Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs råd


foges

Anbefalte innlegg

Hei, jeg (35år man) har tenkt å sykle Norge på langs i Juli/August i år. Det er noe jeg har hat lyst til å gjøre en stund, men det å gjøre det i år er litt last-minute. Startup-en der jeg jobbet gikk konk, og jeg har tid nå før jeg begynner på ny jobb.  Planen er å ta kystruta (Nasjonal sykkelrute 1 -- https://storymaps.arcgis.com/stories/6b6c47fd93ad48768f8d9ea70dd875a0), og har et par spørsmål som jeg håper å kunne få hjelp med.

  1. Ville du endret noe på ruten, eller bare følge den som den er? For eksempel er det noen deler som er finere å gjøre innlands? 
  2. Er det noen ressurser for bedre planlegging som anbefales? For eksempel ting som campingplasser, drikkevann, steder å overnatte / søke ly fra vind og regn, butikker, kafeer, etc.. underveis. Utenom Google Maps selvfølgelig.
  3. Anbefales det Nordkapp til Lindesnes, eller motsatt. Noen fordeler og ulemper som jeg kan tenke på
    • Nordkapp -> Lindesnes
      • Enklere å komme seg tilbake til Oslo
      • Terrenget oppe i nord er litt flatere. Det virker som strekningen mellom Lindesnes og Bergen har en del bratte bakker. 
      • Man sykler liksom "hjemover", som kanskje er litt enklere psykologisk
    • Lindesnes -> Nordkapp
      • Det føles litt mer naturlig å begynne "hjemme" (sørlandet), istedenfor å starte et sted man aldri har vært.
      • Hvis noe skulle skje med sykkelen på veien til start punket så er det sikkert enklere å få tak i ekstra deler i nærheten av Lindesnes.
      • Jeg har lest hat det er mer medvind denne retningen som ville gjort turen enklere.
  4. Det jeg er mest redd for er følelsen av å være "alene" i 30-40 dager. Kona min kan ikke ta fri så lenge (og sykler heller ikke). Noen råd her? For eksempel en rutine å bygge opp / campingplasser å stoppe på underveis, etc..

Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)
foges skrev (5 timer siden):

Er det noen ressurser for bedre planlegging som anbefales? For eksempel ting som campingplasser, drikkevann, steder å overnatte / søke ly fra vind og regn, butikker, kafeer, etc.. underveis. Utenom Google Maps selvfølgelig.

OpenStreetMap er kjekt til sånt, synes jeg. Der ligger det gjerne litt mer info enn i Google Maps om gapahuker, fasiliteter i hytter osv. Det finnes ulike nettkart som benytter ulik data fra OSM for rendering med spesielle fokus, for eksempel CyclOSM for sykkelfokuserte kart (sykkelruter osv.), OpenTopoMap for stier etc.

Personlig bruker jeg Overpass API-et til OpenStreetMap for oppslag gjennom overpass-turbo.eu, men det er nok kanskje unødvendig komplisert. Da kan jeg velge å få opp alle gapahuker, eller koier/buer som har sengeplass etc. Hvis man for eksempel ønsker et enkelt kart med oversikt over masse gapahuker og andre ly, så kan blant annet https://pangose.github.io/sheltermap/ brukes for å se hvor det er registrert slike i OpenStreetMap for et utvalgt område :)

Det som er nevnt over er nok enklest før man starter på turen, i planleggingsfasen. Underveis benytter jeg appen OsmAnd på Android for å få tilgang til samme informasjon. Der kan jeg søke på "Drikkevann", og få markert på kartet hvor det er registrert slikt i OpenStreetMap-databasen. Eller gapahuker, campingplasser, butikker, kaféer og slikt :) Men det er veldig avhengig av at folk har lagt inn informasjon på det stedet du er da, men det skader aldri som et supplement. Det vil nok naturlig nok være mest data registrert i urbane strøk og typiske turiststeder, men det foregår også import av info fra andre kilder jevnlig. En av mine desiderte favorittapper til tur- og reisebruk. En bonus er at denne dataen kan lastes ned til telefonen, og derfor ikke være avhengig av dekning for oppslag. I tillegg kan jeg registrere manglende data i OpenStreetMap om jeg kommer over det, slik at det kommer andre til gode senere. Slikt er ikke akkurat like enkelt i Google Maps...

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @foges og velkommen til forumet.

Uten å vite noe om ditt utgangspunkt: Dette er jo en lang tur så mitt beste råd er å ha nok km på sykkelen før du starter. Dernest at du kjenner sykkelen og at den er vel servet før avreise. Ta med lappesaker og litt verktøy slik at du kan komme deg videre til sykkeldoktor

Reis så lett som overhodet mulig. Fyll vann når du kan, på bensinstasjon, butikk, eller bank på en dør. Forøvrig finner du vann på de fleste kirkegårder. Sørg for å ha med nok mat til neste mulighet for påfyll og ha noe krisemat i veska i tilfelle ting ikke går som tenkt.

Personlig ville jeg reist fra nord til sør og ville fulgt NS1 som den er til ca Trøndelag og så sett på hvordan formen og lysten er til å fortsette på samme rute, eller velge noe lettere og raskere lengre øst.

Du trenger noe til navigasjon, det kan være et kart, en kartapp på tlf, eller en GPS da sykkelruter kan være mangelfullt merket, eller ikke merket i det hele tatt. Selv har jeg brukt både kart og GPS, men har de senere år landet på kartapp på tlf og en powerbank som også skal holde liv i kamera etc. En god kartapp viser deg overnatting, butikker, bensinstasjoner osv. Last den ned hjemme og legg inn rute og sørg for å sjekke om den virker "off line" 

Satser du på å være selvberget står du friere til å campe når du vil, eller er sliten, men det blir tyngre enn å ta en "creditcard" tur, som fordrer litt mer planlegging.

Sett opp en pakkliste over det du  ha med deg +vekt. Det er helt utrolig hva du kan få med deg på en sykkel og det er helt utrolig hvor tungt det blir opp bakkene.

Til slutt, bruk forumet for alt det er verdt. God tur! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Måssåbjønn. Jeg vet ikke helt hvor mange km jeg kommer til å klare gjennomsnittlig hver dag, så det er litt vanskelig å planlegge veldig mye i forkant. OSMAnd ser supert ut. Har lastet den ned, sammen med all info for Norge. Ellers pleier jeg å bruke Komoot for planlegging på forhånden, men mindre underveis. Hvor bra mobil internet dekning tror du det vil være underveis?

@rayun, masse gode råd, takk! Jeg har bestilt en gravel bike som skal ankomme i dag. Ellers kjører jeg bare på en road bike, men tenkte at det ikke ville vært veldig behagelig på 3700km. Jeg tar meg et par 100km turer i uken så får håpe det er nok.

Jeg har lagt sammen liste med alt det jeg har planlagt å ta med meg: https://lighterpack.com/r/aoqr9w -- Inkludert sykkel kommer på 21kg, plus mat/drikke. Skulle gjerne hat det lettere, men det var vanskelig å fjerne mer uten å gjøre turen ubehagelig. Tar gjerne feedback.

Mener du at du ville reist Nord til Sør i fall det blir for tøft, så får man i alle fall set det fineste?

Angående kart har jeg tenkt å ta med Garmin Edge 840 og har lastet ned GPX filer fra Statens Vegvesen (https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/sykkelruter/gpx-filer/) til Komoot, så jeg håper det er nok. Hadde ikke tenkt å ta med kart. Ville du også anbefale OSMAnd, eller en annen app?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med +/-100km i uken er du nok godt rustet ja. Vekta tenker jeg er helt innenfor. Jeg ville reist fra nord til syd, mest for å kunne sykle med solen i front og den psykologiske biten ved å sykle hjemmover, som du også nevner. 

Jeg bruker kartapp på tlf fra Mapy, den er gratis og dekker alt jeg trenger å vite når jeg er på tur, inkl GS/sykkelruter bl a Nasjonal sykkelrute 1. Jeg (saktetur) har lagd en enkel video om appen på YT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Hadde ikke selv tenkt på å ha solen foran eller bak. Hvis den er foran så har du selvfølgelig større sjanse for å bli blendet, men det er kanskje ikke så stort problem midt på dagen når man er på sykkelen.

Tok en titt på YouTube videon din. Det virker som en nyttig app. Skal prøve den selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på pakklista di og den ser veldig bra ut. Ser ut som du har et gjennomtenkt oppsett og ikke minst lett. Gassboks på fly er vel ikke helt innafor så det bør en sjekke om en kan få tak i ved ankomst. Samme gjelder kanskje for lighter?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at pakke listen virker grei. Takk for at du tok en titt. Gassboksen er ikke noe jeg hadde tenkt på. Jeg har heller ikke sett på hvordan man kommer seg til Nordkapp, men antar at hvis man flyr til Alta eller en annen stor by så selger de det vel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly til Honningsvåg, eventuelt til Alta og rutebuss derfra. Litt usikker på gass i Honningsvåg, særlig de små 100g boksene, men regner det som sikkert at man får disse i f eks Alta. Bruker selv 100g til mitt Bikepacking oppsett og har erfart litt variabel tilgang. Har et par ganger ringt til sportsbutikker på ruta mi og spurt om de har 100g så det er jo en mulighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen. Skal google litt hva de har i Honningsvåg. Jeg er også litt usikker på om jeg burde ta med 2x 100g siden det er vanskelig å vite hvor mye som er igjen og det er litt surt å ikke kunne få tak i ny hvis man ikke er i en storby. Jeg har selv hat erfaring da vi var i Skotland at det var mye enklere å få tak i gassbokser en alkohol til spritbrenner. Mulig det er annerledes i Norge. Uansett burde gassbrenner veie mindre så jeg foretrekker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i forhold til kjøkkenet ditt regner jeg det blir oppkok av vann til drikke og tørrmat og ingen koking/steking?

Når jeg bruker gass på denne måten, altså bare oppkok av vann i liten kjele med lokk ligger forbruket på ca 2-5g pr oppkok, så 10-20g pr dag. Visst du ikke er i tvil om vannkvalitet kan man skru av før vannet når kokepunktet også. Det skal forøvrig ikke mye trekk til før forbruket går opp, så skjerm brenner så godt det lar seg gjøre (men tenk på varmeutvikling ned mot boksen) Det kan også være lurt å få boksen opp fra (kald) bakke så en slik fot til boksen gjør jobben + at hele kjøkkenet blir stødigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop. Jeg har ikke planlagt noe steking. Havregryn til frokost, 1-2 kopper kaffe, og tørrmat til kvelds. Får se hvor enkelt det er å få tak i tørrmat, men kan iallfall lage litt suppe. Kanskje greit å ha med meg en ekstra hvis man får 5-10 dager ut av en. Har du råd om hvor det er enklest å finne tørrmat? 

Har du forresten noen forslag om hvordan man best finner campingplasser? Selvfølgelig hyggelig hvis det er andre i nærheten, og elv ikke så langt unna er selvfølgelig veldig praktisk for ting som oppvask og klesvask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrmat (f eks. Real) får du kjøpt på noen campingplasser, sportsbutikker, og noen matbutikker (Real+Gilde)  Ellers bruker jeg også vanlig potetmos+spekepølse/skinke. Brød, lompe, tacolompe med div pålegg / grønnsaker er også digg. Bruker ikke så veldig mye supper bortsett fra nudler/instantsupper. Vanlige suppeposer krever gjerne10+minutter og da går det for mye gass.

I mitt oppsett får jeg plass til tørrmat for 2,5 dager og dette drøyer jeg ved å kjøpe mat / spise der jeg kan. Kjøper inn porsjonspakker med havregrøt når jeg trenger mer. Kjøper også med meg ferdigsmurt baguette / brødskiver, eller ferdigstekt kyllinglår / fiske/lunsjkaker etc fra de butikkene som tilbyr det.

Overnatting tar jeg litt på sparket og setter helst opp teltet langs veien når jeg ser en fin plass og det passer med tiden. Campingplasser, hytter, hoteller bruker jeg når jeg trenger å lade powerbank, det er drittvær, eller jeg trenger å vaske klær og dusje. Campingplasser, hoteller etc er avmerket på kartappen jeg bruker (Mapy) så det er den jeg bruker når jeg skal sjekke overnatting. Samme app brukes også for å sjekke hvor neste matbutikk, bensinstasjon er når jeg trenger mer mat.

Når jeg man er på sykkeltur, spesielt alene, er det veldig lett å komme i kontakt med andre folk og det er disse møtene, noen korte, noen litt lengre jeg virkelig setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakklista ser veldig ut som om den tilhører en lettpakker, så du vet allerede at du kan spare 5-600 gram på telt og kjøkken. Det er neppe noe stort poeng med det siden vekten er så lav som den er og dette er en sykkeltur. Lista ser bra ut.

Kikker selv på å sykle litt i sommer. Når du kommer til Trondheim og er langt over halvveis, så skal Café le Frère (Søndre gate) være bra. Et helt greit hotell over gata om du skulle føle for å lande.

Som jeg ser på en sykkeltur, så blir dette med mat ganske annerledes enn på beina. Slipper å pakke for et par uker, her går det greit med 3-4 dager... fordi det nesten alltid finnes noe innen rekkevidde og med en smule planlegging.

Etter Trondheim er dette spesialkartet nyttig om du finner på en annen rute:

https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml

Neppe aktuelt for deg, men fra Molde til Florø er det mulig å lure bort noen rotete mil og ta Hurtigruta over natten.

"Alenetid" på sånne turer blir kanskje ikke noe stort problem. Du kommer til å møte folk (fra nok til alt, alt for mange), underveis og du kommer inn i hva jeg kaller "turtid" etter omtrent en uke. Sjansene for en eller annen form for reaksjon når turen er over er større. Hvis du planlegger å hive sykkelen i garasjen under en stor "aldri mer" presenning, så er det en dårlig plan. Litt justering av fartsfølelsen de første gangene du kjører bil etterpå eller et brennende hat mot billister/veimyndigheter/sauer/flaskekorker osv er mulig. Kanskje pakker du bare om og legger i vei til Cape Town.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foges skrev (På 30.5.2024 den 12.34):

Nettop. Jeg har ikke planlagt noe steking. Havregryn til frokost, 1-2 kopper kaffe, og tørrmat til kvelds. Får se hvor enkelt det er å få tak i tørrmat, men kan iallfall lage litt suppe. Kanskje greit å ha med meg en ekstra hvis man får 5-10 dager ut av en. Har du råd om hvor det er enklest å finne tørrmat? 

Har du forresten noen forslag om hvordan man best finner campingplasser? Selvfølgelig hyggelig hvis det er andre i nærheten, og elv ikke så langt unna er selvfølgelig veldig praktisk for ting som oppvask og klesvask.

Google maps for butikker, bensinstasjoner (selv små butikker har noe tørrmat) og campingplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super. Merket også at OSM ikke er like god på butikker og sånt. Kanskje bedre for ting som ikke er kommersielle, som gapahuk og lignende.

@Grimner ikke helt sikker på hvordan jeg kan spare på kjøkken, men på telt fronten tenkte jeg at det er bedre å ha noe som er litt mer behagelig og lang levig enn a spare et par gram. Mat tar alltid mer plass enn jeg forventer, kanskje fordi det ikkenernsa enkelt å komprimere det. Hyggelig å høre at det blir nok av folk a treffe underveis. Vi får se hvordan det går med dette før jeg begynner å planlegge cape town : )

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen fra Nordkapp og sydover for noen år siden. Fly til Alta, så buss fra Alta city til Honningsvåg. Lå der 2 netter. Syklet tur/retur til Nordkapp uten oppakning. Mye stigninger på denne strekningen. 
Så sydover.

lys foran og bak. Del tuneller som er mørke.

Yttersiden av Senja og Andøya er sterk å anbefale.

i Lofoten ta Fv815 om Valberg. Lite trafikk på denne strekningen. 
sykkelferge Ballstad-Nusfjord (ballstadgutt.no) . Slipper en undersjøisk tunell. Og hyggelig avveksling

Fra Bodø og sydover er det FV17 som gjelder.

Nordpå er det ofte lite matbutikker. Så ha litt reserveenergi på lur.

En tykk sykkelvest er nyttig nordpå. Bruker selv en fra Castelli

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferge fra Ballstad-Nusfjord er et supert forslag. Så den tunellen og gledet meg ikke.

Planen var egentlig å ha flere lag. Tror du at en tykk sykkelvest er bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt på rolige turer er netting under og sykkeltrøya/t-trøye over. Ofte i ull når det er ned mot 10 grader. Og med løse armer og sykkelvest utenpå. Når jeg skriver «tykk» så er det en Castelli Perfetto. Gikk under kallenavnet «Gabba» tidligere. Og med en tynn Goretex anorakk hvis det er regn/kaldt. 
På lange turer bruker jeg ofte tynne ullplagg istedenfor synt. Lukter litt bedre etter flere dagers bruk.

5-6 grader og regn er ikke uvanlig i Finnmark. Så det går an å ta med varme klær til den nordligste delen og sende det hjem i postpakke når tempen blir høyere. Men er jo sommer og varmt i Finnmark en gang i blandet.

God tur. Dette går bra. Start med dagsetapper etter evne og skuff innpå med mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har syklet noen turer, men ikke så langt som NPL! Det har vært på til dels hjemmebygde touringsykler. Jeg har i tidens løp bygget reparert alt på syklerDet har vært med bagasjebrett med 2 sidevesker, telt og sovepose i vanntett trekk på tvers og en styretaske med diverse småsaker, og ikke så lette greiser som du har. Men det gikk bra.

Jeg ville utvite verktøy og reservedeler noe, så det er mulig å foreta en del reparasjoner. Pedalnøkkel fx - de kan ryke selv om det ikke skjer ofte. Under bagasje-belasting kan det hende at eiker i bakhjulet kneiker - og som regel på girhjulsiden, fordi der står de lodrett på felgen og får full belasting. På den annen side står de mer "paraply"formet og kan fjære. Dvs du bør ha verktøy til å fjerne din type girhjul og reserve eiker og en eikenøkkel - og lære hvordan dette - og annet - fikses. Håper, at dine hjul har 3 eikekryss for det er sterkere enn en del moderne 2- kryss (pgr av mer fjæring). Og så selvfølgelig både reserveslange og lappegrei, når den også punkterer. Reserve bremseklosser/brakepads7bremseveske/-olje, hvis hydrauliske Shimanobremser og verktøy og viten om hvordan de fkses, hvis de blir nedslitt av mange utforkjøringer. En universalwire? Det kan være langt til sykkelreparatør. 

Jeg ville gjøre mye for å planlegge å unngå tunneller - noen er vel også forbudt for sykler og gående!! - og de som regel smalle riks- og hovedveier, hvor store trailere og camper-turister botrere sig. Ved nærstudie av kart kan man ofte finne en lite trafikert "bortsidevei" på den annen side av dalføret. FX kan man Hallingdal kjøre fra Geilo til Nesbyen på annen side enn riksveien. Litt knotete - men mulig. Samme i Gudbrandsdal fx. 

God tur Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Takk alle for hjelpen. Jeg satte av gårde fra Lindesnes for en uke siden, og legger ut daglig video på YouTube ( https://www.youtube.com/@ChrisOnABicycle) hvis noen er interesserte i å følge med. Ser at du allerede har funnet meg rayun/saktetur :)

elgen, takk for tipsene. Jeg har med en del reserveredeler. Sykkelen har Campagnolo gir/bremse og det ser ikke ut til at det er enklet å få tak i her i Norge. Hvis det skulle gå gærent med hjulet (ikke bare dekket), så er det problem.

Endret av foges
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foges skrev (På 5.6.2024 den 15.57):

Ferge fra Ballstad-Nusfjord er et supert forslag. Så den tunellen og gledet meg ikke.

Planen var egentlig å ha flere lag. Tror du at en tykk sykkelvest er bedre? 

Jeg slo opp teltet rett før tunnelen og syklet gjennom morgenen etter før det var en bil på veien. Det er vel strengt tatt ikke lov å slå opp telt ved Nappsholmen. teltplass
Men den båten høres jo ut som en fin løsning. Mener å huske jeg droppet det fordi det ikke passet med tidspunktet på dagen jeg ankom Moskenes.

Som nevnt, ha godt lys foran og bak på sykkelen gjennom tunnelene. Hold deg unna E10 der det lar seg gjøre. Hvis du har tid og krefter og været er godt, ta deg noen toppturer på Andøya og Senja. Jeg gjorde ikke det og angrer såpass at jeg skal tilbake om et par uker.

Jeg kikket på noen av videoene dine og må si jeg er ganske (mis)unnelig...

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.