørr på beina. Jeg har prøvd skinnstøvler (Jørn-Kängor). Disse er gode å gå i men jeg har testet de ut på langtur men de funka ikke over lengre tid i vått terreng. Gore-tex membraen på fjellstøvler er ikke så holdbart som det var tidligere men jeg har valgt å bruke det allikevel fordi det er det eneste som holder meg tørr i lengden. Må av og til bite i det sure eplet og kjøpe nye men synes det er verdt det allikevel.

- På langtur har jeg alltid et par jobbesko i sekken, Hoka eller lignende. Hvis jeg skal gå en strekke på asfalt eller grusvei så bytter jeg ut fjellstøvler med joggesko.

Bruk av fottøy er nok veldig inviduellt men jeg har prøvd ut dette i mange år og dette er det som funker for meg. En annen historie: Jeg traff en turgåer vei til Nordkapp. Han hadde gått med terrengløpesko hele veien fra Lindesnes til Finnmark og hadde slitt ut 2 par terrengløpesko og var nå på tredje paret. Han mente det funka veldig bra for han.  Fyren var terrengløper og hadde han ikke hatt et eneste overtråkk (sterk muskulatur og sterke sener i anklene). Han ble ble våt på beina hver dag, men tok på seg tørre sokker før han la seg i posen og var alltid klar neste morgen. 

Endret av Lars Erik Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.