Dag G - Evje Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Var på fjellet i første helga i mars. Stort sett bare tåke og skyer. Var på ein nødvendig tur ut på lørdagskvelden og då titta månen fram noen sekunder. Problemet var bare at den var halv og ikkje heil som den skulle vere etter kalenderen. Inntak av mørkt fludium var heller ikkje så stort. Fikk ut den andre men då var den vekk att. Merkelig !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Det var måneformørkelse for ikke lenge siden. Kunne det være dèn dagen, og at du var ute sånn halvveis i formørkelsen?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Stemmer bra med måneformørkinga laurdag 03.mars: http://www.astronomi.no/maane030307.html Formørkelsen er i sin helhet synlig fra hele landet. Totaliteten begynner kl. 23.44.13, når sitt maksimum (er mørkest) kl. 00.20.56 og slutter kl. 00.57.37. med en varighet på 73 minutter er dette derfor en ganske langvarig formørkelse. Det er forøvrig også den første totale måneformørkelse som har vært synlig fra Norge ved midnatt på mange år. Formørkelsens aller siste fase slutter kl. 03.23.44. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Når vi først er inne på måne. Halv måne i Norge ses normalt som en D, eller speilvendt D, alt etter opp- eller nedadgående. I sydligere strøk, trenger ikke lenger enn til Midtøsten, ses iblant (faktisk ganske "ofte") halv måne som tilnærmet 45 grader forskyvd. Dvs flat side opp. Dette kàn en svært sjelden gang oppleves her i landet også. Mener jeg så det for 2-3 år siden (var vel ca 20 grader forskyvd da vil jeg tro). Kan noen forklare dette fenomenet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Måneformørkeløse. Ja det virker fornuftig. Fekk ikkje med meg den i media, bare noen sekunder "live". Spørsmålet til Håvard veit eg ingen ting om og eg lurer også på kvifor månen virker mye større nord for polarsirkelen ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Når vi først er inne på måne. Halv måne i Norge ses normalt som en D, eller speilvendt D, alt etter opp- eller nedadgående. I sydligere strøk, trenger ikke lenger enn til Midtøsten, ses iblant (faktisk ganske "ofte") halv måne som tilnærmet 45 grader forskyvd. Dvs flat side opp. Dette kàn en svært sjelden gang oppleves her i landet også. Mener jeg så det for 2-3 år siden (var vel ca 20 grader forskyvd da vil jeg tro). Kan noen forklare dette fenomenet? Vi oppfatter opp/ned i forhold til horisontalplanet på det stedet vi er. Det betyr at om du flytter deg fra polen til ekvator, har horisontalplanet dreiet 90 grader. Da vil også et himmellegeme ha dreiet seg 90 grader i forhold til horisontalplanet. Derfor har også ”ansiktet” til fullmånen (mannen i månen) dreiet seg når du er på sydligere breddegrader. Av samme årsak dreier også månen seg i løpet av døgnet på grunn av jordas rotasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.