Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe fiskestang for førstegang.


PhiFish96

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe fiskestang for førstegang og trenger litt hjelp.


Info:

Jeg bor rett ved Drammenselva og kommer til å fiske mest i elva fra båt, mest i nedre del av elva (grønn sone og ned til byen) 

Ut i fra det jeg har hørt så er det mest sjøørret, abbor, gjedde og karpefisk ved der jeg holder til. 

Jeg kommer nok mest til å fiske etter ørret og abbor, men hadde vært gøy å prøvd seg på gjedde også.

Så jeg trenger en haspelstang som egner seg til dette, maks pris på 2500kr. 

 

Spørsmål:

Hvem merker er det som har bra stenger til grei pris? Hvor mange fot og kastevekt burde jeg kjøpe? Er ofte ganske mye strøm i elva. Har tenkt at kanskje 5-25g kanskje er det jeg burde gå for?

Trenger også snelle, hvem str? Og hvordan sene?

Send gjerne forslag på haspelstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal fiske mest fra båt høres en 7 fots 5-25 gram helt ypperlig ut.

https://sportenbeitostolen.no/produkt/daiwa-prorex-ags-spin-70-5-25g/ er et godt tilbud på en meget god stang (har denne selv).

Når det kommer til sneller er jeg glad i Miravel og Stradic. Miravel er vel den snellen som jeg syntes gir mest for pengene for tiden. Mens Stradic er det jeg anser for å være den billigste av de virkelig gode snellene.

https://www.skittfiske.no/shimano/266656/shimano-stradic-fm-2500-en-favoritt-haspelsnelle-i-en-årekke?channable=056dcc696400323636363536db&gad_source=1

https://www.skittfiske.no/shimano/251637/shimano-miravel-2500-utrolig-prisgunstig-haspelsnelle?channable=056dcc6964003235313633376b&gad_source=1

Størrelsesmessig så er jeg veldig glad i 2500 str, alltid forskjellige meninger om dette men større snelle gir bedre kasteavstand og 2500 er en veldig godt balansert snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Hvis du skal fiske mest fra båt høres en 7 fots 5-25 gram helt ypperlig ut.

https://sportenbeitostolen.no/produkt/daiwa-prorex-ags-spin-70-5-25g/ er et godt tilbud på en meget god stang (har denne selv).

Når det kommer til sneller er jeg glad i Miravel og Stradic. Miravel er vel den snellen som jeg syntes gir mest for pengene for tiden. Mens Stradic er det jeg anser for å være den billigste av de virkelig gode snellene.

https://www.skittfiske.no/shimano/266656/shimano-stradic-fm-2500-en-favoritt-haspelsnelle-i-en-årekke?channable=056dcc696400323636363536db&gad_source=1

https://www.skittfiske.no/shimano/251637/shimano-miravel-2500-utrolig-prisgunstig-haspelsnelle?channable=056dcc6964003235313633376b&gad_source=1

Størrelsesmessig så er jeg veldig glad i 2500 str, alltid forskjellige meninger om dette men større snelle gir bedre kasteavstand og 2500 er en veldig godt balansert snelle.

Tusen takk for detaljert svar, passer da miravel 2500 på Daiwa Prorex ags? 
 

7 fot holder fra båt? Det er mulig jeg kaster litt fra land innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, PhiFish96 said:

Tusen takk for detaljert svar, passer da miravel 2500 på Daiwa Prorex ags?

Alle haspelsneller passer på alle haspel-stenger.
 

Men jeg anbefaler alltid å bruke mer på snelle enn stang, det er større forskjell i kvalitet og levetid på billige og dyre sneller enn forskjellen du har på stenger.

 

Kan feks se på denne: https://www.skittfiske.no/daiwa/257775/daiwa-prorex-s-spin-8-0-5-25g-haspelstang-med-kvalitetskomponenter

Finnes i 6, 7 og 8 fot i 5-25 men 7 fots er utsolgt overalt. Skittfiske har 8 fots versjonen på lager.

 

Quote


7 fot holder fra båt? Det er mulig jeg kaster litt fra land innimellom

 

Går helt fint fra land også, en kortere stang er enklere å håndtere med en hånd eller når du er i båt. Mens en lengre stang vil gi bedre kasteavstander. Jeg foretrekker 7 fot i båt og 10 fots stang fra land, 8 fot et en fin mellomstørrelse.

Så feks Prorex S, 8 fot, 5-25g og Miravel eller Stradic snelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 minutter siden):

Alle haspelsneller passer på alle haspel-stenger.
 

Men jeg anbefaler alltid å bruke mer på snelle enn stang, det er større forskjell i kvalitet og levetid på billige og dyre sneller enn forskjellen du har på stenger.

 

Kan feks se på denne: https://www.skittfiske.no/daiwa/257775/daiwa-prorex-s-spin-8-0-5-25g-haspelstang-med-kvalitetskomponenter

Finnes i 6, 7 og 8 fot i 5-25 men 7 fots er utsolgt overalt. Skittfiske har 8 fots versjonen på lager.

 

Går helt fint fra land også, en kortere stang er enklere å håndtere med en hånd eller når du er i båt. Mens en lengre stang vil gi bedre kasteavstander. Jeg foretrekker 7 fot i båt og 10 fots stang fra land, 8 fot et en fin mellomstørrelse.

Så feks Prorex S, 8 fot, 5-25g og Miravel eller Stradic snelle.

Er det stor forskjell på kvaliteten på Daiwa Prorex AGS 7 fot og Prorex S, 8 fot? Den ene er litt dyrere, kjøper den billigste kan jeg nok gå opp litt i pris på snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, PhiFish96 said:

Er det stor forskjell på kvaliteten på Daiwa Prorex AGS 7 fot og Prorex S, 8 fot? Den ene er litt dyrere, kjøper den billigste kan jeg nok gå opp litt i pris på snelle

Nei, AGS versjonen har et litt annerledes skaft, lavere vekt og karbonfiber-stangringer samt et annet snellefeste. Men mye er også likt. Jeg ville ha valgt dyrere snelle og billigere stang.

 

En annen fordel med dyr stang/billig snelle er at snellen kan være samme på mange forskjellige stenger, så hvis du vil ha en kortere eller lengre stang med litt lavere eller litt høyere kastevekt så kan du bruke samme snellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Nei, AGS versjonen har et litt annerledes skaft, lavere vekt og karbonfiber-stangringer samt et annet snellefeste. Men mye er også likt. Jeg ville ha valgt dyrere snelle og billigere stang.

 

En annen fordel med dyr stang/billig snelle er at snellen kan være samme på mange forskjellige stenger, så hvis du vil ha en kortere eller lengre stang med litt lavere eller litt høyere kastevekt så kan du bruke samme snellen.

Takk igjen, anbefaling til hvordan sene/snøre jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, PhiFish96 said:

Takk igjen, anbefaling til hvordan sene/snøre jeg burde kjøpe?

Min standardanbefaling er 0.12 fireline eller Berkley X9. Du bør også ha litt backing før multifilament-snøret.

 

Så liker jeg også å ha en swivel til mono eller fluoro til snap ca siste meteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (3 timer siden):

Min standardanbefaling er 0.12 fireline eller Berkley X9. Du bør også ha litt backing før multifilament-snøret.

 

Så liker jeg også å ha en swivel til mono eller fluoro til snap ca siste meteren.

Holder det med 150m med 0.12 fireline på 2500 snelle? 

Hva bruker man vanlig som fortom?


Hva er backing? Og hva burde jeg gå for der?

Endret av PhiFish96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, PhiFish96 said:

Holder det med 150m med 0.12 fireline på 2500 snelle? 

Hva er backing? Og hva burde jeg gå for der?

 

Målet er å fylle snellen slik at snøret treffer skråkanten av snellen. Når du er ferdig med å fylle snellen skal den se omtrent slik ut som dette:

image.png.9f59b6b834de4526626a887d66a08c82.png

Jeg liker å ha litt mer snøre enn det du ser i bildet når jeg har fylt på, men ikke så mye.

Og siden 150m med 0.12mm braid ikke er nok til å fylle snellen, så trenger du backing. Backing er rett og slett billig snøre, vanligvis 0.35 eller 0.40mm monofilamentsnøre. Da har du backing (monofilament) innerst, braid utenpå til det fyller.

Quote

Hva bruker man vanlig som fortom?

Situasjonsbetinget, hvis jeg bruker 0.12mm braid så bruker jeg vanligvis monofilament med bruddstyrke rundt 6.5 kg til fortom til fjell og sjø. Målet da er at fortommen skal ha en bruddstyrke som ligger akkurat under det braiden tåler, så braid med bruddstyrke på 7 kg da vil du ha 6.5 kg fortom. Slik at hvis du setter deg fast, så mister du bare sluk og fortom i stedet for å miste 50m braid.

 

Men hvis det er mye gjedde i området du fisker, så ville jeg ha brukt gjeddefortom (stålfortom) eller 0.40 til 0.60mm monofilament fortom i stedet. Fordi du vil ha en fortom som tåler litt kontakt med gjeddetenner uten at snøret ryker med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

 

Målet er å fylle snellen slik at snøret treffer skråkanten av snellen. Når du er ferdig med å fylle snellen skal den se omtrent slik ut som dette:

image.png.9f59b6b834de4526626a887d66a08c82.png

Jeg liker å ha litt mer snøre enn det du ser i bildet når jeg har fylt på, men ikke så mye.

Og siden 150m med 0.12mm braid ikke er nok til å fylle snellen, så trenger du backing. Backing er rett og slett billig snøre, vanligvis 0.35 eller 0.40mm monofilamentsnøre. Da har du backing (monofilament) innerst, braid utenpå til det fyller.

Situasjonsbetinget, hvis jeg bruker 0.12mm braid så bruker jeg vanligvis monofilament med bruddstyrke rundt 6.5 kg til fortom til fjell og sjø. Målet da er at fortommen skal ha en bruddstyrke som ligger akkurat under det braiden tåler, så braid med bruddstyrke på 7 kg da vil du ha 6.5 kg fortom. Slik at hvis du setter deg fast, så mister du bare sluk og fortom i stedet for å miste 50m braid.

 

Men hvis det er mye gjedde i området du fisker, så ville jeg ha brukt gjeddefortom (stålfortom) eller 0.40 til 0.60mm monofilament fortom i stedet. Fordi du vil ha en fortom som tåler litt kontakt med gjeddetenner uten at snøret ryker med en gang.

How mange meter med backing trengs på en 2500 snelle sammen med 0.12mm fireline?

 

Har 150 meter fireline, holder 150 meter med 0.35mm mono som backing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, PhiFish96 said:

How mange meter med backing trengs på en 2500 snelle sammen med 0.12mm fireline?

 

Har 150 meter fireline, holder 150 meter med 0.35mm mono som backing?

Spørs hvilken snelle du kjøper, du må vite hvor mye snøre som passer i utgangspunktet.

Det står feks 160m/0.25 på snellen, så må det regnes om til en annen dimensjon, feks vil 160m/0.25 bli til 64m 0.35 og 150m 0.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har multifilament, og snelle, og vil komme i gang med fiskinga asap, kan du legge noen runder med elektrikertape innerst. Det har jeg stort sett gjort på alle mine spoler, men da med 270 m Fireline utenpå tapen. På 150 m kan det kanskje være et poeng å ha litt backing når snøret begynner å bli kortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (30 minutter siden):

Spørs hvilken snelle du kjøper, du må vite hvor mye snøre som passer i utgangspunktet.

Det står feks 160m/0.25 på snellen, så må det regnes om til en annen dimensjon, feks vil 160m/0.25 bli til 64m 0.35 og 150m 0.12.

Gikk for Miravel 2500, står at snøre kapasitet er 0.25mm/160m, så kjøpte jeg Berkley fireline 0,12mm 150 meter til braid, og  Berkley mono 0.35mm i 300 meter til backing.

 

Hvordan vet jeg da hvor mye backing på 0.35mm mono jeg får plass til plus 150m 0.12mm fireline multi på Miravel 2500 snelle?

Matte er jeg ikke sterk i😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, PhiFish96 said:

Gikk for Miravel 2500, står at snøre kapasitet er 0.25mm/160m, så kjøpte jeg Berkley fireline 0,12mm 150 meter til braid, og  Berkley mono 0.35mm i 300 meter til backing.

 

Hvordan vet jeg da hvor mye backing på 0.35mm mono jeg får plass til plus 150m 0.12mm fireline multi på Miravel 2500 snelle?

Matte er jeg ikke sterk i😅 

https://www.pattayafishing.net/fishing-reel-line-capacity-estimator/

 

image.png.874f8a310c93020c5f911e6e3d2975d1.png

 

Den enkleste måten er å bare leke seg med en ferdigkalkulator.

 

Hvis 160/0.25 tilsvarer 694m med 0.12, så kan du bare justere deg nedover til du finner ut hvor mye du trenger for å få 150m. I dette tilfellet tilsvarer 35m 0.25 det samme som 150m med 0.12.

image.png.465bb7be2701568da201219f0a98fb03.png

 

Så da har du dekket opp for 35m med braid, da trenger du backing tilsvarende 125m/0.25 som blir 64m 0.35.

image.thumb.png.3ef1b93a13b3271c602b91eb0af8f047.png

 

Det finnes også en del videoer som beskriver prosessen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

https://www.pattayafishing.net/fishing-reel-line-capacity-estimator/

 

image.png.874f8a310c93020c5f911e6e3d2975d1.png

 

Den enkleste måten er å bare leke seg med en ferdigkalkulator.

 

Hvis 160/0.25 tilsvarer 694m med 0.12, så kan du bare justere deg nedover til du finner ut hvor mye du trenger for å få 150m. I dette tilfellet tilsvarer 35m 0.25 det samme som 150m med 0.12.

image.png.465bb7be2701568da201219f0a98fb03.png

 

Så da har du dekket opp for 35m med braid, da trenger du backing tilsvarende 125m/0.25 som blir 64m 0.35.

image.thumb.png.3ef1b93a13b3271c602b91eb0af8f047.png

 

Det finnes også en del videoer som beskriver prosessen.

 

 

Siste spørsmål nå så skal jeg nok få det til😂

Om jeg skjønte det riktig i forhold til det å måle opp hvor mye sene du setter på uten line teller, da ser man bare hvor mye en innsveiving er i centimeter på snella jeg kjøpte, så ruller man inn til du når mengden man har kalkulert man trenger?

 

Hvordan knute er grei og enkel til å bruke for å sette på backing på spolen? Og for å binde backing sena med multi sena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright-knute mellom mono og multiline 👍 Den innerste knuten bruker jeg så sjeldent, at jeg må Google mellom hver gang. Litt avhengig av hvordan spolen dim ser ut når du får den, ville jeg lagt en remse spotstape eller elektrikertape innerst som backingen borer seg ned i. Da slipper du at all tråden på spolen snurrer rundt (litt vanskelig å forklare), selv om problemet begrenser seg med mono innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kanskje litt overkomplisering for den "første" fiskestanga 😁

Kast et snøre uti med en sluk på, så vil du nok om fisken er villig få napp uansett!

Jeg kjenner omtrent ikke til halvparten av uttrykkene i denne tråden, og kjøpte i sin tid en helt ok og og rimelig fiskestang-pakke til kr 1500,- med Abu Garcia Venturi 7" stang og Cardinal STX 10 snelle med Fireline snøre anbefalt av en kompis.

"Fireline-knute" rett på sluken.

Uten allverdens erfaring så har jeg i hvert fall lurt opp litt av hvert av ørretter som har havnet i panna med denne stanga😎Kaste ganske langt gjør jeg og.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er en enkel og grei måte å få perfekt mengde snøre/backing på snellene hver eneste gang:

1. Spol på det du skal ha av braid/fireline/flettesnøre
2. Spol utenpå dette det du skal ha som backing til det er passe mengde. 
3. Spol alt dette av igjen. Enten tilbake på en annen spole/snelle eller gjør det inn på en stor spole med batteridrill eller lignende på. (Det er massse smarte måter å kjapt spole av alt snøret på)

4. Spol det på igjen i riktig rekkefølge opg med en god skjøteknute mellom. F.eks uni-uni skjøteknute med 5 tørn på monosiden og 10 på multisiden

 

(Enkel forklaring for uni-uni mellom mono og multi: https://jaktogfiske.njff.no/fiskertips-guide/de-beste-skjoteknutene-mellom-multi-og-mono/122631)

Skjøteknuteanbefalingen gjelder for det aller meste av bruk i ferskvann. Først når jeg skal over i saltvann og muligheter for fisk på 30 kilo og oppover går jeg for mer avansert og sterkere skjøteknute mellom mono og multi.

F.eks disse: 

image.png.4570d8b853d346164af8b219160c050f.png

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.