Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbriller med styrke


oleSvaren

Anbefalte innlegg

Jeg har et par solbriller som fungerer veldig bra i byen, ettersom de er festet på de vanlige brillene mine med magnet, og er derfor både lette å ha med seg, og er lette å ta av og på om jeg skal mye inn og ut. Derimot er de ikke så veldig bra på tur, de har blåst av og forsvunnet 1 gang, de faller lett av om jeg justerer noe i ansiktet (slik som en buff på vinteren), spesielt om jeg har hansker på, i tilegg blokkerer de veldig lite lys fra sidene.

Optiker har anbefalt en modell fra jean paul, ettersom disse var tilgjengelig med mange glass, for en nokså billig pris. Selv har jeg sett litt på julbo, da spesielt modellen SHIELD, jeg har hørt en del bra om de fotokromatiske egenskapene til julbo. Det hadde vært fint med fotokromatiske briller, så slipper jeg både å tenke på å ha 2 par med meg og hvilket glass jeg skal bruke for dagen.

Er det noen av dere som har gode erfaringer med solbriller med styrke, da spesielt med fotokromatiske egenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Oakley solbriller (Split shot med deep water polariserte glass) med styrke og synes det er kjempefint å kunne bruke ordentlige solbriller uten kontaktlinser. Oakley er litt dyrt, men har flere par og synes de generelt har veldig gode glass. Jeg har ikke fotokromatiske glass, men har egentlig ikke savnet det. Men kan se at det kan være nyttig, f.eks ved skiftene skydekkke, i skog osv.

Eneste jeg var litt misfornøyd med i starten var at de kurvede glassene (som gir god sidebeskyttelse) gir litt rart sysnfelt med styrke i. Men har egentlig blitt vant til det, så ikke noe jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Julbo Shield, dog ikke med styrke, bruker linser i stedet. Jeg er litt var for lys, så jeg har alltid på sideklaffene, selv med de på er det ikke ofte det dugger. Det er ventilasjons åpninger i undersiden og på oversiden av innfatningen, dette har nok innvirkning på duggingen. Åpningene syns ikke med brillene på. Selve ramma kan virke litt "stor", så prøv de på. Det er også en "M" variant som er litt mindre.

Jeg bruker Alti arc4 glass (uten speiloverflate). De er cat4, men har fenomenal god kontrast. Det gjør at det skal være ganske mørkt før de må av, og de funker også i skogen. Opplever aldri at skyggepartier blir for mørke. Bruker de til absolutt alt (også bilkjøring selv om det ikke er anbefalt).

Jeg har også begge de to fotokromatiske variantene, dette er også veldig gode glass. Og selvsagt vil de være lysere slik at du kan ha de lengre på når det begynner å bli mørkt. Kontrasten i de fotokromatiske er ikke like god i vanskelig lys på snø som Alti arc4, det betyr egentlig ikke at den er dårlig, men bare at de andre er i en annen liga.

For å finne glassene som funker for meg, har jeg vært gjennom en del solbrille kataloger.. Rammene er jeg ikke så opptatt av (bortsett fra at de ikke skal dugger), for meg er det glassene som må være "riktig". Har vært gjennom en del, både fra Cebe, Oakley og Julbo. Totalt sett holder jeg en knapp på Julbo. Jeg har sågar dratt det så langt at jeg har gått og fått spektrumsanalysert noen av glassene... Det var for å kartlegge hva som var forskjellen når jeg opplevde at noen glass funket bedre enn andre (til meg).

Om du ble klokere vet jeg ikke, men du trår i alle fall ikke feil med Julbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.