Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse en snøbro og -fonner


LitekH

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I juli 23 gikk jeg gjennom Dørålsglupen. Der lå det fremdeles mye snø. Bratt på begge sider av den store snøfonna. Alle hadde gått over den. Fristende å labbe over som alle andre. Men gjorde meg noen tanker om at jeg ikke ville falle gjennom, hørte at det rant vann under snøfonna. Er det noen som har noen lure tanker om skryssing av snøbroer og -fonner? Hvordan ivareta hms-en?

Screenshot_20240604_070712_Gallery.jpg

Endret av LitekH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den fonna ser ut til å være nok så sikker. Jeg prøver likevel å være ekstra forsiktig når jeg går inn eller ut av fenner.

Dette er en fonn som er "gammel" og tidligere på året ville den antakelig ha sett annnerledes ut. Mer jevn på overflaten og løsere. Tidligere på året (det varierer med forholdene) er det mye løsere snø og faren forå tråkke gjennom er mye større. Fast snø som dette er egentlig helt greit å krysse.

Det skal ikke mye snø for å tåle vekten av et menneske når den er som på bildet. (I går gikk jeg på en slik fonn.) Selv tidligere i sesonge, har jeg gått over snøbruer som ikke er spesielt tykke...   (Jeg husker spesielt en gang der vi skulle krysse Kaldevasselva i Suldal, (1. juli) som gikk stor i snøsmeltingen.  Det gikk med lang avstand mellom meg og Bestyrerinnen og med bruk av staven for å teste snøen. Jeg var i Peter Pan modus - kun lette tanker...)

P5313600.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

God vurdering!

Å gjøre slike vurderinger fortløpende på tur minsker sjansen for uhell. Det hjelper jo om man kjenner forholdene og vet hvordan det ser ut der når det er bart. Er jeg ukjent og det er greie "omkjøringsmuligheter" så går jeg i hovedsak rundt. Spesielt om man er alene så er det vanskelig å sikre seg på en god måte. 

Vi gjorde samme vurdering under en tur på Sørøya for et par år siden. Da kollapset deler av broen mens vi stod og snakket om sikkerheten ved siden av den: 

910579780_2021-07-0912_45_52.jpg.38da9bc

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å få et godt inntrykk av hvor mye vann som passerer under snøen. Derfor kan det være lurt å se i nedkant hvor mye som kommer ut, slik som på bildet i åpningsinnlegget. En liten sildrebekk gjør deg i verste fall blaut på beina. En foss på nedsiden av en meters snøtykkelse er no-go. Er det ei lita fonn, er potensialet for smeltevann lite, om det ikke kommer vann fra områder lenger opp  

Så handler det også om snøens bæreevne under ulike temperaturer. 
Du må selv gjøre vurderingene når du er der, og det at du stiller spørsmålet tyder på at du er i stand til å ta egne gjennomtenkte valg, selv om andre har gått over snøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt erfaringer med snø etter de siste 7-8 år med turer i Skarvheimen og Jotunheimen, og konklusjonen min er at snøfonner sjelden kollapser. Unntaket er nær steiner som blir oppvarmet av sol, da kan en godt gå litt forsiktig. Dersom det renner vann under kan det også grave ut og ødelegge bæreevnen, men en kikk over og under fonnen vil jo gi en pekepinn om dette er farlig eller ei. Om det er en liten bekk blir du i verste fall våt. Men jeg ville ikke brukt en snøbro for å krysse en elv jeg ikke hadde våget å vade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et er om snøfonnen kollapser. Som regel er de som nevnt "dårlige" og tynnere i kantene som dog kan være et stykke. Er det vann under bør man sjekke størrelsen som nevnt.

Men værre er brattheten!! Det er nemt å skli på en våt snøfonne -særlig i regnvær og er den bratt kan man få en lang tur nedover - kanskje i våte glatte regnklær - i økende fart og ende i en forferdelig steinrøys. Eller et vann. som selvfølgelig er iskallt. Dog ville jeg foretrekke vannet. Det er faktisk hendt fatale ulykker med dette. Erfaren fjellvant funnet omkommet på Hallingskarvet for enden av snøfonn. Vandrestaver med trinser er til stor hjelp og sikkerhet på snøfonn - og kan også brukes til nødbremse i gitt fall (Glissade).

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.