Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelps kit! - Hva har folk med på tur? Kjøper folk "ferdig kit"?


Anbefalte innlegg

Kommer stadig nærmere til hvor jeg kan sette meg på sykkel\ta bena fatt og forsvinne ut i Verden en stund! 

Kommet der-til at jeg må tenke på Sikkerhets delen av Solo Travels. 
Av den grunn lurte jeg på hva folk pakker for et par dager\uker, ute langs veier\skoger, i form av første hjelp?
(Da jeg var ung hadde jeg bare pakket Plaster - Ibux og Telefon! Men er nå hele 33 år!! Og vil gjerne være litt mer Føre-var). 

Pakker dere helt selv eller er det et "suverent" kit som ikke tar opp så mye rom\vekt? 
Er det ting dere ikke kunne vært for uten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to ulike varianter. 1) dagsturer og overnattingsturer sommer med 1-2 overnattinger, her er det ein del plaster, sårvaskserviett og sportstape. I tillegg liker eg å ha med nokre strips (plasterversjonen) for å lukke kuttsår, fordi det blir finare lukking enn med sportstape. Dette utgjer ca 100 gr og er pakka i ein ziplock. Dette er i praksis ein Norgesplaster sårpakke som blir solgt på div apotek. 2) Litt lengre turer så er det same som 1) men med ibux/paracett, i tillegg til meir sportstape og kompress. Pakke i liten vanntett pakkpose.

Har i tillegg med ein mini multitool med pinsett, og pinsetten og tanga blir brukt mykje til ulike fyrstehjelpsting, som td flåttfjerning, flisfjerning, fiskekrokfjerning osv osv.

Har tidlegare hatt med ferdigkjøpt sett men desse har så mykje som eg aldri brukte eller såg behov for, så reduserte det til det eg faktisk bruker. Og det er plaster plaster og sportstape og sportstape. Ein del bruker plastfolie kutta i 5 cm breidde istadenfor sportstape. Sportstapen har fleire funksjoner siden den er tape så derfor har eg holdt på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenutviklet førstehjelpsett:

  • En håndfull plaster
  • Ordentlig sportstape
  • 2-3 Compeed
  • En håndfull Ibux og Paracet
  • Pinsett og lommespeil (ikke alltid lett å se uten speil hvis du f.eks får en blemme under foten eller en flis.
  • En sikkerhetsnål. Greit for å tømme en vannblemme om man får det og kan også brukes for å fikse tøy.
  • Forsvaret bitte-lille «sysett menneske». Ja, jeg kan sy meg selv og har gjort det.

Har også med meg et større halstørkle i rød farge. I tillegg til vanlig bruk som halstørkle, pannebånd, våt halstørkle kjøler også hvis du knytter det rundt halsen, grov filtrering av vann m.m - så kan det også brukes som armfatle eller for å varsle hvis ulykken er ute (veldig synlig). Kan brukes for å knyte spjelking ved brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med sårvask, kompress, Leatherman Squirt (tang på denne er så presis at jeg kan trekke ut flis), strips, plaster, sportstape, latexhansker, smertestillende, gnagsårplaster både vanlig compeed og slike som brukes når det har blitt blemme). 

Ser speil er nevnt tidligere i tråden, men det har jeg på kompasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dagstur ? Ingenting som oftest. Av og til plaster for enkle fingerkutt. For en uke i fjellet, to enkeltmannspakker, sportstape og plaster. Pluss  Ibux. Ibux er anti inflammatorisk og kan gjøre at jeg kan hinke meg hjem i stedet for å måtte ha hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.