Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med 9-åring i Femunden


Hedda88

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og nevøen min på 9 skal på en liten telttur i Femunden i starten av august. Han er en aktiv gutt og i god fysisk form, men jeg har aldri vært på tur med barn og litt usikker på akkurat hvor lange etapper jeg kan planlegge. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å parkere ved Elgå, gå til Svukuriset og bo på DNT hytte og så evt gå til Haugen og ta båten tilbake, eller ta en dagsetappe og sove på hytte igjen, men han vil veldig gjerne sove i telt. Var i dette området i fjor sommer og syntes ikke det var så mange fine områder for telting i kort distanse fra Svukuriset, men gikk jo bare en vei. Er jo masse fint innover, men vet ikke om det blir for langt for guttungen. 
 

hva kan jeg satse på for en dagsetappe om noen har noen erfaringer der? Tanken er at jeg skal bære brorparten, og en lett dagstursekk hos han. 
 

gjerne en rute med to teltovernattinger, evt en natt på hytte. Har bil og mulighet til å kjøre de fleste steder, men kommer fra Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med turer med egne unger opp gjennom har dannet følgende erfaringsgrunnlag:

Jeg planlegger ALDRI dagsetapper på forhånd. De blir til underveis. Vi (de) har på forhånd blitt enige om hvor vi skal, men noen dager går man langt, andre dager er dagsformen slik at de ønsker å slå leir tidligere enn dagen før. 

Ref: 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, for en fantastisk tur det der må ha vært! Helt nydelig natur og god stemning på barnas premisser. 
 

Jeg har og tenkt litt det samme, så der har bekymringen min vært at jeg ikke har like mye fleksibilitet rundt Svuku, det er mye steinur og kan være langt mellom hver leirplass som har det man trenger. Nå har jo ikke jeg så kjent i området, så kan hende det er flere perler innen kort distanse. Lener kanskje mer mot å gå fra nordenden, her er det mer skog og variert natur hvor det er større fleksibilitet. Skal jo ikke slite ut ungen heller og jeg skal nesten bære for to, så begrenset hvor lange etapper det skal bli og. 
 

så om noen har noen gode ruteforslag både her og der tas det gladelig i mot. 😊

 

kommer til å ta mye inspirasjon mtp pakking av sekk og mat fra din tur Espen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda88 skrev (På 4.6.2024 den 7.47):

For det første, for en fantastisk tur det der må ha vært! Helt nydelig natur og god stemning på barnas premisser. 
 

Jeg har og tenkt litt det samme, så der har bekymringen min vært at jeg ikke har like mye fleksibilitet rundt Svuku, det er mye steinur og kan være langt mellom hver leirplass som har det man trenger. Nå har jo ikke jeg så kjent i området, så kan hende det er flere perler innen kort distanse. Lener kanskje mer mot å gå fra nordenden, her er det mer skog og variert natur hvor det er større fleksibilitet. Skal jo ikke slite ut ungen heller og jeg skal nesten bære for to, så begrenset hvor lange etapper det skal bli og. 
 

så om noen har noen gode ruteforslag både her og der tas det gladelig i mot. 😊

 

kommer til å ta mye inspirasjon mtp pakking av sekk og mat fra din tur Espen! 

Gå fra Synnervika til den første tømmerkoia vestover, og følg vassdraget nordover langs tømmerrennene til neste koie, og rundt til dambua ved Feragen og ned til veien igjen. Fin runde med korte etapper og godt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått Jotunheimen og Rondane med unger på samme alder. Forskjellen var at det var andre barn med i følget. Med tilpasset sekk er det helt utrolig hvor langt de kan gå, og samtidig ha humøret oppe. Unngå trange sko og gnagsår på barneføttene, så er man langt på vei berga. 

Grei dagsetappe fra Elgå, med god sti.Mye fint å se og snakke om.

Nordover fra Svukuriseter det skikkelig langstrakt western vidde. Føler at man aldri kommer til høydedraget, så bra med verbalt innslag her sikkert. Har selv tørnet mot Sverige i krysset, så ikke kjent før Røa vassdraget.

Tegneserie i telt og godis et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fjellfilmeren said:

Gå fra Synnervika til den første tømmerkoia vestover, og følg vassdraget nordover langs tømmerrennene til neste koie, og rundt til dambua ved Feragen og ned til veien igjen. Fin runde med korte etapper og godt fiske.

Helt supert! Takk 🤩 fiskestangen skal med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Myriameter said:

Gått Jotunheimen og Rondane med unger på samme alder. Forskjellen var at det var andre barn med i følget. Med tilpasset sekk er det helt utrolig hvor langt de kan gå, og samtidig ha humøret oppe. Unngå trange sko og gnagsår på barneføttene, så er man langt på vei berga. 

Grei dagsetappe fra Elgå, med god sti.Mye fint å se og snakke om.

Nordover fra Svukuriseter det skikkelig langstrakt western vidde. Føler at man aldri kommer til høydedraget, så bra med verbalt innslag her sikkert. Har selv tørnet mot Sverige i krysset, så ikke kjent før Røa vassdraget.

Tegneserie i telt og godis et must!

Takk for tips! Guttungen elsker Donald og det hadde jeg ikke tenkt på 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.