Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til store vennlige kjemper over 2 meter!


DueMetri

Anbefalte innlegg

Hei friluftsfolk, jeg søker særlig deg som har bikket 2 meter på strømpelesten. 
Jeg er på utkikk etter et telt jeg kan bruke alene på tur, så enten 1- eller 2-mannstelt. Jeg har nå brukt utallige timer på dette forumet, på produsenters hjemmesider, YouTube osv. uten å bli særlig klokere. Hvilke telt kan en fyr på 203 cm sove komfortabelt i uten at det skal veie 4-5 kg og være ment til 3-4 personer. Med oppblåsbart liggeunderlag ser det ut til at enten hode eller føtter alltid vil være godt inntil kanten/skråtaket av teltet. 

Når jeg er på tur med kidsa har jeg med Helsport Spitsbergen Pro Camp og det er utmerket, men unødvendig stort og tungt om det kun er jeg som er på tur. 
Har også en Amok Draumr XL om jeg ønsker å sove svevende. 

Men hvilket enkeltmannstelt skal jeg kjøpe? Pris er sekundært pr. nå. 

Spanderer en Kvikk Lunsj på vedkommende som leder meg i best mulig retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fjällräven sine Abisko Dome telt har en ganske generøs liggelengde (220 cm i 2-mannsutgaven og 225 cm i 3-manns), i tillegg så er endeveggene bratte.

Nortent Vern 1 er også temmelig langt, uten at jeg helt forstår meg på de oppgitte målene deres.

I begge nevnte telttyper får jeg på 183 cm god plass til å ha masse stæsj enten i hodeende eller fotende uten at det er til bry. I Dome 3 teltet tar ofte bikkja sin plass i fotenden min også.

Med Dome 2 vil du kanskje få litt _for mye_ plass for bare én person - Det er grunnen til at jeg byttet det ut med Nortent Vern 1 (siden jeg allerede har et Dome 3 også for tur med +1 og hund).

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal se etter et telt med to innganger, en i hver ende, da er i det minste veggene rette, slik at ingen ting blir vått om du tar borti enden.

Hilleberg Helags 2 har en lengde på 220 (tunneltelt)

Salewa Sierra Leone 2 har en lengde på 210 (kuppel)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Måtte sjekke raskt for 2-manns da vårt 3-manns oppleves som veldig lang liggelengde da jeg på 184cm som oftest har sekken i fotenden og fortsatt ikke skaller i motsatt ende, og ja; 2-mannsutgaven er også lang innvendig: 

image.png.884328bb668cd1541358b97b91b8b6a2.png


Pro-utgaven er i fullpris bare en 1000-lapp billigere enn superligt, men til gjengjeld ca 1,2 kg tyngre. Den tusenlappen hadde jeg personlig ofret. Ville dog uansett sjekket ut kampanje rundt om før telthandler i den prisklassen. Selv 20% monner godt på totalen.

Jeg har etter å ha sverget til tunnell-telt i årevis konvertert til Reinsfjell sommerstid da muligheten for åpen dør på hver side gjør noe med gjennomluftingen og sovekomforten sommerstid. Spesielt for oss som bor i midnattsolens rike der det stedvis er vrient å gjemme seg for sol på teltet det meste av døgnet....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Hilleberg sine frittstående telt, har Unna selv og der er det mye lengde til overs. Hilleberg Unna er 230cm lengde innvendig, Niak er 220cm, Rogen 225cm. Samtlige er 2 mannstelt og det går fint an å få plass til 2 pers innvendig.

Alle Hilleberg telt har en slik tegning som viser innvendige mål og som derfor kan gi et godt inntrykk av hvordan teltet er innvendig. image.png.7bd6809c9dee5434aea5cefa8c61518c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker med Big Agnes Copper Spur UL2. Jeg har en litt eldre versjon enn den som selges nå. Mitt er standard versjon og er 229cm langt og har ganske så rette endevegger.
Jeg er "bare"871cm men har bra plass i det. Er ikke borti verken hode- eller fotenden. Har fungert veldig bra som solotelt og når jeg hadde bikkje.
Selvstående så det er lett å sette opp og har god lufting så det ikke er så varmt i sola på morgenen. Det er duk et stykke opp på innerteltet så man unngår direkte trekk.
Settes normalt opp med innertelt først men kan også sette yttertelt først men tar litt lenger tid. Jeg har ekstra bunn til mitt, da går det kjapt og sette opp samt at det sparer slitasje på bunnen. Da kan og teltet brukes med innertelt alene f.eks under tarp, kun bunn og yttertelt når det er lite innsekter eller begge deler. Mener mitt er fra 2009 og det er helt og fint enda.

I dagens versjon er det 224cm men det finnes også en long versjon som er 244cm. Veier allikevel ikke mer en 1,45 kg.
Kanskje ikke like lett å finne long versjonen på tilbud da. Finnes også i 3 manns long på 1,79kg hvis det er aktuelt å bo 2 i det.

https://www.bigagnes.com/collections/ultralight-tents/products/copper-spur-hv-ul2-long

Har i mange scoret høyt i tester i utlandet. Sjelden med her hjemme da det har vært begrenset med de som selger de. Jeg kjøpte mitt fra campsaver.com den gang med langt lavere dollarkurs enn i dag.

https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-backpacking-tent

 

 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Måssåbjønn said:

Jeg skjønner godt at du har «bare» i hermetegn her, for å si det sånn! 😉

Det store spørsmålet er hvilket telt som egner seg til en person som bare er 871 cm...

 

TIl og med et Keron 3 GT er jo bare 500 cm.. Og lykke til med å finne sovepose eller oppblåsbar madrass som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Helsport Fonnfjell Pro/Superlight 2 har liggelengde på 240 cm. Der er vel det lengste (1–2-manns) innerteltet produsert av Helsport, Hilleberg, Fjellreven, Exped osv. Har Pro-versjonen selv. Høvelig rette endevegger.

IMG20240426160600.thumb.jpg.a58c6b0135240ab9d4ccf096f5a45b92.jpg

Capture.PNG.bdea7eec628f66fbbfa46dc269ce0aba.PNG

Endret av Ragnar Nordvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (4 timer siden):

Måtte sjekke raskt for 2-manns da vårt 3-manns oppleves som veldig lang liggelengde da jeg på 184cm som oftest har sekken i fotenden og fortsatt ikke skaller i motsatt ende, og ja; 2-mannsutgaven er også lang innvendig: 

image.png.884328bb668cd1541358b97b91b8b6a2.png


Pro-utgaven er i fullpris bare en 1000-lapp billigere enn superligt, men til gjengjeld ca 1,2 kg tyngre. Den tusenlappen hadde jeg personlig ofret. Ville dog uansett sjekket ut kampanje rundt om før telthandler i den prisklassen. Selv 20% monner godt på totalen.

Jeg har etter å ha sverget til tunnell-telt i årevis konvertert til Reinsfjell sommerstid da muligheten for åpen dør på hver side gjør noe med gjennomluftingen og sovekomforten sommerstid. Spesielt for oss som bor i midnattsolens rike der det stedvis er vrient å gjemme seg for sol på teltet det meste av døgnet....

Hei, jeg har allerede Helsport Spitsbergen og er veldig fornøyd med det. Mye likheter her ser jeg. 
Spørsmålet er om det blir unødvendig å ha et 3-mannstelt på 4,6 kg og et 2-mannstelt på 3,5 kg. Blir de for like? 

Er det generelt Pro-utgaver som anbefales over Superlight? Prisen på disse her er mer eller mindre lik. Vil gjerne at teltet skal tåle det meste av vær og vind, selv om jeg foreløpig er mest ute på godværsdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 timer siden):

Fjällräven sine Abisko Dome telt har en ganske generøs liggelengde (220 cm i 2-mannsutgaven og 225 cm i 3-manns), i tillegg så er endeveggene bratte.

Nortent Vern 1 er også temmelig langt, uten at jeg helt forstår meg på de oppgitte målene deres.

I begge nevnte telttyper får jeg på 183 cm god plass til å ha masse stæsj enten i hodeende eller fotende uten at det er til bry. I Dome 3 teltet tar ofte bikkja sin plass i fotenden min også.

Med Dome 2 vil du kanskje få litt _for mye_ plass for bare én person - Det er grunnen til at jeg byttet det ut med Nortent Vern 1 (siden jeg allerede har et Dome 3 også for tur med +1 og hund).

Heisann, Nortent Vern 1 ser interessant ut. Kan se ut som om det er nok plass til meg der ja, og det virker både solid og forholdsvis lett. Har du brukt det i mye forskjellig vær? Har du bunnduk eller er ikke det nødvendig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, DueMetri said:

Heisann, Nortent Vern 1 ser interessant ut. Kan se ut som om det er nok plass til meg der ja, og det virker både solid og forholdsvis lett. Har du brukt det i mye forskjellig vær? Har du bunnduk eller er ikke det nødvendig? 

Ser andre skriver at det er litt lite. En på 188 cm som sier at det ikke var stort nok. Den oppgitte lengden 260 cm (på NorTents nettside) er nok utvendige mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DueMetri skrev (50 minutter siden):

Hei, jeg har allerede Helsport Spitsbergen og er veldig fornøyd med det. Mye likheter her ser jeg. 
Spørsmålet er om det blir unødvendig å ha et 3-mannstelt på 4,6 kg og et 2-mannstelt på 3,5 kg. Blir de for like? 

Er det generelt Pro-utgaver som anbefales over Superlight? Prisen på disse her er mer eller mindre lik. Vil gjerne at teltet skal tåle det meste av vær og vind, selv om jeg foreløpig er mest ute på godværsdager. 

Det kommer an på hvor man ferdes. Selv om jeg ferdes en del over tregrensa sommerstid så er det ikke så ofte vær med mye vind så vi bruker Syperlight på de aller fleste turer. Vinterstid så bruker jeg et Svea for litt mer ekstremt vær, men vinterstid er det også fare for å måtte ligge og vente ut været pga manglende sikt og whiteout og da ønsker jeg flere detaljer som kraftig telt på min side av marginene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

207 her. 

Jeg har et Durston X-Mid 2 Solid jeg bruker som 1-mannstelt. Funker bra, og digg med plass på hver side. 
 

Elllers synes jeg Hilleberg Helags ser spennende ut på papiret, det har rette endevegger. Dog ikke av de letteste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
DueMetri skrev (2 timer siden):

Heisann, Nortent Vern 1 ser interessant ut. Kan se ut som om det er nok plass til meg der ja, og det virker både solid og forholdsvis lett. Har du brukt det i mye forskjellig vær? Har du bunnduk eller er ikke det nødvendig? 

Jeg har litt begrenset erfaring med teltet enda, og har til gode å ha det ute i noe særlig ruskevær. Jeg har skrevet litt mer om det utover i denne tråden:

Jeg kjører også uten bunnduk. Det ser jeg ikke helt poenget med.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (26 minutter siden):

Jeg har litt begrenset erfaring med teltet enda, og har til gode å ha det ute i noe særlig ruskevær. Jeg har skrevet litt mer om det utover i denne tråden:

Jeg kjører også uten bunnduk. Det ser jeg ikke helt poenget med.

Ikke en utpreget positiv tråd må jeg si. Det er nok uansett en god stund til jeg har tenkt å slå opp telt på vidda i storm, så mange av disse utfordringene er neppe gjeldende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DueMetri skrev (1 minutt siden):

Ikke en utpreget positiv tråd må jeg si. Det er nok uansett en god stund til jeg har tenkt å slå opp telt på vidda i storm, så mange av disse utfordringene er neppe gjeldende for meg.

Ja jeg tar det greiene med en megastor klype salt. Alle telt kan knekkes. Jeg er mye på tur og har ingen kvaler mot å ta med mitt Vern ut i drittvær på langtur i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den eldre utgaven av Nortent Vern 1 og her er det ikke plass på en på 203. Jeg er 190 og får akkurat plass uten å komme for nært innerduken. Nå har jeg også 49-50 i skostørrelse, noe som sikkert spiller inn.

Jeg har ikke prøvd det nye teltet, men lest en del på Nortent Owners Group på facebook, og der har det vært personer som er litt høyere enn meg (tror de var ca 197 cm) og de har solgt sin utgave pga manglende lengde. Jeg tror derfor ikke at dette er et egnet telt for en herremann som har bikket 2 meter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, DueMetri said:

Er det generelt Pro-utgaver som anbefales over Superlight? Prisen på disse her er mer eller mindre lik. Vil gjerne at teltet skal tåle det meste av vær og vind, selv om jeg foreløpig er mest ute på godværsdager. 

Superlight holder fint frem til høststormene kommer, mens Pro veier 1.2 kg ekstra.

Og 1.2 kilo ekstra høres ikke nødvendigvis mye ut men når det er stoffmateriale så krever 1.2 kg ekstra en del plass, det krever fort litt over 2 liter ekstra plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, langen said:

207 her. 

Jeg har et Durston X-Mid 2 Solid jeg bruker som 1-mannstelt. Funker bra, og digg med plass på hver side. 
 

Elllers synes jeg Hilleberg Helags ser spennende ut på papiret, det har rette endevegger. Dog ikke av de letteste..

 Hei. Jeg tenker å bestille dette. Skal bruke det mest alene men av og til med to pers. Funker det? 

Og hvordan gikk bestilling-sending fra USA? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (51 minutter siden):

 Hei. Jeg tenker å bestille dette. Skal bruke det mest alene men av og til med to pers. Funker det? 

Og hvordan gikk bestilling-sending fra USA? 

Jeg har kun brukt det alene, men du finner nok bøttevis av info om plass på reddit etc.
Forteltene er ikke kjempestore, hvis man er vant med store fortelt i tunnelltelt. Igjen - sikkert massevis av info på youtube, reddit, etc der du kan finne info om dette.

 

Bestilling gikk fint. Jeg bestilte fra Kaviso siden man ikke kunne bestille rett fra Durston, men jeg vet ikke hvordan dette er idag.
Husk at du også må ha stenger! Jeg kjøpte rene karbon teleskopstenger siden jeg ikke bruker gåstaver, men nå har Durston kommet med de nye Iceline gåstavene som ser snasne ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.