Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelvogn = «må» ha el-sykkel?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Erfaringer både med barn og hund velkomne- mest «vekt følelsen» jeg er ute etter :) 

Jeg har en gammel pensjonisthund, og vurderer kjøpe en sykkelvogn til den. Ser det fins ulike merker med dedikerte hundevogner, og at enkelte bruker en «vanlig» menneske-vogn.

Men, veldig mange av illustrasjonsbildene har el-sykkel avbildet.  «Må» man ha det om man ikke har et toppidrettsutøver gjemt inne i seg? Jeg skjønner jo at man kan bruke den med vanlig sykkel, men hvor godt merker man de kiloene når de henger bak? At man kanskje ikke orker sykle de bratteste bakkene er en ting, men ja. Om noen har gjort seg noen tanker, er jeg veldig takknemlig for at de deler/synser litt:) 
 

Aldri syklet med vogn før, og er i ok form generelt. Tiltenkt vekt på hund er under 20kg, ser at vekt på hundevogn er ca 15 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykler tur/retur barnehagen på trass hver dag, så lenge det ikke er snø og is. Handler mat i samme slengen. Veien hjem er lang og bratt. Sykkelvogna tungt lastet. Vanlig sykkel. Kona gjør det samme, nå som jeg er i pappaperm. Fra høsten blir vogna så full som det går. Bare å gire ned og tråkke på. Melkesyre er tross alt litt digg uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen formening om hund i vogn, men vær litt obs enten du kjøper brukt eller ny at innfesting mot sykkel passer til din sykkel. Både bredde og akslingstype må stemme vist vogna festes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheSleepwalker takk for svar! Godt å høre det ikke er å regne som ekstremsport å prøve uten motor. Det med melkesyre/litt ekstra trim er jo bare et pluss for min del når det ikke blir så lange turer i hverdagen med den firbeinte lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel som eier av el-sykkel, kan jeg fortelle deg at det er en ny tidsregning. Det er før og etter el sykkel. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til tradisjonell sykkel igjen. 

Det er bare så utrolig mye kjekkere å sykle på. Det tar deg fram akkurat på samme måte som vanlig sykkel, men du får litt ekstra hjelp når det blir tungt. Sørg for å få testet en en-sykkel... så du kjenner på hvor mye/lite den faktisk hjelper og hvor likt det er vanlig sykling uten at det blir et jævlig slit hver gang du skal opp en bakke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (23 minutter siden):

@tshansen jeg er egentlig garantert enig med deg. Men føler jeg trenger den trimmen jeg kan få for tiden, så «tørr» ikke teste😂 

Du skal ikke undervurdere treningseffekten av elsykkel:

https://www.forskning.no/helse-fritid-ny/er-el-sykling-god-mosjon/30948
 

Dessuten kan det hende at du bruker den mer :)

Jeg har begge deler og synes det er helt genialt til bruk med vogn, spesielt for å ha med ungene på telttur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tjohansen ja har lest den  artikkelen tidligere og mener absolutt ikke at man ikke får trim med elsykkel. En kollega av meg sykler f.eks. Til jobb med elsykkel da det ikke fins dusjmuligheter der- for han hadde alternativet vært bil eller kollektiv.

 

Men jeg har en vanlig sykkel som jeg bruker mye, men savner kunne ha med pensjonisthunden litt mer rundtomkring😀 Vil helst ikke ende opp med enda en dyr hobby, hihi! (Selvfølgelig en fare her for at jeg om to år eller noe spør om råd om ny elsykkel😂 ). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på det et flertall av de som kjøper elsykkel får mer trim fordi de bruker sykkel så mye mer. Man må ikke ha elsykkel på samme måte som man ikke må ha sykkel, det gjør bare livet mye bedre :-).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig happy med elsykkel, men hvis det er noe å utsette på det så er det at de er sykt attraktive for tyvene, spesielt hvis man bor i Oslo eller andre større byer. Har fått den stjålet en gang, også ble batteriet stjålet av kona sin for et par uker siden. Teit at det ikke gjøres noe med det fra politiets side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som thesleepwalker skriver så er det bare å sørge for å ha lavt nok gir. Elsykkel er digg men jeg går mer og mer over til vanlig sykkel. Dressbuksa sluttet å passe så da fant jeg ut at det var billigere å kjøpe ny sykkel uten el enn å kjøpe nye dresser.

 https://www.cyclingabout.com/why-we-should-stop-our-obsession-with-bike-and-gear-weight/

https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

  • Liker 2
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (10 minutter siden):

Som thesleepwalker skriver så er det bare å sørge for å ha lavt nok gir. Elsykkel er digg men jeg går mer og mer over til vanlig sykkel. Dressbuksa sluttet å passe så da fant jeg ut at det var billigere å kjøpe ny sykkel uten el enn å kjøpe nye dresser.

 https://www.cyclingabout.com/why-we-should-stop-our-obsession-with-bike-and-gear-weight/

https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

At dressbuksene sluttet å passe har vel fint lite med el sykkel å gjøre, men mer hva du putter i gapet 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Deter vist @hegep som har kørt NPL? med hund på henger?? imponerende og kvalifiserende til å uttale sig her. Har selv fraktet barn og tunge ting ca. 40 kg i Christinia henger i ganske flat lende. Det gir en del rullemotstand. 

Har en el-sykkel i husholdningen, brukt av elginnen under corona til pendling for å unngå T-banen mm. Jeg bruker den noe nå - og ja: el-sykkel gir mosjon også!! Men behagelig med altid å ha medvind!

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (7 timer siden):

var det med vanlig sykkel du kjørte med henger? 

Ja, det var en alminnelig Citybike med 7? gear og relativ smalle dekk. Ikke el-sykkel eller MTB. En må påregne litt rullemotstand fra det ekstra hjul(par) Elgkalven syklet på alminnelig MTB med 1-hjulshenger på New Zealand - fjell der! Det gikk bra.

 

Bokhylla skrev (På 8.6.2024 den 18.37):

Til jobb med elsykkel da det ikke fins dusjmuligheter der- for han hadde alternativet vært bil eller kollektiv.

En lille OT bemerkning til dette: Dusjmulighet?? Det er vel et spørsmål om man betrakter syklen som et mosjons/treningsinstrument til jobben eller et transportmiddel! Kontorsjefen her i København med de hemmelige saksnotater i sykkelkorgen eller babycontaineren har ikke tenkt sig å dusje på ministeriet, da det er et transportmiddel for ham. OK det er brattere stigninger her enn i København, men likevel. Eller sykkeljenten med stilleterne!

Elgen

 

 

dansk syklist.jpg

danske syklister 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen for min kollega som ikke var i den beste formen, var det avgjørende da han ble fort svett og ikke følte seg komfertabel ellers. Det kanskje selvfølgelig  hende det var andre grunner og, men det var det han oppgav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (På 10.6.2024 den 18.31):

@elgen for min kollega som ikke var i den beste formen, var det avgjørende da han ble fort svett og ikke følte seg komfertabel ellers. Det kanskje selvfølgelig  hende det var andre grunner og, men det var det han oppgav.

Stadig OT.... Men det var ikke spesielt siktet på en enkelt person, men til sykkel debatten - og sykkelkulturen vs biler mv.

Der blir det forskell på om sykkel er et treningsobjekt i lycra - kondomdress inn av "tour de finans" (Oslo), hvor andre saktekjørende syklister, fotgjengere mv  blir mejet ned, eller et transportmiddel for "dresskledte kontorsjefer/stilettjenter". For bilernes vedkommende kjører man heller ikke rallybilen i pendling til sentrum - selv om noen kjører slik. Men det er et helt annet tema, som ikke skal tas her. 

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (På 7.6.2024 den 22.03):

Erfaringer både med barn og hund velkomne- mest «vekt følelsen» jeg er ute etter :) 

Jeg har en gammel pensjonisthund, og vurderer kjøpe en sykkelvogn til den. Ser det fins ulike merker med dedikerte hundevogner, og at enkelte bruker en «vanlig» menneske-vogn.

Men, veldig mange av illustrasjonsbildene har el-sykkel avbildet.  «Må» man ha det om man ikke har et toppidrettsutøver gjemt inne i seg? Jeg skjønner jo at man kan bruke den med vanlig sykkel, men hvor godt merker man de kiloene når de henger bak? At man kanskje ikke orker sykle de bratteste bakkene er en ting, men ja. Om noen har gjort seg noen tanker, er jeg veldig takknemlig for at de deler/synser litt:) 
 

Aldri syklet med vogn før, og er i ok form generelt. Tiltenkt vekt på hund er under 20kg, ser at vekt på hundevogn er ca 15 kg. 

Med 35 kg bak deg blir helt vanlige bakker uten alt for stor helling ganske mye "brattere". På flatt terreng triller vogna så godt at det ikke er så stor forskjell. Så hvis du skal ha med "pensjonisten" på ganske flate turer er det null problem. 

Jeg har både el- og terrengsykkel med hengerfeste på begge. Det er ikke ofte transporthengeren har vært koblet på terrengsykkelen hvis det skal være noen lengre bakker involvert. Å trille med en henger som er dobbelt så tung som sykkelen er noe herk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.