Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til bacheloroppgave: din interesse for kosttilskudd til hund

bvel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver bacheloroppgave og gjør en kort undersøkelse rundt folks interesse når det kommer til kosttilskudd til hund (og katt).

Jeg håper noen har mulighet til å avse et par minutter til å svare. Og jeg håper admin vil la denne posten stå da litt ekstra til maten kan være kjekt for jakthunder og/eller hunder som ofte er i fjell og på tur med høyt aktivitetsnivå😊

Undersøkelsen består av 8 kjappe spørsmål og er selvfølgelig helt anonym.

Trykk her for å komme til undersøkelsen: https://forms.gle/vWcaFeqQ87dmKdCj6

Tusen takk på forhånd!😊

Endret av bvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånn at hunder og katter har vitaminmangle, og beste måten å dekke dette på er med tilskudd?

Så og si ingen kosttilskudd gir helsefordeler, med mindre man ikke får dekket behovet for næring vitaminer og mineraler i maten. Det burde vel være bedre å fokusere på fòret, om dette er ett problem?

Det meste av mat, grønnsaker, frukt etc. inneholder jo en enorm mengde vitaminer sammenlingnet med små piller.

Vi gir ofte hunden vår rester av grønnsaker og salat fra middager, sammen med tørrfor. Det blir jo ett slags tilskudd til den vanlige kosten det også. Våtforet vi blandet inn har også en del grønnsaker i innholdsfortegnelsen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm..... Ikke mulig å svare på, og VIL ikke svare, når en ikke vet hva kosttiskuddet inneholder og hva det skal hjelpe på. Produseret av den norske bonde??? Anmalsk? Plantebasert????

Som mange hundekjørere er jeg ganske bevisst om hva de får i sig. Hunde er rovdyr og har annen fordøyelse enn mennesker. Hundefor testes derfor ofte på mink med omtrent tilsvarende rovdyr fordøyelse - og så er (var) omsetningen på mink jo litt raskere. 

Jeg blir litt mistenksom, når det markedsføres spesialfor for settere, retriver, yorkshire, kingcharles, rotweiler. chihuaua mv. (plukk fra Royal canin!) Enten er det noe helt gærnt med hundeavlen (det er det også med flere raser!) Eller forståelsen av hva hund er. Dessverre tror jeg ikke hunde får så mye ut av å spise grøntsaker. Mine elsker gulroy fordi det er litt søtt og knaser, men det meste kommer ut den andre veien, så det får det som godteri.

Elgen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
torese skrev (18 timer siden):

Selger som hakka møkk med stor fortjeneste disse produktene.

Ja, nettopp! Moody mare er så for hest. MEN er dette en "fysiologisk" BA oppgave i kosttilskudd for at hundene skal få det bedre??? Og bedre for hva???  Eller er det snarere en oppgave i markedsføring?? Mistenker det siste.

Elgen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

En liten historie om kost til aktiv hund som går mye i fjellet.

Selv har jeg vært gjennom mange vetrinærer/dyrleger med min tynne A.husky. De hadde alle en formening om at jeg måtte skifte fôr siden hun var så tynn, selv om hun holdt idealvekt. Ble anbefalt å kutte det foret jeg hadde "med en gang", og prøve noe de anbefalte. Dette skjedde 5-6 ganger på noen måneder. Aldri snakk om å fase ut/inn nytt for, bare kutte og bruke noe de anbefalte.:w00t2:  

Dette endte med at jeg en morgen våknet opp til en blodpøl på kjøkkengulvet, og mens jeg tørket opp sto hunden på terrassen og det sprutet blod ut ræven.:w00t2: Nå trodde jeg at jeg hadde en døende hund. Råd var dyrebare. Dyreklinikken(e) ville ha hunden inn på sjekk, men ved en tilfeldighet kom jeg over en bonde (samme dag) som har drevet med dette i over 50 år. Han produserer selv hundemat.

Han hadde en "triade" på over 45 min. med meg på telefonen. "Det finnes 1.000-vis av prosjekter mellom hundeeiere og vetrinær/dyrleger her i landet" var det første han sa. "Hunder er kjøttetende vesen". Han var ganske bestemt og sa etterhvert følgende; "Gi hunden din skikkelig kjøtt og vann, så skal du se øynene, pelsen, og kroppsspråket endre seg fort", "Du vil skjønne det når du ser det skje" - "KUN kjøtt og vann - ikke noe annet". Han mente hunder som hadde levd med spesialdietter og allergier etc. hele livet ville måtte gå på denne "dietten" i opptil 6 måneder før kroppen var tilbake i dyreriket. Han gav meg max. 14 dager før jeg ville se endring på min hund basert på det jeg fortalte ham.

Jeg gjorde som han sa - hev ut alt av dyre-butikk-snacks - tørrfor etc. og kjøpte rent kjøtt. Det gikk ikke en gang 48 timer før jeg hadde en helt fin og sprudlende hund. Alt han hadde sagt ville skje skjedde! Øynene lyste, pelsen skinte, hele hunden strålte og trippet på tur. 

Nå kjøper jeg større kvanta av bog/biff/entrecote, lårbein etc. Hovedsaklig kjøpte jeg inn storfe, reinsdyr, og hjort. Noe tørrfôr har vi faset tilbake, da med høyt fettinnhold, og lite tilsetting da det er tungt å bære med seg hundematen på tur i fjellheimen. Som snacks bruker jeg reinsdyrskarv, eller jeg tørker storfelever i biter. Noen ganger deler vi tørket kjøtt. Hjemme får hunden kjøtt (supplementerer med vom innimellom, og noen få ganger med probiotika strødd over - løs mage <- bruker helst ris), på tur får hunden kjøtt

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe tilskudd i en dyrebutikk lenger, eller høre på noe nymotens råd - de får det de trenger i kjøtt og vann, resten plukker hunden selv i form av div. bær og gress. Naturen er best.  

Edit: Jeg kan godt svare på linken :hadet:

Endret av FoxyMonk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er jo noe OT til en undersøkelse!

Men De fleste hundekjørere forer mye med Vom eller tilsvarende  - Jeg selv mest med Mush, men det er pgr av tilgjengelighet/pris her. Det vel også kjøtt brae i form av slakteriavfall i ulike blandinder. Ellers er det jo korrekt at hunden er et rovdyr, men de spiser ofte innmaten først, fordi den inneholder diverse vitaminer mm. Det samme gjør diverse naturfolk. Helge Ingstad beskriver at hans indianere spiste innmaten av rein og ga det ren kjøtt til hundene + litt ekstra. Hvis menneske bare spiser magert kjøtt fx kanin/hare får man mangelsykdommer.

Forveiledning for sledehunde fra distrikts vet. i Illusiat, Grønland: småtorsk: for mye protein! Kveite OK, men det skal være hele kveiten med skinn og bein for å få fett nokk. Fisk altid rå!  Hel sel veldig bra inkl spekk mv. Litt vanskeleg å få her i Norge!!

Annen undersøkelse viser at sledehunder gjerne tar opp til 60% fett. I kall vinter supplerer jeg selv med litt smult.

Elgen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.