Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano anbefaling


Anbefalte innlegg

Jeg og kona ser etter en kano med seter med ryggstøtte. Må være bred og stabil, skal fiskes mye fra den. Vekt betyr ikke så mye, bare den er solid 🙂

Vi har sett på en Pelikan 14,6 DLX som vi likte godt. Men har dere noen erfaringer med dette merke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Med god lastekapasitet får du med deg hele familien inkludert bagasje, og det du trenger for en lengre tur"

 

Jeg tror de og jeg er forholdsvis uenige om hva som er en famile/god lastekapasitet/lengre tur/bagasje.

Jeg tipper den er kurant til tiltenkt bruk, men ikke tenk at dere har god plass. 

 

Selv foretrekker jeg en Ally 16.5 til tilsvarende. Da har jeg god plass og veldig stødig kano, dog med egenlagde seter om man ønsker komfort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

"Med god lastekapasitet får du med deg hele familien inkludert bagasje, og det du trenger for en lengre tur"

 

Jeg tror de og jeg er forholdsvis uenige om hva som er en famile/god lastekapasitet/lengre tur/bagasje.

Jeg tipper den er kurant til tiltenkt bruk, men ikke tenk at dere har god plass. 

 

Selv foretrekker jeg en Ally 16.5 til tilsvarende. Da har jeg god plass og veldig stødig kano, dog med egenlagde seter om man ønsker komfort.

 

 

Ally blir det ikke. Må ha noe solid som kan treffe ting uten og måtte lappe. 

 

Ally er fin og padle og smart å kunne bære med. Men ikke det jeg ser etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Ørretfiske25 said:

Ally blir det ikke. Må ha noe solid som kan treffe ting uten og måtte lappe. 

 

Ally er fin og padle og smart å kunne bære med. Men ikke det jeg ser etter. 

Lapping av Ally er heller skjeldent, bare sånn at det er sagt. Min erfaring går på Ally kanoer fra 90-tallet men jeg har maaaange timer i Ally kanoene til fattern og de hadde ikke et eneste hull i seg.

 

Når det kommer til andre kanoer så er bredere og tyngre kanoer mer stabile, mens smale kanoer er raskere i vannet men mindre stabile.

 

Men Pelican ser ut som en veldig grei kano, god bredde og tilsynelatende gode seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 minutter siden):

Lapping av Ally er heller skjeldent, bare sånn at det er sagt. Min erfaring går på Ally kanoer fra 90-tallet men jeg har maaaange timer i Ally kanoene til fattern og de hadde ikke et eneste hull i seg.

 

Når det kommer til andre kanoer så er bredere og tyngre kanoer mer stabile, mens smale kanoer er raskere i vannet men mindre stabile.

 

Men Pelican ser ut som en veldig grei kano, god bredde og tilsynelatende gode seter.

Passer man på funker nok en ally godt. Må bare unngå grunne og bruke knollen litt 🙂

 

Ja synes det, kjenner du noe til kvaliteten på Pelican? Hvor dem er laget osv👍🏻?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Ørretfiske25 said:

Passer man på funker nok en ally godt. Må bare unngå grunne og bruke knollen litt 🙂

Det er jo ikke så ofte den kan ta skade, så lenge man er forsiktig når man skal inn til land så går det fint.

Quote

 Ja synes det, kjenner du noe til kvaliteten på Pelican? Hvor dem er laget osv👍🏻?

Ikke noe annet enn at det er et veldig stort merke som har eksistert lenge. Kan ikke konkret huske å ha brukt en slik en. Men merket er vel minst 50 år gammelt nå. De lager veldig mye rare båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelican er vel fra USA eller Canada, tåler mye, en del i bruk i speider og virksomheter hvor det er mange brukere. (Dog ikke like vanlig som Hasle).

Speiderforbundet har brukt de på kurs i elvepadling hvor en traff en valse, midtsetet ble "skutt" opp, frampadler i elva og kanoen ble bøyd i nesten 90 grader, var bare å bøye tilbake. Finnes film av hendelsen...

Hadde også med 13 rovere/ ledere fra Låmivatnet i Sulitjelma til Tjeggelvass i Sverige, 2 Ally, 4 Pelican, gikk jo greit, men Allyen er vesentlig bedre i høye bølger.

En Ally er forøvrig vesentlig bedre å sitte i, og bære, jeg personlig trives ikke i Pelican, men det er en solid konstruksjon som tåler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (46 minutter siden):

Pelican er vel fra USA eller Canada, tåler mye, en del i bruk i speider og virksomheter hvor det er mange brukere. (Dog ikke like vanlig som Hasle).

Speiderforbundet har brukt de på kurs i elvepadling hvor en traff en valse, midtsetet ble "skutt" opp, frampadler i elva og kanoen ble bøyd i nesten 90 grader, var bare å bøye tilbake. Finnes film av hendelsen...

Hadde også med 13 rovere/ ledere fra Låmivatnet i Sulitjelma til Tjeggelvass i Sverige, 2 Ally, 4 Pelican, gikk jo greit, men Allyen er vesentlig bedre i høye bølger.

En Ally er forøvrig vesentlig bedre å sitte i, og bære, jeg personlig trives ikke i Pelican, men det er en solid konstruksjon som tåler mye.

Takker for svar! Har du prøvd med seterygg? Explorer DLX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ørretfiske25 said:

Takker for svar! Har du prøvd med seterygg? Explorer DLX?

Kommentaren gjaldt hovedsakelig holdbarheten og det er Ram X materiale både i den du refererer til og de jeg har brukt - Dakota 15,5. 

Jeg vil tro til en bruk som ikke innebærer bæring, og mtp. seterygg som krav virker det som bruken er noe annet enn ekspedisjon med bæring - selv om det fiskes da også...  Jeg skal innrømme at jeg tenkte ikke så mye over at ønske om seterygg innebærer en annen sittestilling enn jeg ville brukt. Jeg sitter på kne (trapperstilling), og da er ikke rette, tykke plastseter med flytelement og midtstøtte under som vanskeliggjør plassering av pailabber str. 48 særlig komfortabelt. Sitter man rett opp og ned (turiststilling) er det sikkert helt kurant. Jeg synes setet i 15,5 er for langt fram i ft bredden på kanoen, det kan hende at det er anderledes i Explorer, den ser ut til å være 1 cm bredere, men kortere. Det er uansett en smakssak. Budskapet er i all hovedsak at når speiderne ikke klarer å ta knekken på en Pelican, klarer ikke du det heller:-). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har en Old Town Penobscot 17 foter, som jeg har tenkt på å selge (vi bruker mest kajakk nemlig). Den har veldig stor lastekapasitet, 550 kilo, og 2 seter. Jeg har 2 Old Town Luksuseseter til denne med seterygg (det er slike man fester til kurvsetet).

Det er også montert justerbare fotstøtter for kano i denne, så da kan man virkelig padle på med optimal teknikk. Den er rask, veldig rask, for å være en kano. Og vi har faktisk hatt mest turer på sjøen med denne, den tar bølger veldig bra.

Har bent shaft åre som jeg pleier å bruker når jeg padler den solo. Padler da fra baksetet og med en vanndunk i baugen. Og 3 stk. rette årer.

Vi har dratt på flere turer med denne med 2 voksne, 2 barn og en hund, inkludert full oppakning, Exped Megamat og telt for en helg :) Jeg har vurdert å sette inn ett sete til i midten, men ungene sitter bra på liggeunderlag på bunnen eller på bagasjen. Da er tyngdepunktet lavt, og de kan legge seg ned å sove og er beskyttet mot vinden.

Den er laget i Royalex, som er ett materiale man ikke får tak i lengre. Det er som plast, men litt stivere, lettere og tåler UV-ståling mye bedre (vinyl-overflate).

Send meg en melding om dette er interessant.

image.png.c4a7b6520bf88f6648c84af03753b39f.png

image.png.4406e437e2fecb42cc90f8350c3cf998.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske25 skrev (På 20.5.2024 den 16.18):

Ally blir det ikke. Må ha noe solid som kan treffe ting uten og måtte lappe. 

 

Ally er fin og padle og smart å kunne bære med. Men ikke det jeg ser etter. 

Så en aluminiums kano i Røa vassdraget her om dagen, som sto med knekt snute over vann etter et heftig stryk. Men det er vel ikke det du mener med "å treffe ting". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (11 timer siden):

Så en aluminiums kano i Røa vassdraget her om dagen, som sto med knekt snute over vann etter et heftig stryk. Men det er vel ikke det du mener med "å treffe ting". 

Alukano i forhold der du kan treffe stein på bunn i stryk osv er direkte farlig. Har sett flerer tilfeller av det ved padling i elv. Alu "biter seg fast" i stein med de ulemper det medfører. Har sett 2 tilfeller der Ally har gått i bunn og man bare gynger seg over steinen så kanoen bare sklir over, mens alu-kano bråstopper. Faren er da at den f.eks dras ned bak. Var et tilfelle i Alta-elven der alu-kanoen stopper på en stein der andre bare sklei over, blir trukket ned bak og bare bretter seg rundt steinen. Passasjerer og bagasje forsvant bare nedover med strømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme har jeg hørt om alukanoer, de biter seg fast i steiner. Royalex(vinyl) er meget bra der, sannsnynligvis plast også. Allyen glir nok bra over også, den har sikkert både fordeler og ulemper sammenlignet med Royalex/plast.

Lurer på hvordan kevlar-kanoer er i forhold til dette? De er ihvertfall dyr nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.