Gå til innhold
  • Bli medlem

Planlegger å gå Signatur MASSIV sommern 2024.


Anbefalte innlegg

Heisann, dette er et spørsmål til dere som har gjennomført MASSIV

Som min overskrift tilsier ønsker jeg å prøve meg på MASSIV turen i sommer. Har gått mye i fjellet før og har noen turer på 150-200km, men ikke i nærheten av 340km+.

Jeg planlegger å prøve og benytte flest mulig DnT hytter langs veien, men også bære med et telt (for sikkerhetsskyld, dette veier 1,7kg.) 

Har noen spørsmål rundt turen, har satt meg en maks vekt på 20kg på sekken. Er dette innafor?

Planlegger å gå med gode fjellstøvler, har folk med seg noe ekstra par sko?

Er det noen som har en pakkeliste feks som de vil dele? (Sett en her inne, men var litt rotete syns jeg.) Jeg tenker da på hva av yttertøy osv som er lurt å ha med.

Sånn ift mat planlegger jeg å tørke en del selv og legge inn et stopp på Joker Tyin. Samt handle div proviant når jeg passerer hytter.

Mest sannsynelig kommer det mere spørsmål, men de for jeg skyte ut etterhvert!

 

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk den i 2018, veldig fin tur. 
 

Sekken veide 7 kg uten mat, også gikk jeg i lette salomon tursko. I dag ville jeg nok brukt terrengløpesko siden sekken har blitt enda lettere. Det blir ganske dyrt å belage seg på DNT for kost og losji, jeg ville nok heller brukt penger på lettere utstyr. 
 

Hvis jeg husker rett hadde jeg en regnbukse og arcteryx goretex-jakke. Men været var så fint at jeg bare brukte det én gang. Nå om dagen har jeg bare med en lett vindjakke og poncho. Synes det er mer behagelig og ikke så klamt. Også må man jo ha en dunjakke eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (21 timer siden):

Jeg gikk den i 2018, veldig fin tur. 
 

Sekken veide 7 kg uten mat, også gikk jeg i lette salomon tursko. I dag ville jeg nok brukt terrengløpesko siden sekken har blitt enda lettere. Det blir ganske dyrt å belage seg på DNT for kost og losji, jeg ville nok heller brukt penger på lettere utstyr. 
 

Hvis jeg husker rett hadde jeg en regnbukse og arcteryx goretex-jakke. Men været var så fint at jeg bare brukte det én gang. Nå om dagen har jeg bare med en lett vindjakke og poncho. Synes det er mer behagelig og ikke så klamt. Også må man jo ha en dunjakke eller tilsvarende. 

Takk for svar, har du noen pakkeliste fra da du gikk? Kan jeg også spørre hvor mange dager du brukte og om hvor mange hviledager du la inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendris-Monsen skrev (3 timer siden):

Takk for svar, har du noen pakkeliste fra da du gikk? Kan jeg også spørre hvor mange dager du brukte og om hvor mange hviledager du la inn?

Brukte 12 dager, ingen hviledager. Jeg var ikke i toppform akkurat. 
 

Jeg leita i excelarkene mine, men fant ikke pakkelista. Hadde bare notert meg vekta på sekken et sted. Dette er vel det viktigste:

Telt: Hilleberg Niak, 1,7 kg

Pose: Feathered Friends Flickr, 650 g

Liggeunderlag: Thermarest neoair: 360g

Sekk: Zpacks arc: 600g?

Ikke at jeg nødvendigvis anbefaler alle disse tingene, men posen og liggeunderlaget er veldig bra  


Også kjele i titanium, msr rocket brenner, ullundertøy, regntøy, puffy osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Noen kjappe tanker fra egne erfaringer:

Med start på Sota Sæter er det 2-3 harde dager med mye steinur og kupert terreng. Fint å gjøre unna de verste strekkene tidlig på turen. Her er det en fordel å pakke lett, som nevnt. 

Dropp alt som er unødvendig, vær kritisk til egen pakking. Crocs er genialt til bruk i camp på kvelden og til vading. 

Ville beregnet minimum 14 dager på turen, når du kommer deg til Finse har du gått deg i form og kan fort knappe inn en dag eller to. 

Forvent mye mennesker på hyttene i sommer, spesielt på de store hyttene som Fondsbu, Geiterygghytta, Iungsdalshytta, Finse, Sandhaug osv. Dyrt blir det også, så telt er å anbefale.

Endret av Larsaholt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
flebergebet skrev (4 timer siden):

Slenger meg på denne tråden!
Jeg tenker også å gå denne turen i sommer, og lurer på dere som har gått den før ville anbefalt å gå nord til sør eller sør til nord?

Jeg var som sagt i ganske dårlig form da jeg gikk den, så det var ganske brutalt å starte på Sota med all stigning og steinur det innebærer. Men det positive med det er at alt blir lettere etterpå som Larsaholt skriver over. Så jeg anbefaler nord til sør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.