Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere anbefale meg noen gode turer  i Langsua i juli/august? Planen er å sove i telt, og at turen tar ca 2-3 dager. Har aldri vært der, men er veldig nysgjerrig på området.

Ønsker å være mest mulig på snaufjellet, og med godt oppmerkede stier.

UT.no anbefaler Storeskag-Skriurusten-Haldorbu-Storeskag. Ser forsåvidt ut som en ålreit tur, men ser ut til at en av etappene går igjennom mye bjørkeskog hvor stien ikke er godt merket etc. 

Finnes det andre og bedre forslag, tro? :)

Annonse
Skrevet

Jeg har kun vært i området om vinteren, men jeg synes ruta ser fin ut og den skal være T-merket hele vegen. Mitt tips er å ta en telefon til eller stikke innom DNT Oslo og Omegn, som eier hyttene og vedlikeholder T-stiene, for å slå av en prat og spørre om ting man er usikker på.

Skrevet

Hei

Jeg har vært flere ganger i Langsua både vinter og sommer. Vinter med ski og pulk og telt (der kan være MYE og dyp snø!). Sommer mest med overnatting på DNT hytter eller noen av de mange åpne fjellstyrehytter. Noen av disse er litt slitne, men stort sett OK. Hadde hyggelig selskap av en røyskatt på en av de. Den gjorde mye baluba om natten og rotet i kjøkkket. 

Du kan kjøre bil inn til enten Storeskag og parkere i nærheten der eller nord i området til Storhøliseter. Så er det vel bare å se på karetet og bestemme sig, Det vil være mulig å ligge i telt mange steder. 

Vil du mest på snaufjell er det bra å starte på Storeskag - ny hytte! Evt med en topptur på Skaget. Det er en 1-mannshule et sted deroppe, hvis det frister. Hvis mest snaufjell, så ville jeg droppe Haldorbu og gå direkte NØ via den nå stengde Buatindbua i retning mot Skriutrusten (så vidt nede i bjørekkrattet. . Evt via Storkvelvbua av merket rute eller gjennom Langsua - Vesterheimsbua - Plankebua. De 2 siste er formentlig stadig gratis, åpne buer. Det skal visst være ny bu ved Haldorbua så vidt nede i bjørkeskogen. Den gamle var helt utett og ovenen hadde en sprekk, så den fyrte dårlig!

Elgen02042010079.thumb.jpg.0d5df30f70bc2dceea702ffab7219085.jpg04042010084.thumb.jpg.13834ab9d8c03d3aac26974649979135.jpg27062010108.thumb.jpg.f54b54fdd79741d41be8825af9f828a6.jpg

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.