Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo ovn på fastsydd bunnduk.


Jeger1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Varanger 8-10 camp lavvo med innertelt med fastsydd bunn uten åpning for ovn. Må da sette ovn oppå duk. Regner med at det blir relativt varmt under ovn ( frisport panorama 6000 ) og at denne da kan smelte. Har noen erfaring med dette og kan en brannsikker gulvmatte løse dette problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brannsikker gulvmatte løser problemet. 

Nå kjenner jeg ikke Frisportovnen i detalj, men dersom den er omtrent slik: 

image.png.c0eee5d5416a134623912e405260470c.png

..og du fyrer oppe på rist som ikke ligger i bunn så vil det trolig redusere strålevarmen fra bunnen betraktelig. Jeg bruker Helsport sin ovn hvor den rista som du ser i den ovnen er mer en plate med hull i og den gjør at ovnen faktisk ikke blir så varm under.

image.png.9b7aca40b9e44d6bf6b74c613970878d.png


Vi pleier også ha en tynn treplate under ovnen (primusunderlag) som ofte likevel er med. Eller så stabler vi ved under ovnen. Dette reduserer varmen mot duken betraktelig. Jeg tipper jeg har brent opp tilsvarende 100 vedsekker i lavvoovnen i lavvoen de siste 15 årene og hver gang vi har sjekket har det aldri vært ubehagelig varmt under ovnen. Jeg har for øvrig Helsport Finnmark 6-8 med fast bunn. Riktig nok med borrelås og mulighet for å åpne bunn, men den muligheten bruker vi bare om vinteren når vi skal ha kuldegrop. Ellers ikke så vi har alltid duk under ovnen.

Kompis har popuptelt med bunnduk og en ovn med lavere bein enn min ovn og han bruker en slik matte under uten problemer: 

image.png.eb40656b082b70ff86a5dc80a725ac0d.png

 

 

Du får dem mange steder og i forskjellige størrelser. Skulle jeg anbefale så ville jeg valgt en som er stor nok til å både dekke flaten under ovnen og i tillegg dekke området foran ovn der glørne havner om man er litt uheldig når man åpner døren for å fylle på ved. *


Skal jeg komme med en lavvo-anbefaling til så er det å ha en tynn treplate eller bruke en flat stein under lavvostangen. Spesielt om man ligger litt vindutsatt eller bardunerer stramt. Vi har opplevd at dersom underlaget er mykt så risikerer du å presse stangen ned i underlaget med slakke barduner og lavere takhøyde som resultat. Det vil samtidig ha innvirkning på hvor pipebeskyttelsen ligger mot duken i toppen. Lett å unngå med noe med litt grunnflate under stangen. 


Og så er det vel ikke Espen som kommenterer om det ikke følger med noen illustrasjonsbilder fra tur: 

image.png.34acc6fe187853e1a15a4cfa3a6f8c3e.png

image.png.3c8f5a2be2282418c813af8d0d17b82d.png

image.png.6247a8a1499d7fb99771fee43ed0abb3.png

image.png.92f1a78205eaa7caecc8e6f53e48b593.png

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.