Gå til innhold
  • Bli medlem

Måne ?


Anbefalte innlegg

Var på fjellet i første helga i mars. Stort sett bare tåke og skyer. Var på ein nødvendig tur ut på lørdagskvelden og då titta månen fram noen sekunder. Problemet var bare at den var halv og ikkje heil som den skulle vere etter kalenderen. Inntak av mørkt fludium var heller ikkje så stort. Fikk ut den andre men då var den vekk att. Merkelig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer bra med måneformørkinga laurdag 03.mars:

http://www.astronomi.no/maane030307.html

Formørkelsen er i sin helhet synlig fra hele landet. Totaliteten begynner kl. 23.44.13, når sitt maksimum (er mørkest) kl. 00.20.56 og slutter kl. 00.57.37. med en varighet på 73 minutter er dette derfor en ganske langvarig formørkelse. Det er forøvrig også den første totale måneformørkelse som har vært synlig fra Norge ved midnatt på mange år. Formørkelsens aller siste fase slutter kl. 03.23.44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på måne.

Halv måne i Norge ses normalt som en D, eller speilvendt D, alt etter opp- eller nedadgående.

I sydligere strøk, trenger ikke lenger enn til Midtøsten, ses iblant (faktisk ganske "ofte") halv måne som tilnærmet 45 grader forskyvd. Dvs flat side opp.

Dette kàn en svært sjelden gang oppleves her i landet også. Mener jeg så det for 2-3 år siden (var vel ca 20 grader forskyvd da vil jeg tro).

Kan noen forklare dette fenomenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på måne.

Halv måne i Norge ses normalt som en D, eller speilvendt D, alt etter opp- eller nedadgående.

I sydligere strøk, trenger ikke lenger enn til Midtøsten, ses iblant (faktisk ganske "ofte") halv måne som tilnærmet 45 grader forskyvd. Dvs flat side opp.

Dette kàn en svært sjelden gang oppleves her i landet også. Mener jeg så det for 2-3 år siden (var vel ca 20 grader forskyvd da vil jeg tro).

Kan noen forklare dette fenomenet?

Vi oppfatter opp/ned i forhold til horisontalplanet på det stedet vi er. Det betyr at om du flytter deg fra polen til ekvator, har horisontalplanet dreiet 90 grader. Da vil også et himmellegeme ha dreiet seg 90 grader i forhold til horisontalplanet. Derfor har også ”ansiktet” til fullmånen (mannen i månen) dreiet seg når du er på sydligere breddegrader.

Av samme årsak dreier også månen seg i løpet av døgnet på grunn av jordas rotasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.