Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose på Svalbard


Anbefalte innlegg

Sitat

 

 

Skal kjøpe sovepose til ei som skal bo ett år på Svalbard folkehøgskole 

Det vil bli noen netter ute 

Må i den forbindelse kjøpe sovepose. Har funnet 2 stk fra Marmot på Sportoutlet som er svært gunstig priset.

Marmot Wind River Unisex

T-Comfort -17

Vekt 1860g

Fyll 650+ (1150g)

 

Marmot Ouray Dame Large

T-Comfort -10

Vekt 1910g

Fyll 650+ (1180g)

 

Hadde jeg Wind River vært tilgjengelig i damemodell hadde valget vært enkelt. Slik jeg skjønner disse to er den primære forskjellen i fasong, plass ved skuldrene. Ved hofter og bein er det noenlunde likt. 

Så hva ville dere kjøpt av disse to alternativene?

Her er hva utstyrslista skriver om sovepose. 

Sitat

Sovepose og temperaturgrenser 
Det blir noen overnattingsdøgn på linja (og kanskje sammen med annen/andre linjer), sannsynligvis 
rundt 10-12 døgn. Overnatting blir først og fremst på hytter og på større båt. Hytter uten strøm kan bli 
kalde på natta. 
Du bør ha en sovepose som er varm nok, og som er tilpasset din kroppslengde og fasong. Sjekk 
soveposens komforttemperatur (T-comfort eller T-COMF.) som angir den laveste temperaturen hvor 
en standard kvinne kan forvente en god natts søvn liggende i en avslappet stilling. 
Anbefaling: velg en sovepose som er komfortabel (T-COMF.) ned mot -10 til -15 kuldegrader. Fryser du 
lett, bør du velge en sovepose som er beregnet for enda lavere temperatur. Har du en grei 3-sesong-
sovepose så kan du ta den med. Du kan gjøre soveposen varmere ved å putte en lakenpose/liner eller 
tynn dunpose inne i soveposen din, eller ha et trekk/vindsekk utenpå posen. Du kan skaffe deg 
sovepose etter du har kommet til Svalbard.
For mer informasjon om temperaturskala og hvordan du kan velge riktig sovepose: 
https://www.helsport.com/no/oppdag-helsport/soveposer/temperaturmerking/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min vinterpose er på -10 comfor, ser ikke helt behovet for ha noe varmere pose enn det, da jeg heller kompensere med tynn dunpose innvendig og av til og bruker liner som øker komfor betraktlig. Jeg ville heller satse på en sovepose som tåler sikkelig bruk og fuktighet enn en dyr dunpose som går i oppløsning ved hardt bruk. Jeg har i tillegg en eldre dunpose for de kaldeste dagene, som passer fint nå tempen kryper til under -20. Men skulle jeg tilbrakt 1 år på Finnmarksvidda eller Svaldbard, så hadde jeg nok lagt litt penger på bordet, da min vinterpose hadde blitt "litt" tynn og spinkel. Da vil jeg nok heller beveget meg ned på comfor -20 til -25 og event kompenser litt mer med liner/ekstra dunpose for de virkelig kalde dagene. Med comfor -10 så er du på minimum siden av det som er anbefalt. Om du ikke har tenkt få til mer 10 - 12 dager ute og kun i hytte, så kan det funke. Men om du vil oppleve litt mer og komme deg på tur vinterstid, så må du sitte inne mens alle andre drar på tur. 

Om du ikke vil legge så mye penger på bordet, kan du se om du finner brukt på finn, som du kan få vasket event sjekket av en sovepose repratør som fyller på ekstra dun etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste uten tvil ifht temperatur-rating til bruk om vinteren. Vet ikke om de også telter eller om det bare er hytter osv med f.eks vedfyring. Det vil spille noe rolle. Nå er de vel også en del på tur "sommerstid" i noe varmere temperaturer så et to-posesystem kan være et alternativ om du finner noe prisgunstig. Da kan man enklere ta med èn eller to poser som passer turens temperaturer best mulig og slippe å ha en alt for varm pose på sommeren. Litt avhengig av hva dere evt har fra før. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk to damemodell og en herremodell av disse posene. Jeg kan estimere en komfort på -10, men ulike oppgitte temp anbefalinger som man finner ellers og fra Marmot selv er ganske optimistisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 timer siden):

Den øverste uten tvil ifht temperatur-rating til bruk om vinteren. Vet ikke om de også telter eller om det bare er hytter osv med f.eks vedfyring. Det vil spille noe rolle. Nå er de vel også en del på tur "sommerstid" i noe varmere temperaturer så et to-posesystem kan være et alternativ om du finner noe prisgunstig. Da kan man enklere ta med èn eller to poser som passer turens temperaturer best mulig og slippe å ha en alt for varm pose på sommeren. Litt avhengig av hva dere evt har fra før. 
 

Hun kan lage et eget topose system etterhvert med utgangspunkt i den ene av disse posene. Jeg vet ikke når første tur er, hun ankommer i august og første tur er fort en bli-kjent-tur i aug/ sep. 

Med bakgrunn i erfaringer hun gjør seg og råd fra lærerne kan kun kjøpe eventuelt kjøpe en ekstra eller liner. 

Fiskepadde skrev (11 minutter siden):

Vi har faktisk to damemodell og en herremodell av disse posene. Jeg kan estimere en komfort på -10, men ulike oppgitte temp anbefalinger som man finner ellers og fra Marmot selv er ganske optimistisk. 

Opplever du forskjell på dame og unisex modell?

Sett utfra vekt og dunmengde forstår jeg ikke forskjellene i temperatur på disse to. Opplever dere forskjell i temperatur på disse to modellene? Er Marmot mer optimistisk enn andre merker utfra deres erfaring? Evt kan du anslå hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gjøre som det står og skaffe soveposen etter at hun har kommet til Svalbard? Sette bestilling på dagsorden en av de første dagene. 

Fjellsport, Hekta på tur og  Milrab sender i alle fall hit og refunderer mva (Svalbard er mva fritt) og de sender ganske kjapt. og da kan man jo legge de ekstra kronene i en bedre pose f.eks, De tar vel 3-400 kr for å sende hit riktignok.  Ellers er det jo nok turutstyrsbutikker å velge mellom her oppe.

Skoleåret på folkehøyskolen varer vel fra august til mai, så det er vel lite sommerturer å snakke om og det de kaller hytter her oppe er stort sett ganske så kaldt. For varm sovepose er sannsynligvis ikke et problem, da kan man åpne glidelåsen (nå skal det sies at jeg er over snittet frossen, og bruker -18 posen min hele året, unntatt de aller varmeste sommernettene på fastlandet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.