Gå til innhold
  • Bli medlem

Membraner, alternativer til Gore-Tex


Øystein_

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg lurer litt på folks erfaring med andre membraner enn Gore-Tex. 

Gore-Tex tøy er jo relativt dyrt synes jeg og vi har jo også etterhvert blitt klar over miljøproblemene som produksjon av Gore-Tex og andre PTFE membraner fører med seg. 

Rab har noe som heter Pertex og Proflex. 

Klattermusen har Cutan. Har forøvrig kjøpt en sånn jakke fra dem og den var tett, men har ikke brukt den så mye at jeg har fått testet holdbarheten. 

Jeg hadde regntøy i Dermizax fra Bergans for lenge siden, men der synes jeg holdbarheten var litt dårlig. 

For meg er det viktig at materialet er holdbart og at regnet ikke slår igjennom i vindvær. Pusting er mindre viktig siden jeg er på jakt etter ei regnbukse til bruk på fjellet.  

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gore Tex sitt "Shakedry" var for meg helt konge, ingen DWR- men siden membranen var selve ytterstoffet, tålte de ikke like mye som jakker ellers i form av friksjon/skader.

Columbia har sin OutDry Extreme som er samme konseptet. Membranen er ytterstoffet, ingen DWR. Usikker på holdbarhet, men ifht regn og varme har de begge vert knallgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (17 minutter siden):

eVent er blandt dei betre eg har vore borti på kle, og sympatex på sko.

Har diverre inntrykk av at det er mindre eVent og sympatex å finne no enn det var ein periode.

eVent er også laget av PFTE, som OP ønsker å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Løfter opp denne tråden igjen siden temaet er på ballen, istedenfor å lage ny post.

Gore Tex fases ut i 25/26. Vet noen mer om hvordan store utstyrsprodusenter skal løse dette? Produsentene som bruker GT, i både sko og klær, bør vel ha en plan for dette "grønne skiftet?" Og, hva tenker dere om fremtiden for funksjonaliteten i utstyret vi stort sett er avhengig av for et praktisk friluftsliv?

Ser at flere allerede har tatt i bruk alternative membraner, f.eks Bergans med sin "Bega membran."

https://www.nettavisen.no/okonomi/teflon-stekepanner-og-mange-gore-tex-klar-blir-snart-forbudt/s/5-95-1032875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så mye på det, tror ikke forskjellen blir stor på sikt og hvis den virkelig skulle bli det vil nok mange rett og slett bestille fra utlandet. Feks Gore-Tex har jo en ny membran som de allerede har brukt over 10 år på å utvikle. Så produsentene har nok god kontroll på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

Løfter opp denne tråden igjen siden temaet er på ballen, istedenfor å lage ny post.

Gore Tex fases ut i 25/26. Vet noen mer om hvordan store utstyrsprodusenter skal løse dette? Produsentene som bruker GT, i både sko og klær, bør vel ha en plan for dette "grønne skiftet?" Og, hva tenker dere om fremtiden for funksjonaliteten i utstyret vi stort sett er avhengig av for et praktisk friluftsliv?

Ser at flere allerede har tatt i bruk alternative membraner, f.eks Bergans med sin "Bega membran."

https://www.nettavisen.no/okonomi/teflon-stekepanner-og-mange-gore-tex-klar-blir-snart-forbudt/s/5-95-1032875

Goretex fases ikke ut. Det er giftstoffene i membranen de bruker i dag som forsvinner. Om produsenten Goretex klarer å komme opp med en erstatning som er god nok, eller om andre vinner dette kappløpet om markedslederposisjonen vil tiden vise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (11 timer siden):

Goretex fases ikke ut. Det er giftstoffene i membranen de bruker i dag som forsvinner. Om produsenten Goretex klarer å komme opp med en erstatning som er god nok, eller om andre vinner dette kappløpet om markedslederposisjonen vil tiden vise. 

Eller at vi må akseptere at klær ikke er 100% vanntett. Så hadde vi sluppet alt det tullet med giftstoffer. De finner bare en annen løsning med annet giftstoff som fortsatt er lovlig :-( 

https://www.forskning.no/klaer-kulturhistorie/hva-brukte-folk-som-regntoy-for-i-tiden/2381292

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har tidligere år vært tilhenger av gore tex jakker, og gått mye i disse på jakt

siste årene har jeg gått over til "tøy" jakker som fjellreven keb, som puster utrolig godt, men tåler lite nedbør og vind.

Har nå landet på Brynje Ventile jakke, som er godt skjermet for vind og regn, samtidig som den puster godt. er godt fornøyd med denne, og blir å velge denne foran den gamle sliteren Arcteryx Theta AR som jeg har hatt i 10 år :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.