Gå til innhold
  • Bli medlem

Fridykking/UV-Jakt pakke, noen tanker?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Vurderer innkjøp av Frivannsliv sin utstyrspakke for UV-jakt. Tenkte i tilfelle å kjøpe med Cressi Lampuga drakten.

 

Noen som har erfaring med fridykking/UV jakt og som eventuelt har noen innspill til denne pakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke Lampuga, men jeg er veldig fornøyd med min Cressi Tracina 7 mm. Utrolig myk og sitter godt. Jeg har ikke sammenlignet den med dyre drakter, men samminlignet med billige open cell drakter, eller «vanlige» dykke- og vannsportdrakter er det en helt annen liga. Må lirkes på med såpevann, men det er det verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til den aktuelle drakten, men kan av generell erfaring si at det er viktig at drakten har god passform (og størrelse) ift din kropp. Du ønsker ikke at det kan være lommer med luft/vann i drakten, da dette både kan bli kaldt og gi uskikker oppdrift. Pakkene til Frivannsliv er generelt greie å starte med, men du vil etter hvert muligens ønske å oppgradere svømmeføtter og harpun.

Om du ikke har gjort det allerede vil jeg sterkt anbefale kurs, og ikke starte på egenhånd, spesielt med tanke på risikomomenter med fridykking og riktig teknikk.

Lykke til med en flott ny hobby!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

Vurderer innkjøp av Frivannsliv sin utstyrspakke for UV-jakt. Tenkte i tilfelle å kjøpe med Cressi Lampuga drakten.

 

Noen som har erfaring med fridykking/UV jakt og som eventuelt har noen innspill til denne pakken?

Jeg har akkurat kommet i gang med fridykking selv. Man kan spare litt på å avvente med å kjøpe en del ekstrautstyr, men om man har råd er det lurt å gå «all in» på det man kjøper, så slipper man å kjøpe 2 ganger.

Hør på webinarene som frivannsliv har lagt ut på youtube. Der ligger grunnkurs og webinar om utstyr.

Jeg har, som vanlig, ikke kurs i det jeg driver med. Men webinaret i grunnkurs er minimum av det du må få med deg.

 

1: Drakten må være god, den er det viktigste du har. Jeg gikk for Evo3 7mm. Dette er premium drakten, og passer meg som ett skudd. Kjøp samtidig en boks slippy, det gjør drakten enda enklere å ta på enn med såpevann.

Jeg kjenner ingen andre drakter, men om passformen er god på deg, så er det sikkert helt topp.

2: Gul line til bøyen, bare gå for denne først som sist. Den flyter godt, krøller seg ikke, og gjør deg mye mer synlig. Andre liner blir sånne som du kommer til å bytte ut allikevel.

3: Svømmeføtter. Jeg kjøpte plast, fordi det var med i pakken. Men dette er noe av det første alle ønsker å bytte ut, så gå for glassfiber eller carbon med soft flex med en gang, om dette er noe du tror du kommer til å drive mye med. (Sjekk ut leaderfins på finn.no om du synes frivannsliv er for dyrt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg har akkurat kommet i gang med fridykking selv. Man kan spare litt på å avvente med å kjøpe en del ekstrautstyr, men om man har råd er det lurt å gå «all in» på det man kjøper, så slipper man å kjøpe 2 ganger.

Hør på webinarene som frivannsliv har lagt ut på youtube. Der ligger grunnkurs og webinar om utstyr.

Jeg har, som vanlig, ikke kurs i det jeg driver med. Men webinaret i grunnkurs er minimum av det du må få med deg.

 

1: Drakten må være god, den er det viktigste du har. Jeg gikk for Evo3 7mm. Dette er premium drakten, og passer meg som ett skudd. Kjøp samtidig en boks slippy, det gjør drakten enda enklere å ta på enn med såpevann.

Jeg kjenner ingen andre drakter, men om passformen er god på deg, så er det sikkert helt topp.

2: Gul line til bøyen, bare gå for denne først som sist. Den flyter godt, krøller seg ikke, og gjør deg mye mer synlig. Andre liner blir sånne som du kommer til å bytte ut allikevel.

3: Svømmeføtter. Jeg kjøpte plast, fordi det var med i pakken. Men dette er noe av det første alle ønsker å bytte ut, så gå for glassfiber eller carbon med soft flex med en gang, om dette er noe du tror du kommer til å drive mye med. (Sjekk ut leaderfins på finn.no om du synes frivannsliv er for dyrt).

La inn bestilling i dag på denne pakken. https://frivannsliv.no/products/utstyrspakke-harpun-fridykker

 

Men tok Cressi drakten i stedet for Evo. Ser det er plastfinner men får heller se etter noen brukte karbon på sikt.

 

Har du harpun også? Eller er det kun dykking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

La inn bestilling i dag på denne pakken. https://frivannsliv.no/products/utstyrspakke-harpun-fridykker

 

Men tok Cressi drakten i stedet for Evo. Ser det er plastfinner men får heller se etter noen brukte karbon på sikt.

 

Har du harpun også? Eller er det kun dykking?


Blir knall det der! 👍

Jeg har også plastfinner, for det var det som var med i pakken. Men nye leadfins blader får man på finn for 1450kr, som passer frivannsliv fotlommene. Jeg bør kanskje lære meg å svømme skikkelig før jeg tenker på å skifte utstyret ;) 

Jeg bestilte Harpun i går. Baredykk.no tømmer lageret helt for fridykkingsutstyr, så jeg fikk en frivannsliv tactical carbon premium 95 for halv pris (!). Jeg hadde tenkt å gå for Hunter 95 om jeg måtte betale fullpris. 

Samt en pent brukt kniv fra finn.no :) 

Jeg har drevet mye med flaskedykking i min tid, men alt det ble solgt for noen år siden. Så jeg har bestilt lykter også nå, for det blir nok mye nattdykking til høst/vinter. På AliExpress får man Sofirn SD05 til en veldig bra pris! Og en maskelykt fra samme butikk som er grei å ha når man skal lade harpunen, gå opp og ned i fjæren/båten etc. Prisforskjellen fra norske butikker er helt enorm (vi snakker 5 gangen).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så på dykkerpakken:

Det ser helt OK ut. Cressidrakten er sikkert best, men passform er viktigst. Jeg hadde en våtdrakt, hvor jeg faktisk var helt tørr på ryggen. Cressi har mye bra.

Masken er igjen et spørsmål pom passform. Modellen på foto har tilmed skjegg!! Det kan være et problem, men kan smøres med vazeline! Stor nese kan også meføre at masken sitter dårlig. Masken skal sitte til på fjæset uten rem, når man suger inn gjennom nesen.

Jeg hadde nok fortrukket sokker med litt såle, hvis man skal vasse rundt på svaberg mv. De blir hurtig slitt.

Jeg foretrekker også en annen type spenne på blybelter, hvor man kan stramme inn bare med 1 hånd - men kanskje viktigst ved flaskedykking. (Sea quest hed visst originalen, har en piratkopi på et hundekjørerbelte.)

Det er et spørsmål om en vil ha finner med fotlomme eller helrem. Jeg foretrekker helrem - lettere å ta på, hvis man har brede, store føtter og de sitter stramt. Det finnes også et "kryss" som hjelper med å holde fotlommen på plass. Men det må prøves. Endelig er lengden på fridykking-finner veldig lang. Det krever noen trening å utnytte dette og ganske anstrengende. Tross finne lengden innhenter du aldri en laks - eller annen pelagisk fisk. Man må snike sig inn på de.  Jeg har altid brugt Scubapro jetfinn til det hele (annen prisklasse) eller marinens gamle "Gigant" som er omtrent de minste finner som eksisterer - men har da svømmet over 10 km med de adskillige ganger. Uansett vil du som menneske være den mest langsomme i vannet - bortsett fra gopler og skilpadder. 

De fleste dykkerknive er fremstillet av utrolig dårlig stål, -ja rustfritt, men vanskelige å slipe opp og få skarpe - kanskje disse er bedre? En rustfri Morakniv gjør stort sett samme nytten! Kan evt slipes spissere. 

Jeg fortrekker en rustfri stålbøyle til å tre fangsten på frem for et nett, som slasker rundt. Har dog selv sydd et stivere nett enn ferdignettene - av tobisgarn.

Senere kneforsterkning kan fremstilles av en passe tykk bilslange, som i passe lengde får et innsnitt på baksiden av kneet. Harpunen har jeg ingen mening om. Hadde en gang en som rustet opp og bruker nå bare hawai-slynge for treningens skyld. 

Men startpakken ser stort sett vidt bra ut - bare noen betrakninger over diverse deler. Skyll all utstyret etter bruk i sjøens saltvann!

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, elgen said:

Det ser helt OK ut. Cressidrakten er sikkert best, men passform er viktigst. Jeg hadde en våtdrakt, hvor jeg faktisk var helt tørr på ryggen. Cressi har mye bra.

Kjøpte mest den fordi jeg hater store merker.. Hadde "Frivannsliv" stått som er lite merke på siden brystet hadde jeg ikke brydd meg men når skriften er så stor at svaksynte kan lese den fra ytre verdensrom blir det for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Jeg hadde nok fortrukket sokker med litt såle, hvis man skal vasse rundt på svaberg mv. De blir hurtig slitt.

Crocks fra europris, i stor størrelse, fungerer bra for å beskytte sokkene.

elgen skrev (4 timer siden):

 

Det er et spørsmål om en vil ha finner med fotlomme eller helrem. Jeg foretrekker helrem - lettere å ta på, hvis man har brede, store føtter og de sitter stramt. Det finnes også et "kryss" som hjelper med å holde fotlommen på plass. Men det må prøves. Endelig er lengden på fridykking-finner veldig lang. Det krever noen trening å utnytte dette og ganske anstrengende. Tross finne lengden innhenter du aldri en laks - eller annen pelagisk fisk. Man må snike sig inn på de.  Jeg har altid brugt Scubapro jetfinn til det hele (annen prisklasse) eller marinens gamle "Gigant" som er omtrent de minste finner som eksisterer - men har da svømmet over 10 km med de adskillige ganger. Uansett vil du som menneske være den mest langsomme i vannet - bortsett fra gopler og skilpadder. 

 

Alle kildene jeg finner, så frarådes man på det aller sterkerte å bruke fotlommer med hælstropp til fridykking. Har aldri sett noen gjøre det heller.

Gummifinner og jetfins frarådes også til fridykking. Jeg brukte scubapro jetfins til flaskedykking, det er jo noe helt annet enn fridykkingsfinnene mine.

Fiberfinner i soft skal visstnok kreve svært lite energi å svømme med. Medium og stive krever mer energi, men man kan da også gi mye kraft om man ønsker. Hensikten er å komme seg ned og gli avgårde med minst mulig energiforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler forresten å få deg en bøye som har plass til mobilen i en vanntett lomme eller boks. Fint som sikkerhet om det skjer noe, eller bare når du blir tatt av strømmen og må gå i land et annet sted enn der du startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 13.6.2024 den 14.34):

Alle kildene jeg finner, så frarådes man på det aller sterkerte å bruke fotlommer med hælstropp til fridykking. Har aldri sett noen gjøre det heller.

Hvorfor?? Jeg har hatt begge deler og har ennå ikke funnet noen fotlommefinner, som jeg kan få mine store føtter i med våtsokker på. Dessuten har de lettere for å skli av, hvis man ikke bruker det omtalte "kryss", som jeg derfor også har et eller annet sted, hvis de ikke er råtnet opp.  "Crocs" beskytter sikkert bra, men er noe ustødige på glatt svaberg - og endelig må man jo ta dem av på et tidspunkt i vannkanten? Da Viking tørrdraktene (Stavanger) ennå ikke hadde "såle" brukte vi kalosjer til å vasse runt med. Det viktigste er at finnene sitter bra og har støtte inn under foten, så man kan padle rolig av gårde uten å slite sig ut. 

image.png.f6106f2b13befa5e51528b10afbd26d9.png

 

 

Marius Engelsen skrev (På 13.6.2024 den 14.34):

Gummifinner og jetfins frarådes også til fridykking. Jeg brukte scubapro jetfins til flaskedykking, det er jo noe helt annet enn fridykkingsfinnene mine.

Igjen, hvorfor?? Ja, jetfins er noe helt annet, Force finns også bra, men rådyre nå om dager! Bortsett fra at Jetfinns er ganske tunge å drasse runt med er de ekstremt holdbare - og altså til å få på mine store føtter + 8 mm neoprensokk med såle i - eller tørrdrakt"gummistøvle." Poenget er, at hvis det klemmer om foten blir man meget rask kall på beina. (likesom i fjellstøvler) På Filipinene og Indonesia mv. binder gutta en stump kryssfinerplate på føttene og kan formentlig dykke fra de fleste her. Det er mer et spørsmål, om hva man er komfortabel med å svømme med. 

Snorkel finnes også i mange facy modeller, men et velsittende plast rør med munnstykke er omtrent like bra. 

Det er ikke for å være på tvers, men jeg stiller bare ??? ved noen av disse ting. Jeg er ikke dedikeret UV-jeger, men har brukt det til periodevis trening - og det er da blitt noen fisk på det. Pighvar er bedst!! Først og frememst må man være på rett plass til rette tid fx.  når pighvarens gjyter på lavt vann.  - Omtrent nå!!

Og så er jeg litt miljøskadet med ca. 20 år som yrkesdykker. Now retired.

Cressi -pakken mener jeg stadig er bra - og Cressi har vært lenge på markedet med bra dykkerutstyr. Jeg hadde nok bare kjøpt delen enkeltvis ut fra mine preferanser

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, elgen said:

Igjen, hvorfor?? Ja, jetfins er noe helt annet, Force finns også bra, men rådyre nå om dager! Bortsett fra at Jetfinns er ganske tunge å drasse runt med er de ekstremt holdbare - og altså til å få på mine store føtter + 8 mm neoprensokk med såle i - eller tørrdrakt"gummistøvle." Poenget er, at hvis det klemmer om foten blir man meget rask kall på beina. (likesom i fjellstøvler)

 

Nå bare gjetter jeg men det vil nok være på grunn av effektivitet og hvor rolig man svømmer i vannet. Mer effektive finner vil gi lavere oksygenforbruk. Og roligere teknikk slik man får med glass/karbonfiberfinner vil resultere i at fisken også er roligere rundt deg.

 

Quote

På Filipinene og Indonesia mv. binder gutta en stump kryssfinerplate på føttene og kan formentlig dykke fra de fleste her. Det er mer et spørsmål, om hva man er komfortabel med å svømme med.

Regner med at du sikter til feks bajau-folket som har ekstra stor milt som gir muligheten for lengre fridykk. Men nå til dags klarer de fleste av dem knapt å holde pusten i 2 minutter og de driver ikke lengre med fridykk men i stedet stort sett livsfarlige kompressordykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Hvorfor?? Jeg har hatt begge deler og har ennå ikke funnet noen fotlommefinner, som jeg kan få mine store føtter i med våtsokker på. Dessuten har de lettere for å skli av, hvis man ikke bruker det omtalte "kryss", som jeg derfor også har et eller annet sted, hvis de ikke er råtnet opp.  

Fordi fridykkingsfinner er lettere i vekt og mye mer effektive å svømme med. Jeg har drevet med flaskedykking i mange år, og etter første fridykket med fridykkingsføtter blir det åpenbart hvorfor fridykkingsføtter brukes til fridykking. Men jeg kunne ikke tenkt meg å bruke dem til flaskedykking.

Jeg har skostørrelse 43, 7mm neoprensokker, og fotlommer til fridykkingsføttene i størrelse 44-46. Lett å komme inn i, egentlig ganske romslig, men de har på disse 5 turene jeg har hatt de siste to ukene etter jeg fikk utstyret, enda ikke vert i nærheten av å falle av, selv hvor hardt jeg prøver i vannet. Og mine er muligens noe mer romslig enn det han viser i videoen


Det blir helt åpenbart når man prøver selv, og er en grunn til at 100% (eller 99,9%) av alle fridykkere bruker fridykkingsføtter med fotlommer.

elgen skrev (4 timer siden):

"Crocs" beskytter sikkert bra, men er noe ustødige på glatt svaberg - og endelig må man jo ta dem av på et tidspunkt i vannkanten?

Crocs tar man av når man tar på svømmeføttene. Det er ikke så enkelt å gå på land med svømmeføtter. Om man skal opp på ett annet sted enn der man gikk ned kan man feste de på bøyen, eller legge de på fangstflåten om man har en slik.

Det er uansett mye mer stabilt enn å gå med bare sokker synes jeg. For man bruker jo slippy elle såpevann for å ta på seg sokkene (open cell på innsiden), og foten kan skli litt inni sokken. Dessuten beskytter sålen lite mot skarpe ting, er vond å gå med, og blir helt utslitt om man ikke tar på seg noe når man går inn/ut av båten og rundt på land. Kevlarforsterkning i sålen på sokken er nok uansett ikke dumt, som ett supplement.

Mange kjører også bil med buksen og sokkene på. I mitt tilfelle bytter jeg på badet, og går 100 meter på asfalt ned til båten. Bruker man bil må man gjerne gå 100 meter ned til vannkanten. Crocs eller lignende er egentlig nesten ett must faktisk.

elgen skrev (4 timer siden):

Snorkel finnes også i mange facy modeller, men et velsittende plast rør med munnstykke er omtrent like bra. 

Bitemunstykke uten tapper er det mest behagelige. Samtidig er en snorkel uten noen ventiler, og med mykt gummirør langt å foretrekke framfor stive plastsnorkler. Mer behagelig, mindre motstand, hekter seg lettere av liner og blir ikke ødelagt. Uten snorkel kan man like gjerne gå hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Det har blitt litt fridykking i det siste. For min del er det 100 meter å gå ned til båten, og innen 5 minutters båttur har jeg mye rart innen rekkevidde.

Holder pusten mellom 50-70 sekunder når jeg har fått varmet opp litt. I begynnelsen, for noen få uker siden klarte jeg 20-30 sekunder. Uansett, det er rikelig nå som teknikken sitter og jeg kommer ned på fin dybde etter noen få spark.

Jeg byttet imidlertid ut plastføttene fra frivannsliv ganske fort ut til noen fiberfinner fra Leaderfins (1700kr). Klart verdt byttet!

Harpun på plass, det gir noen fine fangster! 

IMG_6032.jpeg

IMG_6019.jpeg

IMG_6002.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.