Tom Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Sitter her og hygger meg en mørk og kald vinterkveld med Torgeirs sider. Klikker meg inn på Soleitindene, og får etterhvert lese følgende: "Det gikk på et vis ved å sparke gode trinn i snøen. Nede i skardet mot N-1 gikk jeg litt bortover ei hylle før jeg begynte på klyvingen mot toppen. Denne ruta er klassifisert som klatrerute grad 3, men den gikk greit likevel. En kommer langt med litt klyving og den rette innstillingen... " At han tør. Skulle ønske jeg var en slik king of the mountains. Er det noen andre som ville prøvd seg på den bragden uten sikring? Siter
Kim Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Vi gikk samme ruten med tauet i sekken. Grad 3 synes jeg er for drøyt. Fra skaret mellom N-1 og Store og opp til N-1 går letteste vei på venstre og videre på eggen til topps. Vi gikk på høyre side med et friskt stup under oss, her var det nok ihvertfall grad 3... men med den rette innstillingen og vett til å vurdere riktig etter sine egne forutsetinger går det meste... Vi hadde riktignok tørt og fint fjell, det er ofte avgjørende for om tauet benyttes eller ikke på slike graderinger. Forresten en artig tur den fra Lauvnostind, via N-1 og opp til Store Soleibotntind! Siter
Nils Skrevet 16. desember 2003 Skrevet 16. desember 2003 Ruta mellom store og N-1 gikk vi også ifjor, samme vei som Torgeir. Jeg veldig enig i Torgeirs beskrivelse og følte det sånn selv. Vi hadde ingen form for sikringsutstyr, og turen opp til N-1 var rett og slett morsom var vi enige om etterpå. Men den ene som var med, var litt engstelig på forhånd... Vi hadde også tørre og fine forhold. Siter
Lyngve Skrevet 19. desember 2003 Skrevet 19. desember 2003 Fra skaret og opp til venstre på eggen er det ikke klatring, men bare enkel klyving. Til høyre fra skaret derimot må man først åle seg utover en 5 meters hylleformasjon før man kommer til en 2 meters loddrett hammer. Klatreteknisk ikke vanskelig, men jeg ville aldri gått denne uten sikring, fordi den ligger ved et eksponert stup på flere hundre meter. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.