Gå til innhold
  • Bli medlem

Barents outdoor trollheimen, ikke helt tett?


fjellræv

Anbefalte innlegg

Skulle ut å teste teltet i skikkelig regn (har ikke lettvektsversjonen) og la merke til at det begynte dryppe fra den sømmen som går ned fra lufteventilen i motsatt ende av forteltet. Det resulterte i at det rant ned på innerteltet og deretter sovepose, teltgulv osv. Er det å forvente? Var meldt ca 32mm nedbør den dagen og synes ikke det var så inni hælvette til regn. 

Prøver å legge ved en video og på slutten ser man på innerteltet hvor det kommer dråper. Rett på utsiden, altså på ytterteltet så jeg det begynte å dryppe fra sømmen. Har vært ut i veldig lett regnvær før uten problemer men ikke med såppass til regn.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Espen Ørud said:

Du kan velge en sånn om du skal i butikken: https://industrisom.no/produkt/seamgripwp-somforsegler-tekstillim/

Ellers så kan du halvblande klar våtromssilikon med whitespirit og påføre med f.eks pensel om du vil mekke selv.

Jeg fikk akkurat en slik i posten for å forsegle og lappe diverse. Tidligere har jeg brukt en silikontype maken til noe som fulgte med Helsport telt. I alle fall var det slik tidligere . Det var silikonen jeg var ute etter denne gangen også men den tror jeg er betegnet med +sil mens den i linken, som jeg kjøpte feil på Fjellsport er +WP. 

De har +sil på Vertical Playground. 

Skal ikke si jeg har 100% rett men har veldig god erfaring med silikonet Helsport brukte. Den har vært veldig god på sømforsegling, lapping av liggeunderlag skalljakker telt ol. Bakdelen er tørketid og klass.  

Problemet er,  jeg er ikke bombesikker på at +sil er det samme som Helsport sendte med telt dengang.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (3 timer siden):

Skulle ut å teste teltet i skikkelig regn

Mange telt trenger å bli gjennomvåte for at tråden skal trutne. Om du spenner teltet feil opp kan det også føre til at regn kommer inn. 
I mange tilfeller holder impringering på sprayboks.

Et tips er å finne ut hvor vannet kommer inn, om det blåser, kan det blåse inn ved ventilen. Så det å clipse ned innerteltet, slik at du er sikker på hvor det kommer inn er lurt. 
 

Da veit du også hvor du trenger å sømforseile. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over trenger mange nylon-telt en god regnskyll før sømmene utvider seg og blir helt tette. Helt normalt. Mitt råd er å gi det et forsøk eller to til i regnvær og se om problemet er løst før du gyver løs med sømforsegling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (12 timer siden):

Mitt Barents Snota lakk på tre steder etter å ha stått en stund under hagesprøyten. Fikk nytt som jeg ikke har testet ennå, men som snart skal få samme behandling.

Som @Memento mori nevner over her så gjør i så fall testen 2 ganger eller la den gå over litt tid. På den ene lavvoen min så får jeg drypping straks det begynner å regne i den ene sømmen som går fra topp til bunn, men dette slutter etter en time selv om regnet fortsetter. Sømmen har kanskje fått seg en ekstra strekk før den kom i mitt eie, men svelling av tråden gjør at lekkasjen opphører ganske raskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg la merke til på ytterteltet i skrå-enden er at ute ved pluggfestet ligger ytterteltet ganske flatt bortover.  På bildene ligger det vann oppå men det er akkurat likens på en tørr dag. Så på et oppsett av trollheimen superlight og der går det mere jevnt å skrått. 

IMG_1058.jpeg

IMG_1057.jpeg

IMG_1054.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellræv Jeg opplevde samme på mitt UL. Det blir bedre hvis du slakker festet til innerteltet, det er det som holder deg igjen. Løsner du det får du strukket duken slik at den blir strammere. Stram opp innertelt etterpå, uten å overstramme det. 

Overstramming av bardunen som er festet i ventilen vil også trekke nedover, slik at duken blir slakk. Den bardunen har jeg måtte lære meg å ikke stramme like mye jeg gjorde på lignende telt fra Helsport.  

For stramt innertelt:

IMG_4374.thumb.jpeg.0fe0573952c20c96310ac7d34243f7f1.jpegIMG_4373.thumb.jpeg.77a6dd52b892f1f2cd3190dfce3e63b9.jpeg

 

Ikke for stramt innertelt:

IMG_4389.thumb.jpeg.5371ba2c3b2f7f9608782c3b6f76f930.jpeg

Endret av KjartanE
Ekstra info+ bilder
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (28 minutter siden):

@fjellræv Hvis det er som på Fjellheimen, er det viktig å først plugge hjørnene bak fint, for så å stramme midtfestet passe. Eller omvendt; husker ikke helt i farta. 

Hjørnene først 👍 Det glemte jeg å nevne.
Du ser på de første bildene at jeg har gjort alt feil; Stramma inneteltet for mye, stramma midtfestet for mye og stramma ventilbardunen for mye. 

Endret av KjartanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
KjartanE skrev (På 11.6.2024 den 19.02):

@fjellræv Jeg opplevde samme på mitt UL. Det blir bedre hvis du slakker festet til innerteltet, det er det som holder deg igjen. Løsner du det får du strukket duken slik at den blir strammere. Stram opp innertelt etterpå, uten å overstramme det. 

Overstramming av bardunen som er festet i ventilen vil også trekke nedover, slik at duken blir slakk. Den bardunen har jeg måtte lære meg å ikke stramme like mye jeg gjorde på lignende telt fra Helsport.  

For stramt innertelt:

IMG_4374.thumb.jpeg.0fe0573952c20c96310ac7d34243f7f1.jpegIMG_4373.thumb.jpeg.77a6dd52b892f1f2cd3190dfce3e63b9.jpeg

 

Ikke for stramt innertelt:

IMG_4389.thumb.jpeg.5371ba2c3b2f7f9608782c3b6f76f930.jpeg

På det siste bildet ser jeg du har løfta opp sideveggen for lufting? Jeg har alltid plugga den i bakken men synes det har vært veldig rart da jeg må strekke den ganske langt ut? Er det det som er meninga?

Kan legge til at jeg har hatt teltet ut i greit med regn et par dager nå og da virka det tett. Eneste problemet var at vinden etterhvert kom fra siden og traff langveggen slik at den ble pressa mot innerteltet. Da kunne det komme inn litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ment til ventilasjon. Tror aldri jeg har plugga den. 
Jeg har nylig sendt innerteltet til BO og fått påsydd 10 cm «høyere» bunnduk på langsidene for å unngå at det kommer vann på innerteltet. Har opplevd at det i regnvær har kommet litt inn når jeg eller ungene har havnet mot veggen i løpet av natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
KjartanE skrev (På 20.6.2024 den 20.37):

Det er ment til ventilasjon. Tror aldri jeg har plugga den. 
Jeg har nylig sendt innerteltet til BO og fått påsydd 10 cm «høyere» bunnduk på langsidene for å unngå at det kommer vann på innerteltet. Har opplevd at det i regnvær har kommet litt inn når jeg eller ungene har havnet mot veggen i løpet av natta. 

Ser ut som at det er laget for å plugge på mitt ellers har jeg jo 2 plugger til overs når jeg tenker meg om 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer nok. 
Jeg har Ultralight, det har lufting på sidene. Du har vel Classic(?), det har ventilen i kortenden.

Jeg har for så vidt også mulighet til å plugge der, men benytter den sjekden/aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.