Gå til innhold
  • Bli medlem

Automatisk kontakt med nødnummer på tur og løpske telefoner


Anbefalte innlegg

Dette handler ikke om å oppnå slik kontakt, men å unngå...

Jeg har for vane å legge mobilen i lårlomma på buksa når jeg går på tur. Ettersom mobilen ofte er både kart, GPS og kamera gjør dette at den er meget lett tilgjengelig. 

I helgen var jeg på tur i Østmarka. Halvveis ut i turen plukker jeg opp telefonen for å ringe hjem da vi hadde vært litt for optimistiske med tanke på returtidspunkt. Mobilen viste meg da et kryptisk varsel der det stod noe slik som at "du har kontaktet nødnummer, blokkerte kontakter er opphevet i to timer slik at nødetatene kan få tak i deg". Dette ga ingen mening i hodet mitt, ikke hadde jeg vært i nød, og ikke hadde jeg hatt behov for å ringe nødnumrene.

Jeg tok en titt på telefonens anropslogg, og der lå det to oppringninger til 110, to til 112, en til 113 og to til 911! Hjelpes!!

I tillegg lå det to ubesvarte anrop fra et fremmed nummer. Jeg sjekket nummeret, og fant at det var fra politiet i Ski.

Jeg ringte sporenstreks til politiet, fikk en hyggelig prat med operasjonssentralen og kunne fortelle dem at det ikke var noe nød i bildet. De svarte at lommeringing til nødnummer ikke var en uvanlig ting, samtidig som de satte stor pris på at jeg ringte dem og oppdaterte dem om saken. Telefonen ble pronte lagt i sekken etter dette.

Da jeg kom hjem undersøkte jeg litt om hva som kunne ha skjedd:

1. Jeg har en Samsung-telefon, mulig dette ikke gjelder for alle andre telefoner.
2. Når jeg stryker over skjermen for å åpne panelet for å skrive inn pinkoden, kan jeg se "nødnummer" som egen rute nederst på skjermen. Trykker man på denne overstyres kravet om pin-kode og telefonen ringer automatisk til nødnummer
3. 5 hurtige tast på startknappen skal visstnok også medfører automatisk oppringing til nødnummer.

I tillegg fant jeg at telefonen av seg selv hadde tatt minst fem screenshots, der flere av dem var av noe som ligger dypt inne i menyene på telefonen. 

SÅ: Samsungtelefoner i bukselommer lever visstnok sitt eget liv. Især min.

Er det noen som vet om det å sette telefonen i flymodus ville hjulpet på noe av dette?

Finnes det andre løsninger?

(P.S: Må jeg bite i det sure eplet og finne meg et dedikert kamera? Å bruke fysisk kart og kompass gjør meg ingenting, men jeg er ingen god fotograf og tar kun bilder for sosiale medier/familiealbum. Mobilen er i så måte en ypperlig gjenstand. Men om mobilen ligger i sekken, da blir det ikke tatt bilder... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes et uttall varianter av muligheter for å feste telefonen på eller mellom brystreimene til sekken. Så er den tilgjengelig og blir den brukt som kamera likevel når det trengs. 

 

Jeg bruker til og med samme trikset for tunge speilreflekskameraer...

 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løses vel enkelt med et deksel, som dekker skjermen, når det er lukket, men personlig synes jeg det er noe styr. Heldigvis har jeg ikke hatt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde faktisk noe lignende selv for noen år siden. En nødfunksjon tiltenkt til bruk på tur ble, uten min villeste aning, aktivert mens jeg var hjemme. Dette skjedde ifm. at telefonen plutselig ble strømtom. Min far, som var lagt inn som nødkontakt, ble varslet, men siden telefonen min stod på lading var jeg jo ikke å få tak i.

En snau halvtime etterpå stod det tre karer fra politiet på døren for velferdssjekk. Lettere sjokkert kunne jeg konstatere at alt gikk fint, og fikk sporenstreks varslet en viss person som var rimelig stressa for at noe alvorlig hadde skjedd. Dette skjedde også med en samsung-telefon. 

Etter denne hendelsen skrudde jeg selvfølgelig av denne funksjonen og gikk heller til innkjøp av en garmin inreach mini. Har selv opplevd flere ganger at telefonen taster vilt mens den ligger i lomma. På en del modeller skal man kunne aktivere en "lomme-funksjon" som hindrer utilsiktede trykk. Det letteste er nok likevel å ha telefonen i flymodus. Da får du ikke ringt og som en bonus sparer du masse batteri :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (44 minutter siden):

Akkurat det samme som jeg tenker og praktiserer. 

Prøvd tidligere, ingen bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 13.5.2024 den 10.22):

Er det noen som vet om det å sette telefonen i flymodus ville hjulpet på noe av dette?

Kan du ikke bare sette telefon i flymodus, og sjekke om det er mulig bruke nødanrop samtidig?
Det burde jo gi svar på spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.