Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko, tursko eller joggesko?


Lasse85

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt Alfa Walking King i 10 år som jeg har vært veldig fornøyd med.  Mistenker at mellom sålen er gåen og at de må byttes.  Har sett på Alfa Impact og den dyre til La Sporta, men lurer egentlig på om jeg trenger fjellsko til 6000 kr?  Går mye toppturer og overnatter alltid på DNT sine hytter og reiser kun i fint vær på fjelltur.  Sekken veier aldri mer enn 8-9 kg ved turstart og blir lettere når maten blir spist. 

Ofte så har jeg ønsket å ha med et ekstra par sko som er lettere og ikke så høye når det er tørt og stiene er fine.  De gangene jeg har vært uheldig at Alfa Walking king har blitt blaute fordi jeg har feilberegnet bekker og elver, har jeg aldri klart å få tørket skoene før jeg kommer hjem. 

Vurderer i første omgang å kjøpe noen dyre joggesko for terreng eller noen halvhøye tursko.  Slik at jeg kan ha med meg begge skoene og bruke de etter det som passer.   Noen som har noen erfaringen eller gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du primært går på sti, samt krysser en og annen myr/bekk/elv, ser jeg ingen grunn til noe annet enn terreng joggesko. Skal du gå en del utenfor stien, kan halvhøye joggesko være en ting, men skal du gå i ur er vel fjellstøvel på sin plass ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "trenger" sko til 6 store lapper... Jeg har to par.   

Etter å ha  brukt Walk King i mange år, har jeg nå gått over til Impact. To årsaker. Først og fremst sålen, som holder vesentlig bedre på vått fjell eller svaberg.  og - ikke minst - de tåler bruk bedre enn Walk king, og gir valutta for pengene.  

Om du skal bruke lave eller høye sko, har noe med hvor du bor. Vestlandet .hvor jeg bor, er det mye regn og mye sorpe og vann. Impact holder meg tørr (og på beine) så lenge jeg ikke får vann over kanten. På østlandet med et litt annet vær, går det helt sikkert fint å bruke lave sko nesten hele tiden.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte fjellstøvler i mange år, for det var sånn det skulle være. 
Mang en tur har jeg undret på om ikke joggesko/terrengsko hadde vært bedre. Den såkalte støtten føltes som noe som jobbet mot meg, og som medførte mer belastning, men det var ikke for meg å motsi erfarne fjellfolk så jeg diltet lojalt etter.

De siste 5-isj årene har ymse problem med føttene medført at jeg har gått over til å nesten utelukkende bruke joggesko og terrengløpesko på tur, og kan ikke si annet enn at dette burde jeg gjort for lenge siden.

Det er noen ting å tenke på. I steinete terreng vil du sette pris på en stiv yttersåle ala Vibram og ei tåkappe.
Jeg unngår gore-tex/membran i det lengste, da som du er inne på holder disse bedre på fuktighet. Hvis det ikke er alt for bløtt så tørker joggesko på foten og føles jevnt over mer  tørt og behagelig enn fjellstøvler. Blir det derimot mye forsering av bløtmyr, og da spesielt kald bløtmyr som du gjerne opplever litt utpå høsten, så er joggesko en utfordring. Bløtt er greit, men å være kald på føttene i timesvis er ikke digg.

Jeg hadde en sånn tur i Trollheimen i fjor høst, der jeg ble gående mange km i søkkblaut (rettere sagt oversvømt) myr, med vann opp til anklene. Under slike forhold får skoene aldri mulighet til å tørke, og vannet i skoene blir hele tiden byttet ut med nytt iskaldt kaldt vann. Det var fortsatt lange strekk, dvs. meste parten av turen, hvor terrengsko var helt supert så istf. å gå for fjellsko neste gang skal jeg tweak'e pakklisten litt. Bytter ut hytte-/camp tøflene med noen minimale sandaler (Xero) og slenger med noen vanntette sokker. Sandalene veier litt mer enn tøflene / crocs'ene jeg normalt har med, men dekker ett større bruksområde da jeg også kan bruke de på veldig bløtt underlag sammen med vanntette sokker og kryssing av større bekker/elver uten sokker hvis det er behov for det. Skal ikke konkludere med noe før det er prøvd, men ettersom jeg teoretisk sett kan noenlunde komfortabelt kan forsere langt mer variert underlag bare ved å legge til ett par vanntette sokker, så skal det iaf. prøves før jeg børster støv av fjellskoene igjen.

Endret av aico
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort samme refleksjoner som deg @aico, jeg har begynt å bruke Altras Lone Peak, men jeg er redd sålen kan være litt myk og føre til ømme fotblad på lengre turer.

Har du noen tips til lette sko uten membran, men som helst har såle med Vibram (og gjerne godt feste på vått fjell)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vestlandsfjellene jeg går i er det stort sett sti, lyng og fjell jeg går på. Så det holder i massevis med høye tursko, som eks. La Sportiva Ultra Raptor Mid. Den skoen har også nok såle til at man kan gå på spisse steiner uten at de går for mye inn i fotsålen.

Skal jeg i jotunheimen, i løs steinur, utenfor sti, og i bratt terreng, så er det greit med fjellstøvler med stiv såle og stivhet i ankelen.

Men uansett støvler, så er gamasjer virkelig tingen for å holde bena tørre! De fleste sko har vesentlig dårligere tetthet over ankelen, og goretex sokken slutter faktisk ofte omkring ankelen selv om støvelen er høy. Gamasjer hindrer også at vannet kryper oppover langs støvelen, og holder deg tørr om du skulle plumpe litt. 

Blytung sekk krever sikkert stive støvler også, men det har jeg ikke erfaring med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (10 timer siden):

Jeg har gjort samme refleksjoner som deg @aico, jeg har begynt å bruke Altras Lone Peak, men jeg er redd sålen kan være litt myk og føre til ømme fotblad på lengre turer.

Har du noen tips til lette sko uten membran, men som helst har såle med Vibram (og gjerne godt feste på vått fjell)).

Hvis Altra passer foten din så bør du prøve Altra Olympus. Jeg har prøvd Lone Peak og Olympus, men Altra funker ikke med min fot, dessverre. Sånn bortsett fra den lille detaljen med at skoen ikke passet til min fot, så er Olympus den mest perfekte fjelltur/terrengløpeskoen jeg har funnet. Det var tungt å innse at den aldri kom til å funke. Perfekt er selvsagt subjektivt, men skoen har god mellomsåle med bra demping, Vibram yttersåle med bra grep og god beskyttelse mot spisse stener, bra tåkappe for denne type sko som beskytter godt, forberedt for gamasj.. så ja - anbefaler den. 
Etter jeg ga opp Altra snublet jeg over Topo og kan med glede bekrefte at disse passer meg veldig bra. Selv om jeg ikke helt har klart å dekode modellutvalget ennå, så har de gode sko for denne type bruk. 
Jeg har Trailventure 2 WP som er en ankelhøy sko med eVent membran. Beste sko av denne type jeg har prøvd. Jeg har blitt litt følsom for drop etter å ha gått over til mer nøytrale sko. Husker ikke hvor mye drop denne har, men det er nok til at jeg merker det. Ellers ingenting å utsette. Mer for hverdagsbruk enn fjelltur, men man må ha det også.
Den siste jeg kjøpte var MT4, den er litt i samme gata som Olympus, men ikke fult så robust. Denne har også litt drop, men prøver å begrense meg til de modellene jeg finner på tilbud, og de 2-3mm denne skoen har er ikke nok til at jeg merker det. Veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker @aico, små variasjoner i navnevalget hos Altra gir seg store utslag i type sko...

Men jeg fant vel riktig sko tror jeg, Altra Olympus 5 

Uten GTX, men med Vibram såle, da er det bare å vente på at nettbutikken som får alt for mye av lønna mi skal få den på lager i rett størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (17 minutter siden):

Takker @aico, små variasjoner i navnevalget hos Altra gir seg store utslag i type sko...

Men jeg fant vel riktig sko tror jeg, Altra Olympus 5 

Uten GTX, men med Vibram såle, da er det bare å vente på at nettbutikken som får alt for mye av lønna mi skal få den på lager i rett størrelse. 

Det ser riktig ut :)

Jeg er elendig på å huske små detaljer i modellnavn o.l., så måtte inn å sjekke salgsannonsen på Finn. De jeg hadde var Olympus 4, så noen små forskjeller vil det sikkert være - forhåpentligvis forbedringer

image.png.794fde7cc72af12a54089bc52283c4ea.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, aico said:

Etter jeg ga opp Altra snublet jeg over Topo og kan med glede bekrefte at disse passer meg veldig bra. Selv om jeg ikke helt har klart å dekode modellutvalget ennå, så har de gode sko for denne type bruk.

Men hvor får du tak i Topo Atletic sko i Norge? Jeg har fått tak i en modell - Ultraventure Pro, men den passet meg ikke så bra. Har lyst til å teste noen andre modeller fra Topo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (12 minutter siden):

Men hvor får du tak i Topo Atletic sko i Norge? Jeg har fått tak i en modell - Ultraventure Pro, men den passet meg ikke så bra. Har lyst til å teste noen andre modeller fra Topo

Jeg har kjøpt mine fra Fjellsport, men flere som har. Mener å ha sett hos XXL også, men vet ikke om det fortsatt er situasjonen

https://www.google.com/search?q=topo+athletic+site%3A.no&oq=topo+athletic+site%3A.no&aqs=chrome..69i57.19343j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (6 timer siden):

Altra Timp 5 kommer og med Vibram Megagrip nå

Jeg bestilte disse, da det var en del skriving på nett om problemer med sålen på Altra Olympus 5, mulig det bare var et dårlig parti, men jeg har ikke sett negativt om sålen på Timp 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.14a14d94186e0a9c861b2ce79fb50f72.png

Jeg bruker de her, Ecco Biom Mountain M. Jeg er plattfot så Ecco Biom har vert mine go-to sko i 15 år nå.

Til mine turer har de fungert godt, gode såler og god komfort. Men jeg skulle ønske jeg fant noen fjellsko til lengre turer hvor jeg kunne unngå risikoen for å vrikke ankler.

Har forøvrig sett litt på Crispi Highland, det er et intressant konsept.

image.png.7cb02f52ff4bc335013c8593fabd3107.png

image.png.531198ff8a6ad56b7a22aa540af5104f.png

Det er en lav sko mtp komfort, men som er vanntett hele veien opp til knærne. Det er jo i praksis en vadestøvel! Billige er de også, bare 9999 kr!! Så blir nok ikke kjøpt inn med det første, men jeg liker virkelig konseptet og hvis man skal vasse gjennom elver i hytt og pine kan det være en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gramjeger skrev (På 19.6.2024 den 10.50):

Men hvor får du tak i Topo Atletic sko i Norge? Jeg har fått tak i en modell - Ultraventure Pro, men den passet meg ikke så bra. Har lyst til å teste noen andre modeller fra Topo

Kva var det som ikkje passa? 

Eg kjøpte nyleg Topo Traverse, den høver meg godt, har god sole og ingen membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Walk King som TS referer til er fantastiske sko. Jeg har hatt to par av disse og de har vart i veldig mange år. Men når siste paret røyk for noen år siden så valgte jeg å gå for lettere løsninger. 

Til fjellturer veksler jeg mellom lave og halv-høye alt etter hvilken tur jeg skal på. Om jeg skal på en kortere tur eller en hytte-til-hytte tur med lett sekk så velger jeg lave sko hvis ikke værmeldingen ser helt for jæv***g ut. Skal jeg på lengre tur eller med tyngre sekk med telt etc så velger jeg de halvhøye skoene.
Nå er dette typisk turer i høyfjell og vidde-terreng type Hardangervidda og tilsvarende. Skulle jeg hatt en mer krevende fjelltur så hadde jeg muligens vurdert å gå til innkjøp av nye mer solide fjellstøvler.
Kan legge til at jeg har veldig sterke ankler og har egentlig ikke særlig behov for veldig mye ankelstøtte. Har aldri tråkket over hele livet tross mye ferdsel i natur, fotballspilling og et langt liv i Forsvaret.

Jeg har vel det som kan kalles en typisk nordisk fot som er litt bredere enn man har i andre deler av verden så beina passer dårlig i trangere sko. Norke produsenter som Alfa og Viking har stort sett alltid bra utvalg som passer en nordisk lest, men jeg har faktisk brent meg på noen av de nyere fra Alfa som har vist seg å være vel trange (heldigvis har XXL 100% fornøyd garanti). Merker som passer min fot bra er nevnte Alfa og Viking, Merrell, noen Salomon modeller og Mizuno. Som regel holder jeg meg til en av disse alt etter tilbud hos XXL eller en av konkurrentene og kjøper det som der og da gir mest bang-for-buck.
Har en stor hund som må luftes minst 3 turer på minimum totalt 2 timer hver dag så jeg går gjennom noen par med sko 😀
Akkurat nå består utrustningen av:

  • Lave sko: Viking Anaconda (er også veldig glad i Merrell Moab i denne kategorien)
  • Halv-høye sko: Merrell Accentor
  • I tillegg har jeg høye Viking Hunting Lenzi 3 Gtx som brukes på jakt og noen halvhøye Icebug piggsko til de glatteste dagene hvor hunden må ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse85 skrev (På 18.6.2024 den 10.20):

Hei, har hatt Alfa Walking King i 10 år som jeg har vært veldig fornøyd med.  Mistenker at mellom sålen er gåen og at de må byttes.  Har sett på Alfa Impact og den dyre til La Sporta, men lurer egentlig på om jeg trenger fjellsko til 6000 kr?  Går mye toppturer og overnatter alltid på DNT sine hytter og reiser kun i fint vær på fjelltur.  Sekken veier aldri mer enn 8-9 kg ved turstart og blir lettere når maten blir spist. 

Ofte så har jeg ønsket å ha med et ekstra par sko som er lettere og ikke så høye når det er tørt og stiene er fine.  De gangene jeg har vært uheldig at Alfa Walking king har blitt blaute fordi jeg har feilberegnet bekker og elver, har jeg aldri klart å få tørket skoene før jeg kommer hjem. 

Vurderer i første omgang å kjøpe noen dyre joggesko for terreng eller noen halvhøye tursko.  Slik at jeg kan ha med meg begge skoene og bruke de etter det som passer.   Noen som har noen erfaringen eller gode råd?

Mht om du trenger sko til 6000 kr.. Merk at de lette skoene du tenker på å kanskje kjøpe som folk viser til kanskje koster 2000 kr pr par - men de til 6000kr varer nok minst 3 ganger så lenge - så du trenger nok ikke å tenke økonomi (pris pr km) - mer om du vil ha tunge eller lette sko..

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse85 skrev (På 18.6.2024 den 10.20):

Vurderer i første omgang å kjøpe noen dyre joggesko for terreng eller noen halvhøye tursko.  Slik at jeg kan ha med meg begge skoene og bruke de etter det som passer.   Noen som har noen erfaringen eller gode råd?

Ville gått for terrengløpesko på dagsturer og halvhøye på overnattingsturer.

Har knallerfaring med La Sportiva (om du finner riktig størrelse). 
Kjøpte inn ett par nye TX5, etter å ha brukt Ultra Raptor mid et halvår. (https://www.prisjakt.no/product.php?p=4696811)

Ble igjen superimponert av grepet til sålen, demping i hæl, følelse med underlag og likevel robust beskyttelse. De er vanntett langt opp til ankelen og det opplever jeg er nødvendig bare det såvidt er fuktig. Morgendugg i lyng holder vanvittige menger vann. 
Hvor finner man større strekk med stier som ikke går over en mye eller to? Lave sko i sånt terreng er bare skrekkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.