Gå til innhold
  • Bli medlem

For lett sluk?


troy

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har peiling på hva som skjer om man bruker en "for lett" sluk i forhold til fiskestang?

 

Nylig kjøpt en fiskestang med Shimano Vengeance med 50-100g vekt, som jeg tenkte å bruke til å fiske i saltvann (fra land) og ferskvann fra land/kano. Er vekten rett og slett for å kaste effektiv?

 

Vil gjerne fiske ørret, men også mindre makrell osv uten å ha 3 forskjellige fiskestenger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 10-30g deromkring stang kan fiske det aller meste i både salt og ferskvann. Feil sluk kan fort bli kjedelig å kaste på når, og 100 grams ørret på stang som er dimensjonert for fisk på flere kilo er heller ikke sp gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Fiskepadde said:

En 10-30g deromkring stang kan fiske det aller meste i både salt og ferskvann. 

Har alt kjøpt stanga, men lurer mest på hva problemet er med å bruke en lettere sluk en stangen er laget for? Foreløpig så trenger jeg ikke å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
8 minutes ago, Fiskepadde said:

En 10-30g deromkring stang kan fiske det aller meste i både salt og ferskvann. Feil sluk kan fort bli kjedelig å kaste på når, og 100 grams ørret på stang som er dimensjonert for fisk på flere kilo er heller ikke sp gøy.

Bør jeg dra tilbake å få samme stanga med mindre kastevekt, eller har det ikke mye å si? Er komplett nybegynner for å si det sånn. Brukte 60g sluk (før jeg kjøpte denne stangen), men synes den ble tatt ganske enkelt av strøm så tenkte at en noe tyngre sluk ville fungert (75g)?

Endret av troy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, troy said:

Bør jeg dra tilbake å få samme stanga med mindre kastevekt, eller har det ikke mye å si? Er komplett nybegynner for å si det sånn. Brukte 60g sluk (før jeg kjøpte denne stangen), men synes den ble tatt ganske enkelt av strøm så tenkte at en noe tyngre sluk ville fungert (75g)?

Det kommer jo veldig an på hvor du fisker og hva du fisker etter, men jeg har aldri kjent behov for å kaste mer enn 60 grams sluk fra land. Bruker stort sett sluk 20-40gram. Bunnmeite krever gjerne tyngre utstyr, men i rolig sjø går det fint å meite fra berg og kai med lett utstyr også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Fiskepadde said:

Det kommer jo veldig an på hvor du fisker og hva du fisker etter, men jeg har aldri kjent behov for å kaste mer enn 60 grams sluk fra land. Bruker stort sett sluk 20-40gram. Bunnmeite krever gjerne tyngre utstyr, men i rolig sjø går det fint å meite fra berg og kai med lett utstyr også. 

Sto på Atlanterhavsveien, ganske heftig der til tider. Men er løsningen til for mye strøm "alltid" tyngre sluk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, troy said:

Sto på Atlanterhavsveien, ganske heftig der til tider. Men er løsningen til for mye strøm "alltid" tyngre sluk?

Type sluk har en del å si for hvor fort den synker, det gjør også snøret  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

troy skrev (30 minutter siden):

Bør jeg dra tilbake å få samme stanga med mindre kastevekt, eller har det ikke mye å si? Er komplett nybegynner for å si det sånn. Brukte 60g sluk (før jeg kjøpte denne stangen), men synes den ble tatt ganske enkelt av strøm så tenkte at en noe tyngre sluk ville fungert (75g)?

Det finnes ikke ei stang som kan klare alt.. Den er alt for stiv etter min smak, men vi er forskjellige. Jeg fisker uhyre sjeldent med noe tyngre enn 25g, også i sjøen. Bortsett fra ren pilking. Formen på sluken har også veldig mye å si. Ei smal stingsild tas ikke så lett av strømmen som en bredere skjesluk. Om du vil dypere i strømmende vann er det best å kaste litt oppstrøms. Da synker sluken uten at snøret er stramt, og den presses ikke oppover i vannet. 
Slukens vekt må være tilpasset stanga for å kaste godt. Kaster du en 20g sluk med den stanga du har kjøpt, går det neppe halvdelen så langt som med 60g, fordi sluken ikke er tung nok til å bøye/spenne opp stanga under kast. En sluk opp mot 100g krever også tykkere snøre. Skal du så ned i slukvekt, får kastet enda mer motstand på grunn av snøretykkelsen. 
Å få en ørret på 400 gram vil knapt merkes på den stanga, og den vil bøye seg lite under innsveiving. Dette gjør at fisken lettere kan riste seg av. 
Så ja, jeg ville byttet til ei lettere stang, men det er du som vet hvor og hvordan du skal fiske mest. Det er det samme med veldig mye forskjellig friluftsutstyr. Tenk gjennom bruken godt når du handler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 15-75g eller iallfall ei stang med kastevekt opp til 75g og når jeg kasta med for lett sluk fløka snøret seg og fikk aldri kasta langt. Mulig snøret var noe tjukt men den stanga bruker jeg ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, troy said:

Lurer på om noen har peiling på hva som skjer om man bruker en "for lett" sluk i forhold til fiskestang?

 

Nylig kjøpt en fiskestang med Shimano Vengeance med 50-100g vekt, som jeg tenkte å bruke til å fiske i saltvann (fra land) og ferskvann fra land/kano. Er vekten rett og slett for å kaste effektiv?

 

Vil gjerne fiske ørret, men også mindre makrell osv uten å ha 3 forskjellige fiskestenger 😛

For høy kastevekt resulterer i at stangen ikke bøyer seg på grunn av slukens vekt.

 

En stang skal bøye seg for å lagre energi og så frigjøre denne energien når bevegelsen stopper. Det blir omtrent som en gummistrikk som lagrer energi når du strekker den ut og frigjør energien når du slipper.

 

Resultatet blir svært korte kast når du har lav slukvekt. Feks er de mest populære slukene og spinnerene til ferskvann 8-12 gram og til det er stangen din helt ubrukelig.

 

hvis du vil ha en allround stang bør den være feks 5-25, 8-30, 10-35 eller liknende. Men det finnes egentlig ikke noe som heter allround stang for de fleste fiskere finner fort ut at det er bedre å ha passende utstyr enn å kaste bort dagen uten å få fisk fordi du bruker noe som fungerer dårlig.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null å si! Bare å kaste med litt raskere snert. Altså høyere hastighet. Fordelen med stanga får du når du skal løfte opp fisk. Da er man ikke redd for at stanga knekker. Til ungene har jeg kjøpt stenger med høy slukvekt da de ofte løfter sei og torsk rett opp på brygga med stanga. Da er det greit med sterk rygg i stanga. Kan være de kaster kortere men det er langt nok til å få fisk.

Tore

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (7 timer siden):

Har null å si! Bare å kaste med litt raskere snert. Altså høyere hastighet. Fordelen med stanga får du når du skal løfte opp fisk. Da er man ikke redd for at stanga knekker. Til ungene har jeg kjøpt stenger med høy slukvekt da de ofte løfter sei og torsk rett opp på brygga med stanga. Da er det greit med sterk rygg i stanga. Kan være de kaster kortere men det er langt nok til å få fisk.

Tore

Her er jeg veldig uenig. Både kastelengde og presisjon blir dårligere, og du får dermed ikke sluken dit du vil. Da får man mindre fisk. Husk at dette er ei stang med 50-100 g kastevekt. I praksis en kjepp om man skal fiske med en lett sluk. Å rappe til hjelper ikke mye når man ikke får spent opp stanga. 
Å løfte fisk med stanga er etter min mening også en uting. Så alt for mange stenger er knekt på den måten. Man kan like godt, først som sist, lære å plassere seg slik at det er mulig å lande fisk. For hva skjer den dagen man har fått den digre torsken man har drømt om, og man av gammel vane har stilt seg opp på et sted uten landingsmulighet? Knekt stang eller at drømmefisken slår seg av. 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Lompa said:

Her er jeg veldig uenig. Både kastelengde og presisjon blir dårligere, og du får dermed ikke sluken dit du vil. Da får man mindre fisk. Husk at dette er ei stang med 50-100 g kastevekt. I praksis en kjepp om man skal fiske med en lett sluk. Å rappe til hjelper ikke mye når man ikke får spent opp stanga. 
Å løfte fisk med stanga er etter min mening også en uting. Så alt for mange stenger er knekt på den måten. Man kan like godt, først som sist, lære å plassere seg slik at det er mulig å lande fisk. For hva skjer den dagen man har fått den digre torsken man har drømt om, og man av gammel vane har stilt seg opp på et sted uten landingsmulighet? Knekt stang eller at drømmefisken slår seg av. 

Mange av plassene jeg fisker på så er det umulig å ikke løfte fisken med stanga, da jeg ofte står på bruer. Er vel da bedre å ha noe mere rigid selvom kastelengde blir noe værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

troy skrev (2 minutter siden):

Mange av plassene jeg fisker på så er det umulig å ikke løfte fisken med stanga, da jeg ofte står på bruer. Er vel da bedre å ha noe mere rigid selvom kastelengde blir noe værre?

Fra bruer i sjøen er sikkert den stanga fin, men den er ubrukelig til ferskvann, som du nevnte at du ønsket. 
Selv fisker jeg aldri fra bru. Jeg bruker heller litt tid på å komme meg ned til sjøen. Det gir mulighet til å fiske mer variert, og ikke minst lande fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Lompa said:

Fra bruer i sjøen er sikkert den stanga fin, men den er ubrukelig til ferskvann, som du nevnte at du ønsket. 
Selv fisker jeg aldri fra bru. Jeg bruker heller litt tid på å komme meg ned til sjøen. Det gir mulighet til å fiske mer variert, og ikke minst lande fisk. 

Ah, får vel helder kjøpe en stang til når den tid kommer, er trolig ikke god nok til at stangen har så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, troy said:

Ah, får vel helder kjøpe en stang til når den tid kommer, er trolig ikke god nok til at stangen har så mye å si.

Stangen har alltid mye å si, riktig stang kan gi godt over dobbel kastelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Stangen du har kjøpt høres bortimot perfekt ut til fisket du skriver du gjør fra bruer osv. 


Den er ikke komplett ubrukelig til å fiske ørret i vann med, men den er veldig uegnet til formålet. 

Den "perfekte stang" til de to fiskemetodene er veldig forskjellig. En allround hadde vært noe midt i mellom. Nå har du en som er nær perfekt til den ene fisketypen og da blir den et stykke fra perfekt til den andre. Men komplett ubrukelig blir den ikke. Så lenge du skal kaste. Til fiske fra kano er den ikke sååååå gæærn all den tid du da gjerne bare slipper ut og lar det henge etter. Da blir du ikke sååå hemmet av at den ikke er godt egnet til å kaste lette sluker med. 
 

Skal du f.eks fiske med amerikaner/konvoi etter kano etter ørret/røye så er det ikke dumt med en stang som er litt stiv....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Espen Ørud said:

Stangen du har kjøpt høres bortimot perfekt ut til fisket du skriver du gjør fra bruer osv. 


Den er ikke komplett ubrukelig til å fiske ørret i vann med, men den er veldig uegnet til formålet. 

Den "perfekte stang" til de to fiskemetodene er veldig forskjellig. En allround hadde vært noe midt i mellom. Nå har du en som er nær perfekt til den ene fisketypen og da blir den et stykke fra perfekt til den andre. Men komplett ubrukelig blir den ikke. Så lenge du skal kaste. Til fiske fra kano er den ikke sååååå gæærn all den tid du da gjerne bare slipper ut og lar det henge etter. Da blir du ikke sååå hemmet av at den ikke er godt egnet til å kaste lette sluker med. 
 

Skal du f.eks fiske med amerikaner/konvoi etter kano etter ørret/røye så er det ikke dumt med en stang som er litt stiv....

Prøvde den idag, fikk noe bittesmå lyr med den, og var jo ikke noe problem det 😁 Er vel ikke ørret som er det jeg skal fiske mest så er vel ikke så dum da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.