Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcelle powerbank - noen anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Skal på seiltur i Franske Polynesia i 2 måneder. ️ Ikke mye lademuligheter ombord, og tenker da at det kan være lurt å investere i et lite, portabelt solcelle powerbank. Leter i cyberspace, men alt for mye å velge i blant.😅 Noen anbefalinger? Må kunne kjøpes i Norge da det er 2 uker til avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun erfaring med lite (512g)  no-name 12w som lader like seint som alle andre. Om det primært skal være om bord i en seilbåt, ikke bæres i sekk, så ville jeg sjekket noen litt større utgaver med større panel. Rimelige finnes hos Kjell.com, Biltema.no og ClasOhlson.com.  Kanskje også høre med folk i et forum for båter? Feks https://duckduckgo.com/?q=solcellepanel+site%3Abaatplassen.no&t=ftsa&ia=web

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med solcellelading av powerbank men har lest at man ikke går gå for powerbank med integrert solcellepanel fordi powerbanken da må ligge ute i sola og vil bli overopphetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe fra anerkjent og solid merke. Panel fra Anker, Goal Zero eller lignende. Jo større panel jo bedre. Lad en powerbank som du lader mobilen med senere eller samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Et solcellepanel krever riktig vinkel og gode solforhold for å fungere optimalt. Så gode forhold at de nesten aldri er verdt å ha med seg, det er nesten alltid bedre å ha med en ekstra powerbank (eller 2, 3, 4, 5 ekstra)  i stedet for solcellepanel. Ta feks Urberg 28W solcelle panel, det gir 28w under optimale forhold men det er kun med korrekt vinkel og optimale solforhold. Så på en solrik dag klarer du 60-80% av den oppgitte effekten (20w) mens på en overskyet dag klarer du 10-20% av oppgitt effekt (3-6w).

Det sagt så er denne turen 2 mnd, så da kan det være verdt å investere i et solcelle-panel. https://www.fjellsport.no/turutstyr/solcelle-og-batteribank/urberg-solar-panel-28w-black

Men hvis du har muligheter for å lade når du legger til land, så vil det vanligvis være smartere å ta med seg 2-3 ekstra powerbanker for å lade når du ligger ved land. Du har feks NetonNet sin 20000 mAh testvinner: https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-powerbank-20-000-pdqc-3-0/1004014.11546/ 20000 mAh er nok til å lade feks en iPhone ca 6 ganger. Så har du 2 stk kan du fint gå 12-18 dager uten å måtte lade dem, 3 er nok til 18-30 dager.

Du bør forøvrig ikke ha en powerbank med integrert panel, det er bare en gimmick og forøvrig rett og slett farlig. En powerbank bør ikke ligge i sterkt sollys. Det er bedre å ha et separat panel og feks en powerbank som ligger inne i en ryggsekk.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Urberg28W og Andersson. Hadde goalzero 10w ellerno før og det var bare tøys. Med det nye panelet fra Urberg kan man se på et display hva amperen er når man lader og dermed få hjelp til å justere panelet optimalt mot solen. Panelet har også to utgangsporter og gummipakninger å plassere i portene når de ikke brukes. Jeg bruker dette panelet og lader opp en Andersson 20.000mah og er veldig fornøyd med denne også. Denne har 2 USB A pluss 1 USB C og Micro USB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Navigatøren skrev (10 minutter siden):

Støtter forslaget om Urberg28W og Andersson. Hadde goalzero 10w ellerno før og det var bare tøys. Med det nye panelet fra Urberg kan man se på et display hva amperen er når man lader og dermed få hjelp til å justere panelet optimalt mot solen. Panelet har også to utgangsporter og gummipakninger å plassere i portene når de ikke brukes. Jeg bruker dette panelet og lader opp en Andersson 20.000mah og er veldig fornøyd med denne også. Denne har 2 USB A pluss 1 USB C og Micro USB. 

+1 for Urberg-panelene. Det er vel omtrent de eneste med en LED-indikator som sier noe om effekten du får inn med panelet, noe som er genialt for å plassere panelet optimalt. Jeg skulle godt sett at de fortsatte å produsere 12w-utgaven. Den fungerte knall for meg en måned på Island uten noen andre strømkilder. Et stort minus er selvsagt at det ene av de to panelene døde i løpet av turen. Sannsynligvis dårlig kobling/ledning, men det ble umulig å feilsøke i felt. Fikk igjen pengene for panelet av Fjellsport, men savner andre konkurrenter i samme klasse prisklasse og størrelse, MED LED-indikator.

Nitecore FSP30 virker som et godt panel til relativt lav vekt for ytelsen sin (625g). Ingen god indikator på effekt her, men det har i hvert fall USB-C port. Jeg vurderer dette til langtur neste år, men kommer nok til å koble/kutte av ett panel for å spare på vekta. På lang tur med begrenset telefonbruk er det også begrenset hvor mye effekt jeg behøver ut av panelet (som bevist med 12w Urberg-panelet som fint holdt meg gående sist, med relativt lite klare soldager).

Og +1 på at powerbank med solcellepanel integrert er bare en teit gimmick :)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Navigatøren said:

Urberg 28w er fint det, hvis man faktisk skal ha solcelle-panel. Og 999 kroner er virkelig ikke en dårlig pris på det heller.

Men som jeg nevnte i posten min, så er det vanligvis bedre å ha med et par ekstra powerbanker i stedet for å ha med seg et solcelle-panel.

Har forøvrig samme Andersson 20000 mAh powerbank selv, etter at den var testvinner hos Tek.no og er kjempefornøyd. :) Vurderer innkjøp av et par stykk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.