Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken farge vil du ha på turutstyret ditt?


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske kresen på hvilke farger jeg vil ha på turutstyret mitt, spesielt tarp og telt, men også soveposer, quilts og bivy bags. Etter hvert har jeg laget en del utstyr, både for meg og andre. Men bare fordi jeg liker en farge er det ikke sikkert alle er enige :) jeg er derfor nysgjerrig på hvilke farger folk liker! Det er trygt å gå for grønntoner, men er det ikke litt kult med spreke farger også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater alt som har kamuflasje i seg, og misliker sterkt lillafarge i teltduk. På utstyret mitt foretrekker jeg ensfarget eller duse mørke farger, men også rødbrunt går an. Jeg er blitt gammel nok til at jeg tenker at om jeg skal ha sterke farger så vil jeg at det skal ha en signaleffekt samtidig. Om noen må lete etter meg er det er fordel om telt/ryggsekk/jakke har noen synlighetsmarkører ved seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge farge ikke er viktig for funksjonen så gjør jeg som @Fiskepadde og kjøper upopulære farger på salg.

Jeg prøver å unngå svart. Det virker å være standardfargen på nesten alt av turklær og utstyr, så hvis en ikke passer på å velge noe annet der det går an, så blir det fort mye svart. Etter min menig er svart både kjedelig og direkte upraktisk i mange sammenhenger, så det forundrer meg at fargen er såpass populær. 

Velger helst sterke, synlige farger på skallklær og sikkerhetsutstyr for høyfjell, mørke farger på mellomlag og isolasjonsplagg for å utnytte solvarme, lyse farger på sommerklær. Og som alltid - ingen regel uten unntak

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen preferanser annet enn om det har praktisk funksjon.

Sovepose valgt ut fra alle andre spesifikasjonene enn farge. Har derfor 1 blå, en orange og en hvit.

Er heller ikke glad i kamuflasje med mindre det har funksjon, så har det kun på ting som er en fordel ifht fotografering eller jakt. Så har det på fjellduk f.eks. 

Forsøker unngå sort på bekledning,  men har en sort favorittbukse til turbruk da alle andre funksjoner enn fargen var akkurat det jeg vil ha i en  bukse.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er flere som velger «tilbudsfargen». Men hvis samme produkt i ulike farger har lik pris, hva går dere for? Og hvis pris ikke er et spørsmål (som det jo ofte er), savner dere noen farger?

Selv synes jeg veldig mye er grønt, og kunne tenke meg sprekere farger som oransje, lilla, burgunder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 34 år i hæren så er jeg nok miljøskadet med tanke på farger 😂

Unntatt på jobb og jakt så bruker jeg aldri kamuflasje. Men jeg er veldig glad i fargene som brukes i skog og ørken kamuflasje. Så her går det mest i duse jordfarger: grønt, brunt og kanskje grått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt, blått eller grått er det som det går i for min del.

 

Men når jeg skulle ha Hilleberg telt så ble det rødt pga tilgjengelighet, så ble det kjøpt tarp senere og den fikk matchende farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (5 timer siden):

Skjønner godt at det er flere som velger «tilbudsfargen». Men hvis samme produkt i ulike farger har lik pris, hva går dere for?

Ingen fast farge, men den fargen jeg synes er finest på det produktet jeg skal kjøpe. Noen ganger kan det være helt sort, andre ganger limegrønt. Farge kommer langt ned på lista når jeg handler utstyr. Ofte er det tilgjengelighet som styrer fargevalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge er så mangt. I noen tilfeller identitet - gulfargen Mountain Laurel Designs hadde på teltene sine tidligere f.eks, eller Dan Durston sin grågrønne sak. Helsport sin røde ekspedisjonsfarge med gule detaljer eller Fjellrevens lyseblå. Ser du produkter med disse fargene så vet du hva det er. Om jeg kjøper noe fra en produsent med en identitetsfarge så er jeg nok der at jeg vil ha den identiteten, selv om de tilbyr produktet i en annen farge også. Sånn ellers så prioriterer jeg ofte jordfarger og blått/grønt om valgene er der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

Farge er så mangt. I noen tilfeller identitet - gulfargen Mountain Laurel Designs hadde på teltene sine tidligere f.eks, eller Dan Durston sin grågrønne sak. Helsport sin røde ekspedisjonsfarge med gule detaljer eller Fjellrevens lyseblå. Ser du produkter med disse fargene så vet du hva det er. Om jeg kjøper noe fra en produsent med en identitetsfarge så er jeg nok der at jeg vil ha den identiteten, selv om de tilbyr produktet i en annen farge også. Sånn ellers så prioriterer jeg ofte jordfarger og blått/grønt om valgene er der. 

Identitetsfarge hos merker er noe jeg ikke har tenkt så mye over i valg av utstyr, men det er jo et godt poeng at det gjerne forbindes med visse egenskaper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvlysende refleks gult på sykkel. I terrenget er alle farger som stikker seg ut visuell forurensing. Sånn sett er fargen en svakhet med mitt Durston Dynema telt :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (20 minutter siden):

Selvlysende refleks gult på sykkel. I terrenget er alle farger som stikker seg ut visuell forurensing. Sånn sett er fargen en svakhet med mitt Durston Dynema telt :-(

Har ikke Durston X-mid en ganske nøytral farge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye smak og behag, men tilbudsfargen er også populer hos meg. Derfor har jeg et par "antimote" gule dunjakker.

Da det har vært en del jaktklær på tilbud - også egnet til tur - er det blitt en del grønt , men IKKE kammu! Enig i at svart både kan være upraktisk - smuss ses meget rask- og veldig paramilitert.  Om vinteren kan synlighet være smart, så rød anojakke. Men teltet er grønt og likner på en stor stein i skumringen - et rødt eller fjellreven lyseblått er smartere. Nettopp kjøpt ny regnklær, da de gamle var veldig  utette og valgte en klar lyseblå jakke for synlighet - alternativet var svart.

 

13042016902.thumb.jpg.421fdd67ff3250afaf997b98c855a0ff.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt så gammel at jeg vil ha ting som vises... kraftige farger og jeg finner ting igjen om det er telt, termos eller kniv. Kraftig oransje kniv må være guds gave til oss som fomler på tur. Rødt telt er lettere å finne igjen enn et grønt.

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter forhold , under jakt og fiske så skal jeg blande så godt som mulig inn med omgivelsene . Da er det duse farger i jord og oliven nyanser og litt camo. 

Jobber litt som oppsyn , da vil jeg noen ganger blir sett og kan ha på orange skrikende plagg som synes langt unna. Og noen ganger vil jeg ikke blir sett og da er det camo igjen . 

 

Telt skal være grønne , alt annet feil i mine øyne . Både estetisk og ikke minst å tilbringe tid inne i . (Sand fargen til hilleberg går an)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ost skrev (10 timer siden):

Farge er så mangt. I noen tilfeller identitet <...> Helsport sin røde ekspedisjonsfarge med gule detaljer eller Fjellrevens lyseblå. Ser du produkter med disse fargene så vet du hva det er. Om jeg kjøper noe fra en produsent med en identitetsfarge så er jeg nok der at jeg vil ha den identiteten, selv om de tilbyr produktet i en annen farge også.

Akkurat desse 2 identitentane er, i mitt syn, så stygge at eg ikkje vurderer dei sjølv om dei er på tilbod. Same gjeld Barents sine blå og Hilleberg sine raude. Helsport likar nok, utfrå eit marknadføringsperspektiv, at det kjem tydeleg fram at det er Helsport-telt på bilete frå ekspedisjonar. Det er heilt greitt om ein ikkje ser kva merke det er på teltet mitt på lang avstand. Dersom eg tar bilete av teltleiren min, er det leiren eg vil formidle, ikkje kva teltmerke eg har.

Mine telt skal ha farge som ikkje stikke seg ut og skrike 'HER BUR EG!!!' Dersom eg er redd for ikkje å finne att teltet mitt, har eg andre måtar å sikre meg på. Mange meiner at raude telt gjer seg på bilete, eg er ikkje einig i det, eg synest det er eit stygt. Eg likar grøne telt, og derfor synest eg det er finast på bilete også.

Ytterklede og sekk er litt same, eg vel farger som ikkje stikk seg ut. Jakt-grøn og grå er fine farger. Ravnø sin bjørk-farge er nydeleg. Jakke, bukse og sekk bør, etter mitt syn, ha 3 ulike fargetoner.

Sumarklede bør vera lyse for å ikkje vera så varme, og for at dette, i større grad, vert oversett av blodtørstige insekt.

Det kan argumenterast for at vinterklede bør vera mørke for å absorbere meir solvarme, men dette er mindre viktig, ettersom mellomlaga uansett er isolerande.

Om soveposen er grøn, gul eller blå, betyr absolutt ingenting, her er det bare form og funksjon som er viktig.

Kokeapparatet skal sjølvsagt ha messingfarge.

Småting som lett vert borte i lyngen, kan gjerne ha, og bør i mange tilfeller, ha farger som stikk seg ut. Teltpluggposen min (eg brukar same pose uavhengig av kva telt eg har med meg) er Hilleberg-raud, sjølv om orginalposane som fulgte med enkelte av telta har vore svart eller telt-grøn.

Pakkposar skal ha ulike farger, for at det skal vera enkelt å vite kva som er oppi kvar av dei.

Så ei favorittfarge? Nei, absolutt ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prioritetsliste:
1. Billig > dyrt
2. Billig > dyrt
3. Billig > dyrt
4. Rolige farger > glorete farger
5. Ensfarget > kamo

Jeg ser at jeg for tiden stort sett har blå jakker (fordi alternativene ofte er enten mer skrikende eller svart) og grønn/brun/khaki bukser. For alt annet enn klær legger jeg enda mer vekt på de tre først punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt og tarp synes jeg bør være farger som går i ett med terrenget - i det minste på avstand.

Mest fordi jeg personlig synes en av de beste følelsene med å gå i fjellet er følelsen av å være alene. Om jeg ser et signalfarget telt i terrenget så blir den følelsen svekket. Et telt jeg ikke ser gjør ikke det.

Klær kan gjerne være signalfarget, det samme med ting man kan finne på å legge fra seg i lyngen. Samboerns favorittfarge er blå så hvis jeg kjøper noe nytt så blir det mindre surmuling om det er blått. :D

Ellers har jeg kjøpt en del brukt som også er innafor hos samboern. En UN-blå, brukt Singi bib-bukse gikk rett hjem!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt veldig glad i alt av farger her! Unngår sort, grått, hvitt og beige både på turklær og privattøy. Har forsåvidt ikke noe kamuflasje farget. Ensfarget er å foretrekke fremfor flerfarget, mye mønster eller logo.

 

Farge på klær er «viktigere» enn farge på utstyr som sovepose, sekk, da jeg personlig aldri hadde følt meg vell i en sort jakke, mens en sort sekk hadde funket. Men må og innrømme den eventuelle sorte sekken skulle vært gaaaanske mye billigere før jeg hadde kjøpt den fremfor en med litt farger.

For sikkerheten sin del har jeg stort sett alltid med meg noe med en ganske skarp farge på «ytterklærne» når jeg går i fjellet, eller sykler i by/trafikk. Her er nok rød favoritten!
 

Generelt mer glad i variasjon av farger på overkroppen, bukser er oftest grønne eller blå. Blå, rød og rosa er vell favorittfargene generelt. Har dog lite rosa turutstyr av en eller annen grunn. Liker klare farger best, ikke så glad i duse farger, farger med mye sort i eller rene signalfarger. Unntaket her er en signalets jakke jeg bruker når jeg sykler eller går i fjellet når andre jakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (På 5.6.2024 den 15.24):

Jeg er ganske kresen på hvilke farger jeg vil ha på turutstyret mitt, spesielt tarp og telt, men også soveposer, quilts og bivy bags. Etter hvert har jeg laget en del utstyr, både for meg og andre. Men bare fordi jeg liker en farge er det ikke sikkert alle er enige :) jeg er derfor nysgjerrig på hvilke farger folk liker! Det er trygt å gå for grønntoner, men er det ikke litt kult med spreke farger også? 

Har et lite sitteunderlag i rosa :-) Farge har null betydning for meg, så lenge det ikke er helt blenda hvitt. Da hvitt farge fort ser skitten ut og ikke lette å finne igjen om du legger det uti snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et krysningspunkt et sted for meg når det gjelder pris/farge, men det varierer veldig hvor det er hen. Da jeg skulle kjøpe hjelm en gang ble det for drøyt å bruke over tusen kroner ekstra for å få den kuleste svarte, så jeg endte med en psykorosa som ser for jævlig ut. Nå har jeg kjøpt den svarte, for jeg klarte å finne fram til at hjelm burde byttes ut etter x år, heldigvis. 🤪

Telt, der er jeg helt klart i fanklubben av rød. Ikke for å vise at jeg har Hilleberg-telt (synes billigeltene som nå har kommet i veldig lik farge er like fine, ser ikke forskjell på bare litt avstand) for det synes jeg egentlig er litt pes med, men fordi jeg synes det er kulest med den kontrasten på bilder. Kjøpte Orion light, det er egentlig et telt jeg liker fasongen på, men det blir liggende i boden på grunn av fargen, rett og slett. (Litt også fordi jeg ikke liker alle light-løsningene, men det er fargen som velter lasset liksom.)

Veldig variabelt på klær, går for tilbudsfargen så lenge den ikke ser for jævlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

En dyktig fotograf jeg forsøkte lære litt av en gang i tiden mener at alle bilder bør ha et innslag av rødt. Så for de som er opptatt av å ta gode turbilder kan man jo ha det i bakhodet. Jeg vet jeg ikke følger dette slavisk på noe vis, men når jeg sitter og blar i egne (og andres bilder) så legger jeg ofte merke til at det helt klart har noe for seg. 

Nå må det ikke være hovedfargen på noe større i bildet, men det holder med en rød buff f.eks. Rød er også et blikkfang ( i likhet med f.eks lyse punkter) og kan dermed plasseres i bilder på strategiske plasser for å hjelpe komposisjonen. (Ref fotodiskusjon med meg og blant annet @tshansen i annen tråd her nylig): 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.