Jens G Skrevet 9. juni 2024 Skrevet 9. juni 2024 Har en gammel kano med en litt morken relingslist(gunwale) i hard tre av noe slag som jeg ønsker å erstatte. Ønsker å erstatte i enten aluminium, hardplast, eik/hardtre. Har søkt rundt, men finner ingen svar så lurer på om Noen vet hvor jeg får tak i slike materialer ? Siter
+Espen Ørud Skrevet 10. juni 2024 Skrevet 10. juni 2024 Jeg kjenner 2 stk som har kjørt quickfix (som det heter på nynorsk) og splittet hageslange med en skarp kniv og tredd på og punktfestet er par steder med tec7. Har fungert greit. For litt mer permanent og penere løsning så har disse gutta i Bergen et ganske bredt utvalg av list: https://www.parmafender.no/kantlister-og-fenderlister/lagerfoerte-fenderlister/ Siter
Jens G Skrevet 10. juni 2024 Forfatter Skrevet 10. juni 2024 (endret) Det er den beste linken jeg har funnet foreløpig. Den quickfixen skal jeg ha i bakhodet... Ellers ringte jeg idag West System på Alnabru. De hadde 5 m plast "rekkelist" tilpasset femund kanoen som eneste alternativ for 1000 kr pr 5m. Aluminiums kanten på vintage kanoen min er ca 2 mm. Noen som vet om noen byggvarehus på Østlandet som har behandlede hardtre lister 4 meter pluss beregnet til båter. Endret 10. juni 2024 av Jens G Siter
Lompa Skrevet 10. juni 2024 Skrevet 10. juni 2024 Prøv Billingstad trelast på Slependen i Asker. Vanvittig bra butikk! 1 Siter
+Myriameter Skrevet 11. juni 2024 Skrevet 11. juni 2024 De fleste trelasthandleren har lange nok eikelister til ditt bruk. Fikset kano for par år siden, og skrudde på gammel eikelist( ikke nødvendigvis i hele lengden, men der spennet for å stabilisere formen trengte det. Funket godt! Siter
Jens G Skrevet 11. juni 2024 Forfatter Skrevet 11. juni 2024 Hva behandler du eike listene med og hvor ofte etc? Siter
+Myriameter Skrevet 12. juni 2024 Skrevet 12. juni 2024 Olje eller lakk. Annet hvert år bør holde, men spørs om den er beskyttet over vinteren. Siter
+ASI Skrevet 13. juni 2024 Skrevet 13. juni 2024 På noen speiderkanoer vi fikset brukte vi røde brøytestikker i plast (kan kjøpes på Biltema). Brukte vinkelsliper på langs for å lage spor, og deretter ble de festet med syrefaste skruer. I hver ende ble de smeltet sammen med den som var på motsatt side. Er vel en mellomting mellom hageslange og å gjøre det ordentlig, blir litt stivere, men krever med tid og verktøy. Siter
elgen Skrevet 13. juni 2024 Pålogget Skrevet 13. juni 2024 Relingslisten/lønningen er jo med til å stive skroget av, så det bør være noe stivere, bedre materiale enn hageslange og brøytestikker!! Westsytem har til sådan og Billingstad Trelast pleier i ha både eik og ask.Men det må du selv skjære til og kanskje dampe i form. De er som nevnt helt topp og en gammelmodig trelast - ikke sådan et byggemarked!! Og gutta spiller fotball inne i låven, når det ikke er kunder!! Elgen Siter
+Espen Ørud Skrevet 13. juni 2024 Skrevet 13. juni 2024 elgen skrev (1 time siden): Relingslisten/lønningen er jo med til å stive skroget av, så det bør være noe stivere, bedre materiale enn hageslange og brøytestikker!! Westsytem har til sådan og Billingstad Trelast pleier i ha både eik og ask.Men det må du selv skjære til og kanskje dampe i form. De er som nevnt helt topp og en gammelmodig trelast - ikke sådan et byggemarked!! Og gutta spiller fotball inne i låven, når det ikke er kunder!! Elgen Det kommer an på konstruksjonen gitt. Av de kanoene jeg har støpt/bygget så har flere av dem vært mer enn stive nok til å klare seg både uten relingslist og hageslange Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.