Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Finse til Rjukan


hesm

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg vurderer en langtur (vandring) i august fra Finse til Rjukan. Tenker telt og ikke hytte-til-hytte. Jeg har 7 dager til disposisjon og lurer på om noen har gått denne turen før og kan svare på noen spm:

 

1. Er det lett å ta seg frem i terrenget?

2. Er det lett å navigere seg frem til mål? (Tar med en gps, men blir mest kart og stier/skilt).

3. Hvilken rute bør man velge, er det bare én?

4. Hvor lange dagsetapper bør man/jeg legge opp til? (er en 40år gammel mann, trener styrke 2-3 ganger i uken, jogger ca 3 mil hver uke, og gikk birken i mars, så er i ok form).

 

Setter stor pris på erfaringsdeling, tips, og råd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg gikk Haugastøl til Rjukan i sommer med to 10-åringer: mer her...

Terrenget var bare utfordrende dag 1 fra Haugastøl til Krækkja med klatring over stor stein (snakket med noen som gikk fra Finse og de sa det var samme type terreng derfra også)

Ellers veldig godt merket med gode stier og DNT-skilt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
hesm skrev (På 21.5.2024 den 10.37):

Hei! 

 

Jeg vurderer en langtur (vandring) i august fra Finse til Rjukan. Tenker telt og ikke hytte-til-hytte. Jeg har 7 dager til disposisjon og lurer på om noen har gått denne turen før og kan svare på noen spm:

 

1. Er det lett å ta seg frem i terrenget?

2. Er det lett å navigere seg frem til mål? (Tar med en gps, men blir mest kart og stier/skilt).

3. Hvilken rute bør man velge, er det bare én?

4. Hvor lange dagsetapper bør man/jeg legge opp til? (er en 40år gammel mann, trener styrke 2-3 ganger i uken, jogger ca 3 mil hver uke, og gikk birken i mars, så er i ok form).

 

Setter stor pris på erfaringsdeling, tips, og råd!

 

Har gått deler av området. Nå vet jeg jo ikke hva du definerer som lett terreng, men jeg mener det er lett, kratt og ujevnt utenfor merket sti selvfølgelig. Navigering er lett dersom du har kunnskap og kompetanse om navigering. Du bør ikke syntes det er vanskelig og navigere om du skal gå denne turen. Rute kan man jo velge selv, sti eller avstikkere legger du jo opp til selv. Dagsetapper er også veldig individuelt. hvordan er. formen din etter 5timer på sti, eller 10timer på sti, vanskelig og finne en fasit, ta utgangspunkt i din egen hastighet og erfaring :)

Ikke helt konkrete svar her, men skal jeg svare rett frem på spørsmålene dine blir det: 

 

1: Ja.

2: ja

3: Velg sti ut fra ut.no

4: Er du i ok form er vel 2-3mil om dagen noe jeg selv gjør om jeg skal på tur som dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.