Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg skal til Nord-Norge til sommeren og lurer på hvilken telttype dere vil anbefale når jeg hovedsakelig kommer til å holde meg langs kysten: tunneltelt eller kuppeltelt. Tenker bl.a. på hvordan underlaget er og mulighet for å få ned plugger. Står vel mellom Helsport Ringsfjell 2 og Reinsfjell 2 . Har sett at de leveres med ulike stofftyper, bl.a. superlight. Hvordan er dette stoffet mtp hundeklør? Vil være svært takknmemlig for alle gode tips og råd.

Annonse
Skrevet (endret)

Det er ca 100 mil fra sørenden av Troms til Vardø, så du vil møte like variert underlag som i resten av landet. Når jeg har vært på tur helt ute på kysten har jeg enten med noen få snøplugger eller sørger for muligheten til å spikke noen lange plugger for jeg har en tendens til å velge teltplass ved en fin sandstrand og nær en sandstrand er det ofte mye sand i grunnen av en eller annen grunn...

Jeg bruker mye Superlight i Finnmark, men tar forbehold som å følge med på værmeldinger og alternativt campe mer i le enn jeg kanskje ville gjort med f.eks ekstremteltene mine

Kan på det varmeste anbefale telt med gjennomluftingsmulighet sommerstid i Nord-Norge. Selv bruker vi mye Reinsfjell. Hunder er like forskjellig som folk, men jeg kjenner folk med hund som har SL-teltene fra Helsport uten problemer. Og de har i hvert fall et litt variert utvalg av pelsdotter med seg...

Illustrasjon: 

image.png.5094614e3a50328587e57f84ba17bab4.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (37 minutter siden):

Det er ca 100 mil fra sørenden av Troms til Vardø, så du vil møte like variert underlag som i resten av landet. Når jeg har vært på tur helt ute på kysten har jeg enten med noen få snøplugger eller sørger for muligheten til å spikke noen lange plugger for jeg har en tendens til å velge teltplass ved en fin sandstrand og nær en sandstrand er det ofte mye sand i grunnen av en eller annen grunn...

Jeg bruker mye Superlight i Finnmark, men tar forbehold som å følge med på værmeldinger og alternativt campe mer i le enn jeg kanskje ville gjort med f.eks ekstremteltene mine

Kan på det varmeste anbefale telt med gjennomluftingsmulighet sommerstid i Nord-Norge. Selv bruker vi mye Reinsfjell. Hunder er like forskjellig som folk, men jeg kjenner folk med hund som har SL-teltene fra Helsport uten problemer. Og de har i hvert fall et litt variert utvalg av pelsdotter med seg...

Illustrasjon: 

image.png.5094614e3a50328587e57f84ba17bab4.png

Hei, ja, jeg er klar over avstanden :-) Takk for godt råd, hadde ikke tenktt på den varianten. Skal sørge for å ha med meg noen lange plugger.

Tenker at det nok kan være lurt å ha med et ekstra liggeunderlag til hunden, slik at gulvet er dekket, uansett hvilken variant jeg går for. Vil du si at Reinsfjell 2 SL føles romsligere innvendig enn Ringstind 2 SL? 

Skrevet
hundens venn skrev (14 minutter siden):

Vil du si at Reinsfjell 2 SL føles romsligere innvendig enn Ringstind 2 SL? 

Det kan ikke sammenlignes en gang slik jeg opplever det. Om romslighet er et kriterie så hadde jeg valgt Reinsfjell hver gang: 

Ringstind: 
grunnriss_Ringstind2_2019-9a4dce390a.jpe

Reinsfjell: 
Skjermbilde2024-06-06124018.png.bc3bd96ea7c1e3ddf837385b61549318.png

• Liker 1
Skrevet

Må innrømme at Reinsfjell virker veldig fristende :-)

Forøvrig veldig mange fine innlegg du har her på forumet.  Så blant annet på en familietur du hadde gått på Sørøya. Flott landskap :-)

Skrevet
hundens venn skrev (1 time siden):

Forøvrig veldig mange fine innlegg du har her på forumet.  Så blant annet på en familietur du hadde gått på Sørøya. Flott landskap :-)

Jo, takk. Vi foretrekker å være en del utendørs og tenker at det er fint å dele dette på et eller annet vis for å forhåpentlig både kunne inspirere andre til å finne de samme gledene og/eller hjelpe så ikke alle trenger å finne helt ut av de samme tingene helt fra scratch...

• Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (6 minutter siden):

Jo, takk. Vi foretrekker å være en del utendørs og tenker at det er fint å dele dette på et eller annet vis for å forhåpentlig både kunne inspirere andre til å finne de samme gledene og/eller hjelpe så ikke alle trenger å finne helt ut av de samme tingene helt fra scratch...

Veldig flott å kunne dra nytte av erfaringer andre har gjort :-) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.