Gå til innhold
  • Bli medlem

UV/Spf faktor/solbeskyttelse klær


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Det fins jo klær som markedsføres med at de har solfaktor 50, samtidig som alle klær jo vil beskytte litt mot solen.  De plaggene med jeg har sett som har en egen merking har alle vært syntetiske.

Jeg liker personlig best å gå med ull nærmest huden. Jeg lurte derfor på om noen her inne har noen erfaring med å ha blitt solbrent når de har gått med det? Eller som har lest noe hvor mye en tynn trøye egentlgi vil gi i beskyttelse?

Jeg blir veldig fort solbrent, og synes en tynn ulltrøye kan være mer behagelig (til et vist punkt) enn å måtte smøre seg med solkrem når man svetter og er i aktivitet  annenhver time (ansikt og hender må man jo smøre uansett, men ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull som materiale absorberer UV bra, så det vil absolutt beskytte.
Det finnes også ullklær med UV-rating, men grunnen til at det er færre er nok at det er mye større variasjon på naturfiber enn menneskeskapte syntetiske fiber som blir like lange, like tykke og har akkurat samme oppskrift hver gang.

I Norge er jeg ikke redd for å bruke ulltrøyer uten spesifisert UPF som solbeskyttelse selv om jeg også blir lett brent. Skal du nærmere ekvator eller veldig høyt opp, særlig på breer eller områder med snø, så vil nok ett plagg som garantert holder UPF 50 være verdt å bruke selv om det ikke er ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkfor svar @aico. Jeg har faktisk aldri sett ullklær med UV rating, så det skal jeg undersøke nærmere. Om ikke annet bare for å få en pekepinnen hvor «tykk» den må vøre for å få en viss solfaktor. Jeg har heller aldri opplevd å bli brent med klær på i Norge, men har fått «farge» på fjellet og i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.