Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg doble stenger 10mm + 9mm


edward

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg stenger av 10mm til to red label-telt jeg har. Lurer på om jeg da like godt kan selge unna de jeg har i 9mm, eller er kan det være aktuelt noen gang med 10mm+9mm i skikkelig ruskevær? Noen som har erfaring eller meninger om det? Vektmessig tenker jeg det er ubetydelig forskjell å bespare på å velge og ta med 9mm-stengene når kun penvær er i vente. 

Endret av edward
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg har stillet.dette spørgsmål til Hilleberg og blev ringet op af (tror jeg) mr. Hilleberg himself(!). Svaret er 1) Hilleberg teltdug og stangtykkelse matcher, det er pløkfæsterne der ryger før teltet går. Det kan ikke anbefales at double-pole stænger af forskellig tykkelse, da det vil.være den stærkeste stangs brudgrænse, der bestemmer hvornår først den knækker, hvorå den tyndeste stang også vil.knække. Det giver god mening tænker jeg. Jeg har beregnet, at doublepoling af 9 mm stænger selvfølgelig vil øge brudstyrke og vægt med 100%. At anvende en 10.25 mm vil øge styrken med 68% men vægten vil kun stige med 25%. Tager du en DAC presfit 11.1 mm vil styrken teoretisk øges med 150% men vægten kun med 74%. Det kan ud fra en vægt/styrkebetragtning derfor bedst betale sig at bruge tykkere enkeltstænger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorsten skrev (På 30.7.2024 den 13.55):

Jeg har stillet.dette spørgsmål til Hilleberg og blev ringet op af (tror jeg) mr. Hilleberg himself(!). Svaret er 1) Hilleberg teltdug og stangtykkelse matcher, det er pløkfæsterne der ryger før teltet går. Det kan ikke anbefales at double-pole stænger af forskellig tykkelse, da det vil.være den stærkeste stangs brudgrænse, der bestemmer hvornår først den knækker, hvorå den tyndeste stang også vil.knække. Det giver god mening tænker jeg. Jeg har beregnet, at doublepoling af 9 mm stænger selvfølgelig vil øge brudstyrke og vægt med 100%. At anvende en 10.25 mm vil øge styrken med 68% men vægten vil kun stige med 25%. Tager du en DAC presfit 11.1 mm vil styrken teoretisk øges med 150% men vægten kun med 74%. Det kan ud fra en vægt/styrkebetragtning derfor bedst betale sig at bruge tykkere enkeltstænger.

Takk for grundig svar, Thorsten! 😃

Når du sier «pløkfæsterne» mener du at teltpluggene løsner eller sikter du til der bardunene knytes fast ved stengene på teltet?

Da kommer det pent brukte 9mm-stenger til Unna og Allak 3 for salg på FINN snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt - jeg mener foankringspunkterne for pløkker og barduner - sædvanligvis jord eller sne. Mine betragtninger om styrke baserer sig på en antagelse om, at der er direkte sammenhæng mellem stangens styrke og bøjestyrke oplyst af DAC: https://dacpole.com/PDF/TentPoles_NSL.pdf

DAC pressfit er muligvis relativt svagere end DAC featherlitei en real-world setting, fordi de nyere featherlite-stænger har "tapered" samlinger.

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få dette til å stemme helt?

Så lenge 9mm-stanga ikke ligger fullstendig frittflytende i kanalen/klipsene, noe den ikke gjør, siden den er i spenn og åpenbart vil sette noe av teltduken i spenn også - Så vil den jo bidra til å stive opp teltet enda mer. 10mm stanga bør da ha mer å gå på før den knekker. Teltstenger knekker ikke før de har flekset myyye. Teltduken drar de inn i fleks og om teltduken er holdt i mer spenn med 10 og 9mm stangkombinasjonen vil det også kreve mer før fleksingen starter for fullt vs om det bare var 10mm stang i kanalen. 
Er jeg helt ute og sykler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg svaret på. Og det er nok like logisk som det høres ut.

Jeg har ett fjellreven abisko endurance 3 telt som jeg har brukt til å krysse hardangervidda på vinteren i ruskevær. Jeg har ett tynt stangsett (dac Featherlite 9 mm, eller deromkring), og ett tykt stangsett (Dac pressfit 10,25 mm, eller deromkring).

Alt 1: Med det tynne stangsettet tåler teltet mye vær, men det blir mye bevegelse i vinden. Det kan nok blåses flatt om det blir skikkelig storm.

Alt 2: Med det tykke stangsettet står teltet mye stødigere. Det tåler storm, men det blir jo litt bevegelse.

Alt 3: Med begge stangsettene blir teltet stivest, sterkest, og det står enda roligere i sterk vind. Det gir også en ekstra trygghet som gjør at jeg kan sove godt.

———

Og når det gjelder Pressfit VS. Featherlite. Jeg har helsport sin Xtrem stang, som da er en Featherlite med tilsvarende tykkelse til Pressfit stangen til fjellreventeltet mitt. Pressfit er betydelig stivere, og har tykkere vegger. Det virker som en betydelig sterkere stang som også vil stå roligere i vinden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig - og heller ikke teltingeniør. Svaret om at det er en dårlig ide at kombinere doublepoling med stænger i forskellig tykkelse, kommer fra Hilleberg. Alt andet lige, vil to stænger i ulige tykkelse vel være stærkere end kun een tyk stang.

Min betragtning er nedenstående; Jeg har beregnet, at doublepoling af 9 mm stænger selvfølgelig vil øge brudstyrke og vægt med 100%. At anvende en 10.25 mm vil øge styrken med 68% men vægten vil kun stige med 25%. Tager du en DAC presfit 11.1 mm vil styrken teoretisk øges med 150% men vægten kun med 74%. Det kan ud fra en vægt/styrkebetragtning derfor bedst betale sig at bruge tykkere enkeltstænger.

Jeg har derfor valgt at have en 10,25 mm DAC featherlite til vinterbrug i mit Unna, frem for at doublepole den 9 mm stang teltet er leveret med.

Jeg er i tvivl om hvorvidt DAC presfit sænger relativt er stærkere end featherlite, da sidstnævnte har en taperet (eng: butted/tapered) stangafslutning.

 

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mit trepersoners Helsport vintertelt er med tre DAC presfit 11.1 mm stænger. Jeg har netop udskiftet de originale 11.1 mm stænger, da 1/3 af leddene havde brud i "hundelen" af ferrulen. Jeg har ikke oplevet tilsvarende skader på mit ultralette Terra-Nova Laser 2 med DAC 8.7 mm fml. NSL (som gennem 10 år har fået været gennem meget hård vind fjeldet), så måske er presfit-samlingerne ikke så robuste som featherlitestængerne - måske er det svaghed i legeringen i de oprindelige stænger, som vistnok var 7075 alu.

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorsten skrev (32 minutter siden):

1/3 af leddene havde brud i "hundelen"

Jeg fikk brudd i enden av hunndelen på en stang til mitt Hilleberg Allak, det skyldes min feil. Jeg hadde ikke tredd stangdelene helt sammen 🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...pointen i min betragtning er at en DAC presfit 11.1 muligvis er mindre end 82% stærkere end en NSL featherlite 10.25 grundet den mere udviklede kobling i featherlitestængerne. Jeg tror kun ingeniører hos DAC evt. teltproducenterne kan besvare dette - ud over folks erfaringer fra real-world 😀

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorsten skrev (36 minutter siden):

...pointen i min betragtning er at en DAC presfit 11.1 muligvis er mindre end 82% stærkere end en featherlite 10.25 grundet den mere udviklede kobling i featherlitestængerne. Jeg tror kun ingeniører hos DAC evt. teltproducenterne kan besvare dette - ud over folks erfaringer fra real-world 😀

Pressfit har jo tykkere gods i hun-delen i skjøten. Virker sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorsten skrev (1 time siden):

Er du sikker på du ikke forveksler presfit med featherlite? Presfit er lige alurør hvor han-delen - som navnet antyder - er presfitted i enden af røret: https://dacpole.com/PDF/TentPoles_Pressfit.pdf

NSL Featherlite er tapered i enden https://dacpole.com/PDF/TentPoles_NSL.pdf

Ja, jeg er sikker.

 

Den nederste gule er Pressfit. Den har veggtykkelse ca 0,85mm målt med skyvelær.

Den øverste er Featherlite, med veggtykkelse ca 0,7mm.

IMG_6290.thumb.jpeg.4863ad1926323e63e4ed645b76600db4.jpeg

Featherlite har på sin side økt diameter (ikke godstykkelse). Eller kan det like gjerne redusert diameter på midten.

Når man setter sammen en featherlite og en pressfit i tilsvarende tykkelse kjemmer man at pressfit er stivere. Det er jo også ihht. dataene fra DAC, så de er nok til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for info - det glæder mig, for så kan jeg stadig regne med større styrke i mine presfit 11.1 mm i vintertunnelteltet til pulken ifht. det sæt på 10.25 jeg bruger til mit Unna til letvægts-vinterbrug.

Og så holder de teoretiske betragtninger om at det f.eks. bedre kan svare sig at bruge een presfit 11.1 mm vs doublepole med 2 x 9 mm også - i forhold til styrke vs. vægt.

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.