Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling lett «sommertur» bukse?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til en god turbukse til sommerturer på fjellet? Jeg er generelt veldig fornøyd med alt jeg har fra Klattermusen, og Gere buksen deres funker store deler av sommeren og. Den er fantastisk når det kommer til pustevne og føles veldig god mot huden. Men når det er skikkelig varmt kan den kjennes litt «tung» ut.

Ideelt sett hadde drømmen vært en tynnere versjon av Gere som funket når det egentlig er shortsvær men man har lyst på litt ekstra beskyttelse for sol og klegg/mygg og så videre. God pusteevne og pakkbarhet er pluss!

På forhånd takk for tips!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg bruker stort sett denne på sommeren:

https://www.addnature.no/no/articles/1.4156.147058/patagonia-ms-terrebonne-joggers-black?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw9cCyBhBzEiwAJTUWNfDfY1wKvhMoUT-6XnNk5Fxhc8lyvWPVnwKQuSXkwgdpvd7LdOY0zxoCihIQAvD_BwE
 

Siden jeg går i joggesko blir det litt dårlig kleggbeskyttelse akkurat på ankelen, og mygg kan trenge gjennom selve stoffet. Men den er veldig god, pustende og lett, og jeg har gått vel over 100 mil i den uten synlig slitasje. 
 

Ellers vurderer jeg å kjøpe Klattermusen Grimm, synes den ser veldig god ut. 

Endret av Tjohansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjøpte Alfhild i vår og har begynt å bruke litt. Kan ikke kommentere slitestyrke, men synes den er super. Lett, behagelig, gode lommer, alt jeg ønsker i ei turbukse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
10 hours ago, Bokhylla said:

Den er ikke veldig stretchy, men litt. Holder formen greit. Bruker forresten samme størrelse som jeg bruker i Gere og Freke. 

Buksa har en behagelig passform som ikke er veldig tettsittende, og i motsetning til mange lette bukser er den romslig nok ved beina til å passe over normale fjellstøvler. 

Edit: siterte feil innlegg og vet ikke hvordan jeg fjerner sitatet

Endret av foroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

David S. skrev (1 time siden):

Jeg bruker Fjällräven Keb Gaiter. Veldig fornøyd med denne. Lett bukse med mulighet til å ta av buksebeina så det blir en shorts.

Selv er jeg godt fornøyd med Fjällräven Abisko lite trekking zip-off.   Lettere enn Keb Gaiter, men med litt færre reguleringsmuligheter: har ikke lufting ved lårene, kan ikke bruke legg-delene som gamasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luesveis på bildene ser det ut som om kvinnemodellen er en mye mer tettsittende  enn herremodellem. Det kan jo selvfølgelig ha med valg av modell og, da det står at de skal ha en vanlig passform. Men på andre modeller er det mer samsvar mellom beskrivelse og bilder, så ble litt usikker. En tettsittende bukse er ikke alltid så lett å bare gå opp en størrelse på syns jeg, da passformen fort kan bli litt merkelig midjen. Håper kanskje noen her har erfaring med kvinnemodellen!
 

Ser de har en Abisko Hike zip-off variant og, men kvinnemodellen av disse har færre lommer enn den har for menn. Det var litt skuffende! Er selvfølgelig mulig å kjøpe herre-buksen, men den passer jo ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (3 timer siden):

@David S.  Ut i fra bildene ser det ut som et kan være samme stoff som Keb buksene til Fjellreven, har du erfaring med den modellen og? Synes Keb buksene er litt for tykke til de varmeste dagene.

Har både Keb Gaiter og forrige modell (versjon 2) av de vanlige Keb-buksene. Og det er samme stoff i buksene.
Samme stretch og samme G1000. Er man i tvil om hvilke stoff som er bruk, så skriver Fjällräven dette på produktsidene sine.

Bestilte selv en Abisko Lite Trekking Zip-Off i dag, i fargene Sand/Tarmac, som blir min sommerbukse på fjell og vidde.
Håper den har samme gode passform som Vidda Pro/Keb Gaiter, siden jeg bestillte samme strl. som jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig @foroll! Potensiell stor fall-fare der. Kan jo hende den er mulig å gjøre «usynlig» på et vis som ikke fremkommer av bildene. Men kanskje best egen til turer hvor det er litt åpent rundt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen takk for tips! Aldri hørt om det merket før må jeg innrømme. Kunne du bruke din vanlige turbukse-størrelse i buksen?

 

Den ser unektelig veldig «deilig tynn turbukse til sommertemperatur» ut fra bildene ja. Og veldig gode anmeldelser både av kvinne- og herremodellen. Denne skal definitivt vurderes 😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Bokhylla skrev (8 timer siden):

@tshansen takk for tips! Aldri hørt om det merket før må jeg innrømme. Kunne du bruke din vanlige turbukse-størrelse i buksen?

 

Den ser unektelig veldig «deilig tynn turbukse til sommertemperatur» ut fra bildene ja. Og veldig gode anmeldelser både av kvinne- og herremodellen. Denne skal definitivt vurderes 😀

 

 

Aldri hørt om det jeg heller. Tilfeldig at jeg traff eieren for merket på messe i helgen og fikk prøvde kolleksjonen deres. Jeg ble super imponert. Jeg bruker normalt 52 Long i fjellreven. Og Large i deres bukser var veldig lik både i bredde og lengde. Så det er definitivt en lang modell sammenlignet med mange andre. Jeg skal kjøpe meg en slik bukse så jeg får testet den skikkelig. 

Endret av tshansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2024 at 8:11 AM, Bokhylla said:

Er det noen som har noen tips til en god turbukse til sommerturer på fjellet? Jeg er generelt veldig fornøyd med alt jeg har fra Klattermusen, og Gere buksen deres funker store deler av sommeren og. Den er fantastisk når det kommer til pustevne og føles veldig god mot huden. Men når det er skikkelig varmt kan den kjennes litt «tung» ut.

Ideelt sett hadde drømmen vært en tynnere versjon av Gere som funket når det egentlig er shortsvær men man har lyst på litt ekstra beskyttelse for sol og klegg/mygg og så videre. God pusteevne og pakkbarhet er pluss!

På forhånd takk for tips!

 

 

Kjøp Arcteryx gamma/ gamma lightweight pant. Lett, slitesterk, puster godt, nærmest vindtett, tørker på et blunk og relativt myggsikker. Takk meg siden :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KS10takk for tips😀 Har ikk hatt den med i vurderingen, men skal ta en nærmere kikk. Hvordan opplever du den i størrelsen (stor/liten)? Jeg tror for min del det hadde vært light versjonen jeg hadde gått for, da jeg er veldig fornøyd me Gere fra Klattermusen til litt «tykkere» bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.