Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse forskjell mellom Reinsfjell 2 og 3


tshansen

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk! 
 

jeg er i skrivende stund på tur med teltet mitt, et Reinsfjell pro 3. dette er helt supert til familie turer men akkurat litt for stort til solo turene jeg tar (innser jeg nå) det passer dårlig inn i pakke oppsettet på sykkel! 
 

er det noen her inne som har både 2 og 3 og kan vise til hvor stor forskjell det er i pakkstørrelsen? 
jeg er ekstremt fornøyd med teltet og innvendig mål når det er slått opp, så blir ikke vurdert andre telt. Eneste jeg kan få meg til, er å velge superlight i stede for pro. Selv om prisen på pro2 er ganske fin om dagen på helsport sine sider 🤌🏻

et side om side bilde hadde vært fint, eller om du bare har teltet, ved siden av en melkekartong eller 1,5 brusflaske ? 
 

IMG_5078.thumb.jpeg.2b704c83009765d6a04b3ba1df1fd57d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har både pro 3 og superlight 3. Siden det var så liten vektforskjell mellom superlight 2 og 3 gikk jeg for den største, men jeg sjekket ikke forskjellen i volum mellom de to før jeg kjøpte. 

image.jpg

image.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunsan skrev (1 time siden):

Vi har både pro 3 og superlight 3. Siden det var så liten vektforskjell mellom superlight 2 og 3 gikk jeg for den største, men jeg sjekket ikke forskjellen i volum mellom de to før jeg kjøpte. 

image.jpg

image.jpg

Fantastisk! Dette er helt supert! Helt klart at jeg må prøve meg på superlight 2 varianten 👏🏻

 

tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Om det ikke er viktig å ha full mesh i dørene (noe jeg synes er fint å ha på sommeren), så er vel superlight rikelig til motorsykkelturer.

Det er ikke et must, men veldig kjekt å ha, jeg ser den 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også bedt Helsport pent om å forsterke endene på stangkanalene dersom du ender opp med superlight. Jeg klarte å lage hull i mine på tredje eller fjerde turen uten å bruke spesielt mye makt. Anbefaler også å vise andakt når stengene skal forbi punktet hvor de krysser.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fikk mitt Reinsfjell Superlight 2 i dag. Og jeg er veldig fornøyd med hvor mye mindre det pakker. Jeg liker også en del løsninger de har valgt på denne modellen i forhold til Pro 3 modellen. 
Blir prøvekjøring til helga. Og slenger opp noen bilder så andre kan finne igjen om det blir tema senere.

IMG_5857.thumb.JPG.27a79a3d7edb8acd619f1e523f4e00fc.JPG

Jeg liker veldig godt hvor mye strammere innerteletet er festet i Superlight 2 vs Pro 3. Det holder mye mer formen og har mer strekk i duken over ansikt/føtter

IMG_5862.thumb.JPG.19d593ac6af1bf140448e50891b59dd0.JPG

Det pakker under halvparten av mitt Pro 3 og jeg kan enda komprimere det mindre om jeg vil.

IMG_5863.thumb.JPG.60466d5da3e402504e5882ab28bfd1dc.JPG

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (41 minutter siden):

Fikk mitt Reinsfjell Superlight 2 i dag.

Gratulerer! Håper du får noen gode netter med søvn i det. For egen del prøvde jeg Trolltind for noen år siden, og fant da ut at Superlight serien heller burde hete Superglatt,
se: [...] helsport-trolltind-superlight-2-[...]  ;)

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (43 minutter siden):

Gratulerer! Håper du får noen gode netter med søvn i det. For egen del prøvde jeg Trolltind for noen år siden, og fant da ut at Superlight serien heller burde hete Superglatt,
se: [...] helsport-trolltind-superlight-2-[...]  ;)

 

Hmm... dette er interessant. Blir spennende å se hvordan jeg opplever dette til helgen igjen. Jeg la meg inni teltet for å sjekke at det var god plass med mine 200cm og reagerte ikke på at det var så annerledes fra mitt Pro telt. Men takk for tipset, om det blir veldig glatt inni der, må jeg gjøre noe små justeringer på underlaget mitt tror jeg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ganske mange tråder om bunnduken på superlight. Det er vel ingenting positivt å lese om bunnduken der, den er både glatt og skjør, og noen påstår man er som en smørklatt i en varm panne.

Enkelte ganger blir den glattere enn andre, helsport selv sier at noen ganger blir denne duken «irriterende glatt», det kommer litt an på hvordan duken kommer ut fra fabrikken.

Men flere synes allikevel den er god nok, og at lav vekt og volum veier opp for ulempene. Noen striper baderomssilikon på underlaget hjelper vissnok mye, så da løser man sikkert den ulempen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (19 minutter siden):

Slik slingreduk man får til båtverden, skal jo ikke mye slikt materiale under en madrass når du har rigget camp for at ting skal ligge i ro. kanskje dette er verdt å prøve? 🤔

Alt kan prøves. Men de dukene jeg har sett vil jeg tro blir for tung om de skal dekke hele liggeunderlaget, men mulig de finnes i tynnere varianter. Også mulig, som du sier, at du kan bli hjulpet av å bare bruke en bit, feks bare under hoftepartiet ... er bare å prøve - men også verdt å tenke på at man må bære med seg ekstra vekt gitt at målet var å spare vekt med et ultralight telt. Personlig mente jeg i 2017 at når jeg betalte 6000 for et telt, så var det med forventing om at jeg ikke måtte ty til "petter-smart-løsninger" for å ha full glede av det. Og det mener jeg vel fortsatt :)

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (13 minutter siden):

Alt kan prøves. Men de dukene jeg har sett vil jeg tro blir for tung om de skal dekke hele liggeunderlaget, men mulig de finnes i tynnere varianter. Også mulig, som du sier, at du kan bli hjulpet av å bare bruke en bit, feks bare under hoftepartiet ... er bare å prøve - men også verdt å tenke på at man må bære med seg ekstra vekt gitt at målet var å spare vekt med et ultralight telt. Personlig mente jeg i 2017 at når jeg betalte 6000 for et telt, så var det med forventing om at jeg ikke måtte ty til "petter-smart-løsninger" for å ha full glede av det. Og det mener jeg vel fortsatt :)

 

Ja, det blir nok neppe å ta med seg mer enn en liten bit som dekker hofteparti som du sier. Kjenner jeg er litt spent på hvor gale det faktisk er. Å jeg er helt enig i det du skriver, man vil helst slippe å ty til petter smart løsninger, Nå kostet dette teltet meg (når jeg trekker fra moms) halvparten av det du betalte. Så litt petter smart løsninger er jeg villig til å gå med på, siden det pakker så utrolig mye mindre enn det gamle teltet jeg har. Nå blir jeg heller ikke å bære dette teltet like mye som jeg frakter det på mc og sykkel, men håpet er fortsatt at det skal få være med på noen gå turer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (33 minutter siden):

Kjenner jeg er litt spent på hvor gale det faktisk er.

Eller ikke, du kan jo være heldig, ikke alle teltbunnene som ble like glatte - skal vi tro det han fra Helsport fortalte meg i 2017.  Men ikke gi teltet noen fordeler når du skal teste. Finn en plassering som ikke er helt plan, men lett skrånende -  så finner du fort ut hvor landet (og du selv) ligger. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Eller ikke, du kan jo være heldig, ikke alle teltbunnene som ble like glatte - skal vi tro det han fra Helsport fortalte meg i 2017.  Men ikke gi teltet noen fordeler når du skal teste. Finn en plassering som ikke er helt plan, men lett skrånende -  så finner du fort ut hvor landet (og du selv) ligger. :)

Nei, her blir det ingen fordeler gitt... det skal virkelig testes. Jeg så noen kommentarer på at det hjalp å ha Footprint, uten at jeg helt skjønner hvordan det skal hjelpe hvis det er glatt inni? Men men, dette finner vi fort ut av 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IJeg og madammen har brukt Reinsfjell SL 3 mye med både Exped-, Amok- og div skumunderlag. Har aldri opplevd det som glatt på noen problematisk måte.

 

Men vi foretrekker å sette teltet på flatest mulig flate av andre praktiske årsaker.  Har du en kombinasjon av glatt pose/underlag/telt og velger å sette opp teltet i en skråning så ser jeg for meg at man skriver om negative erfaringer. 

God tur! Vi har trivdes veldig godt i vårt telt i sommersesongen...

 

20230812_211552.thumb.jpg.5e4f2268dd30f1e1a0e62f4861d640cd.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Har du en kombinasjon av glatt pose/underlag/telt og velger å sette opp teltet i en skråning så ser jeg for meg at man skriver om negative erfaringer. 

Det var da også en arrogant måte å avfeie andres innvendinger på som ubegrunnet sutring. Selvsagt parkerte jeg ikke Trolltind Superlight i fjellskråninger da jeg brukte teltet på en ukestur i 2017.  Og heldigvis hadde jeg god erfaring med ulike andre telt, så det var lette å konkludere med at bunnduken på Superlight teltet jeg hadde betalt 6000 for var problemet.

Dessuten bekreftet jo Helsport sin mann den gangen at bunnduken noen ganger kunne bli "irriterende glatt", og det var jo ellers også andre som hadde gjort samme erfaring. Men at atter andre har andre erfaringer, inklusive deg og madammen, er jo helt greit. Han sa jo at det ikke var alle bunndukene i en batch som ble like glatte, men at noen kunne bli "irriterende glatt".  Han ga ellers uttrykk for at de utforsket alternative bunnduker til SL serien, eller andre produksjonsmetoder. Men etter hva jeg kan se fra websiden dere er det samme bunnduken de har i dag. Men om de har endret på produksjonsmetodene vet jeg ikke. 

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (32 minutter siden):

Det var da også en arrogant måte å avfeie andres innvendinger på som ubegrunnet sutring.

Det var et forslag til scenario som fort resulterer i problemer for mindre turvante folk og hadde lite med konklusjon ifht dine opplevelser å gjøre. 

Når det er sagt så har jeg et lett utvalg av telt med varierende type bunnduk hvor noen er glattere enn andre og de eneste stedene jeg har opplevet problemer som følge av glatt duk er på 2 scenarier. Det ene er med glatt teltduk i kombinasjon med glatt underlag og telt slått opp i helling. Det andre er i sokkelesten med teltet slått opp på glatt parkett hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Reinsfjell Superligt 3 i mange år, kan ikke huske at jeg har blitt plaget med glatt bunnduk. Har skjedd noen ganger at tomta ikke har vært helt i vater, og har flyttet litt på meg når jeg har våknet om morgenen. Men det har skjedd med andre telt også hvis man ligger på ujevn grunn, naturlig nok - hvis ikke man bruker noe anti skli saker under liggerunderlaget.

Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor stor forskjell det er mellom Reinsfjell Superlight og BA Copper Spur UL, men jeg bruker en alu/foam matte (frontrutebeskyttelse) på 61g i mitt BA.

Lagt med alu ned gir dette akseptabel sklisikring og jeg har brukt komboen i et par år nå.  

Skulle dette ikke være nok kan det sikkert limes alu mot alu og da vil jeg mene det sitter skikkelig på glatt teltbunn også i moderat helling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.