Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggimpregnering av klær


Jon0258Oslo

Anbefalte innlegg

Hei, for å holde myggen på avstand har det tidligere vært anbefalt å bruke Cactuz clothing treatment  på klær men dette produktet ser ikke ut til å være i salg lenger.

Er det noen andre gode råd? Man får jo kjøpt klær som har et tilsvarende middel i stoffet men jeg har allerede mange turklær jeg liker godt som jeg kunne tenkt meg å bruke.
Er det å spraye klærne med Permetrin insektsmiddel et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har god erfaring med Simms Bugstopper klær som er satt inn mer Permetrin men klarer ikke å finne noen form for impregneringsspray eller liknende som kan brukes på klær?

 

Hvilket produkt er det folk sikter til som eventuelt varer gjennom flere vask?

 

I min erfaring er heller ikke Permetrin så enormt effektivt mot mygg, men har mye mer effekt på flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

Har god erfaring med Simms Bugstopper klær som er satt inn mer Permetrin men klarer ikke å finne noen form for impregneringsspray eller liknende som kan brukes på klær?

 

Hvilket produkt er det folk sikter til som eventuelt varer gjennom flere vask?

 

I min erfaring er heller ikke Permetrin så enormt effektivt mot mygg, men har mye mer effekt på flått.

Finmarksmyggen er i hvert fall ikke spesielt glad i Bugstopper/Bugsaway/InsectShield-bekledning refreshet med enten permetrin eller den Cactuz-varianten de hadde (har?) på apoteket. (Jeg har uansett il noen år til i boden)

Permetrin på spruteflaske funker fint det også. Aldri merket noe på huden når vi har brukt den som finnes på Felleskjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en selger som bl.a. selger permitrinprodukter til Felleskjøpet. Han sa at feks forsvaret hadde brukt vanlig permitrin innsektsspray på uniformer men han ville ikke anbefale det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon0258Oslo skrev (37 minutter siden):

Snakket med en selger som bl.a. selger permitrinprodukter til Felleskjøpet. Han sa at feks forsvaret hadde brukt vanlig permitrin innsektsspray på uniformer men han ville ikke anbefale det. 

Hva var grunnen til at han ikke ville anbefale det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Permetrin i felleskjøpet kommer i 0,99% mens den som anbefales til klær er 0,5%. Siden den er en oljebasert produkt, spørsmål er hva kan brukes til å halvere konsentrasjon?

Endret av Martuki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (14 minutter siden):

Flere jeg kjenner i Karasjok anbefaler denne på det varmeste og jeg tipper de minst er på nivå med Rena...

 

https://centaura.no/om-centaura

Ja denna har eg haurt fleire snakke varmt om, skal gje den eit forsøk. Kjøpte meg nett bukse frå Craghoppers, skal gi den eit forsøk før eg evt kjøper skjorte, men fint å kunne re-behandle. 

For ein stakkars vestlending som stort sett er van berre med knott, er det uansett så ulideleg at eg jamleg gjennom sommarhalvåret trugar med å flytte. Eg skal ta klabbeføre, konstant pulkvelt, overvatn og grinete kids lenge før mygg 🤣🤣🤣🤣

(Det skal dog seiast at etter eit par år så klør eg mindre av myggstikka, og verda har blitt pittelitt betre. Men, livet om sommaren er uansett best på kysten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.