Gå til innhold
  • Bli medlem

Stol for lavt telt med bunnduk?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er på utkikk etter en stol som kan brukes i lavt telt hvor takhøyden er ca. 120 cm. 

Det første som slo meg var jo Helinox Ground Chair, men teltet har jo bunnduk og jeg vil ikke at beina på stolen skal ødelegge bunnduken. 

Så har jeg sett på noen slike oppblåsbare stoler med reimer. Jeg ser det er blandede erfaringer med disse rundt om og utvalget er heller ikke voldsomt stort.

Jeg må ha støtte for ryggen når jeg våkner om morgenen og skal få i meg morgenkaffen mens jeg sitter i teltet. 

Pakkstørrelse er ganske viktig, så jo mindre jo bedre.

Tar i mot alle tips jeg kan få :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om du bruker et oppblåsbart liggeunderlag, f.eks. fra Exped får man kjøpt "chair kit" til disse som gjør at man kan spenne den opp. Noe sier meg at det blir noe slitasje på liggeunderlaget på lang sikt av dette, men har aldri brukt det selv til å si noe mer på det.

Bruker du ikke oppblåsbart liggeunderlag så kan en stol ala Vidda Camper være noe. Ganske robust sak i et enkelt design. Veier 700g og pakkes ganske flatt og er lett å feste på sekken. Ikke det mest komfortable å sitte i over lenger tid, men den gjør jobben med å støtte opp ryggen greit. Det funker nok å sitte med den oppå et oppblåsbart liggeunderlag også, men igjen dette med mulig slitasje.

Det finnes noen billige kopier (?) av Vidda Camper. Etter å ha kjent på de i butikk ville jeg valgt Vidda sin over de anyday med tanke på kvalitetsfølelsen.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidda Camper stolen så jo slet ikke dum ut :) 

Skal sjekke denne nærmere. 

Egentlig har jeg mest lyst på Helinox Grond Chair, men det tåler vel ikke bunnduken i teltet mitt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (3 minutter siden):

Jeg sitter på Ground Chair oppå et celleplastunderlag i mitt Unna. Går fint. 

IMG_0303.jpeg

Hmm... kanskje bare kjøpe et sitteunderlag og sette Ground Chair oppå dette? Problemet mitt i pakkvolumet som sitteunderlaget legger til. Jeg skal nemlig ha med meg på MC tur så det går litt på akkord med plass som er tilgjengelig... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper du et sitteunderlag i stedet for liggeunderlag..

 

Men du kan like gjerne kjøpe tarp og sitte under den. Montere utenfor teltet.

 

På MC tur tar jeg selv med meg Savannah chair for å sitte komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et tynt, billig celleplastunderlag, feks. på Jysk, og klipp akkurat den biten du trenger. Ta vare på resten, og gjenta når den første biten er oppbrukt. Koster (nesten) ingenting, veier, så og si, ingenting, og tar minimalt med plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (14 minutter siden):

Kjøp et tynt, billig celleplastunderlag, feks. på Jysk, og klipp akkurat den biten du trenger. Ta vare på resten, og gjenta når den første biten er oppbrukt. Koster (nesten) ingenting, veier, så og si, ingenting, og tar minimalt med plass.

Ja, det høres ut som en god løsning. 

Når det gjelder Tarp så har jeg dette fra før, så den er med. Jeg tenkte bare på at jeg også vil sitte inne i teltet mens jeg drikker morgenkaffen mens jeg sitter i påsan. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har tenkt til å bevege deg ut av posen vil jeg tro exped chairkit eller ligndende, som ble nevnt tidligere, bør være midt i blinken. Da trenger du bare å heve ryggen på liggeunderlaget. Ulempen er at du blir sittende med bena rett frem så det er ikke like komfortabelt som en stol som hever baken litt mer.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Helinox Ground Chair og stolkit til Exped underlag.

Stolkit pakker større enn Ground Chair.
Det er ikke ofte GC blir med på tur, det er utrolig digg å gjøre klar til kaffen før jeg legger meg, for bare å vippe opp ryggen og sitte i soveposen , og nyte kaffen. Da er det praktisk med sideåpning i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

 

 

Men du kan like gjerne kjøpe tarp og sitte under den. Montere utenfor teltet.

 

 

Fint å sitte inne i teltet noen ganger for å slippe insekth**lvetet. Ground Chair har jeg ofte med på mc-turer. Det var et nyttig tips i en av  tshansen sine Youtube-videoer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (44 minutter siden):

Som nevnt tidligere, tarpen er med og skal settes opp. Det jeg er ute etter er å sitte i teltet og mens jeg koker samt drikker morgenkaffen. 

Jepp, det er behagelig synes jeg. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (8 timer siden):

Vidda Camper stolen så jo slet ikke dum ut :) 

Skal sjekke denne nærmere. 

Egentlig har jeg mest lyst på Helinox Grond Chair, men det tåler vel ikke bunnduken i teltet mitt kanskje?

Jeg bruker den, og sist hadde jeg med meg pledd noe jeg vanligvis ikke gjør men ellers bruker jeg liggeunderlag. Har ofte 1 til hunden og 1 som jeg bruker under mitt oppblåsbare liggeunderlag. Om du vil spare vekt å plass kan du klippe til en firkant for å sette stol-bena neppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.