Gå til innhold
  • Bli medlem

Nål og tråd til å sy telt.


Anbefalte innlegg

Jeg har ett 2018 modell Helsport Lofoten Pro 4.

Jeg har bestilt Xtrem stenger, og doble stangkopper. Da blir det også ett stort og godt vintertelt. (Det har samme duk som xtrem, men mangler stormklaffer og baeduneringsflak).

Stangkoppene krever av man spretter opp en søm for å skifte (stangkanalene passer to stenger). Det skal jeg nok klare fint, jeg tar meg god tid. Helt der nede er det sikkert ikke så vesentlig med hvilke nål og tråd man bruker på maskinen.

Men allikevel: Hvilke nål og tråd bør jeg bruke? Jeg klarer fint å sy med maskinen, men jeg trenger nok en link eller noe konkret produktnavn om jeg trenger en spesiell nål og tråd. Jeg vil gjøre det skikkelig når jeg først skal skifte stangkoppene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel snakk om å sprette opp en søm på webbingen/reima for å smette innpå den doble stangkoppen, og ikke å sy i telduken?

I så fall burde vel kanskje en universalnål i størrelse 90/14 med f.eks. Mara 70 (tex 40) eller Tera 80 (tex 35) være tilstrekkelig, tenker jeg, uten å være ekspert akkurat. Når du har valgt tråd er det gjerne en anbefalt nålstørrelse for den aktuelle tråden, da er det vel greit å forholde seg til den. Det er vel uansett kjekt å benytte en ny (skarp) nål. Når det kommer til å sy webbing er det vel vel så gjerne symaskina det står på – særlig nyere budsjettmasiner kan vel slite noe med dette, særlig hvis det er snakk om litt tykkelse på reimene. Hvis jeg er i tvil bruker jeg en av Husqvarna-maskinene mine med lavgir for litt ekstra «pønsj» på slikt.

Jeg har Tera 80 liggende selv, og hadde nok derfor brukt det for min egen del, i og med at sømmen ikke får særlig påkjenning (hvis jeg tenker på rett søm), og brukt en nål i størrelse 70 til 90, litt avhengig av webbingen. For Gütermann-tråd (bl.a. Mara og Tera) kan man finne litt mer info om f.eks. anbefalt nålstørrelse i dette dokumentet fra Gütermann. Stinglengden kan det også være lurt å tilpasse til nålstørrelsen – tykkere nål kan nødvendiggjøre noe lengre stinglengde, slik at det ikke blir for kort avstand mellom hullene.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke du brydde deg om slike detaljer jeg, @Marius Engelsen:D 

Som @Måssåbjønn sier har ikke type tråd så mye å si dersom du skal sy webbing eller et sted hvor det ikke er strengt nødvendig at sømmen er "vanntett"/vannavvisende. I så fall tror jeg til og med Mara 100 i kombinasjon med en 80-universalnål vil fungere greit, og den selges i vanlige syforretninger som "Guterman sew all".

Vil du imidlertid at sømmen skal være "vanntett" eller vannavvisende ville jeg helt klart valg en bomullstråd med polyesterkjerne som trutner når den blir våt. Dette bruker Helsport, Barents, Hilleberg, Nortent. Her er Aman Rasant 75 i kombinasjon med en 85 eller 90-nål et godt alternativ. Skal du sy i teltduk vil en lengre stinglengde på 3-3.5 mm være passende. Færre hull = sterkere søm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jammen rett. Det er bare en liten søm på webbingen som må tas opp, og sys igjen. Webbingen er ganske tynn og myk, så da bare bruker jeg det jeg har :) Det blir jo veldig enkelt dette.

ole_brum skrev (30 minutter siden):

Jeg trodde ikke du brydde deg om slike detaljer jeg, @Marius Engelsen:D 

 

Hehe. Vel, det kommer nok an på hva man skal sy. Jeg hadde sett for meg at jeg måtte sy gjennom duken, og det er noe annet enn å lage fotposer, skifte glidelåser på klær, og den slags hobby-virksomhet jeg driver med.

ole_brum skrev (31 minutter siden):

. Skal du sy i teltduk vil en lengre stinglengde på 3-3.5 mm være passende. Færre hull = sterkere søm. 

Jeg visste faktisk ikke at færre hull gir sterkere søm. Jeg har bombardert ting med hull, skjønner jeg 🤫🤫🤫 Men det har gått bra hittil ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (48 minutter siden):

I så fall tror jeg til og med Mara 100 i kombinasjon med en 80-universalnål vil fungere greit, og den selges i vanlige syforretninger som "Guterman sew all".

Sier meg enig i den. Sydde senest for noen dager siden tre lag med webbing med Mara 100 (sew all) og 70-nål (med stinglende i korteste laget) uten problem, holder fint enn så lenge. Tok enkelt og greit det som sto på maskina for enklest og kjappest mulig fiks, og da var undertråden av ukjent type (oransje tråd som fulgte med maskina), men alt funker i «nøden»! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nu opdager jeg først dette spørgsmål nu, og vil derfor også gerne svare lidt. Sytråd er reelt et ret omfattende emne, men lad være med at tage det for alvorligt. Det går godt i de fleste tilfælde uanset.

På et tidspunkt tog jeg en søm op på mit Hilleberg Nallo 3, som er ca. 20 år gammelt. Da jeg har flere kendte tykkelser tråd liggende, så kunne jeg via nærfoto bestemme trådtykkelsen, og den er Tex 70. Det er en trådtykkelse, som de fleste husholdnings symaskiner kan håndtere, men de får ofte problemer, hvis man vælger en tykkere trådtykkelse. Tex 70 betyder, at 1000 m tråd vejer 70 gram. Den typiske tykkelse sytråd til at sy tøj er Tex 24. I almindelige stof og sy forretninger i Danmark, så har de ingen anelse om hvilken tykkelse tråd, som de sælger, og det står sjældent på trådrullen - desværre.


ole_brun - det er interessant, at du ved at Hilleberg anvender en tråd med polyester omviklet (core spun) bomuld ligesom Amann Rasant, Men jeg synes måske at tykkelsen for Rasant 75 er lidt i underkanten. Rasant findes også lidt tykkere. Her er et billede af tråden i mit telt sammenlignet med nogle andre:

https://lh3.google.com/u/0/d/174cKiH4thHfoTMUj02lEG4Wg5NuwlXMf

Hillebergs tråd er core-spun ligesom Saba. Det er således ikke en Serafil-tråd.


Jeg har også hørt historien om at denne type tråd med omviklet bomuld skulle give bedre vandtætte søm. Men jeg har også talt med importøren af Amann-tråd i Danmark, som ikke tror, at det er korrekt. Bomuld har også problem med at kunne rådne, og er ikke så slidstærkt. Mit valg er derfor ikke at bruge den type tråd. Desuden plejer jeg, at forsegle sømmen. Der er også andre produktionsmæssige årsager til at vælge en tråd med omviklet bomuld, og det er, at symaskinen kan arbejde hurtigere med den slags tråd, da bommuld giver mindre friktion og kan tåle høj temperatur.

Jeg anvender Amann Serafil tråd til en søm til telt og lignende, hvor du vil være lidt sikker på sømmens styrke. Serafil er nok den mest almindelige sytråd, som anvendes af møbelpolstrere her i Nordeuropa. Slår du ind på Amanns hjemmeside, så giver de anbefalinger til symaskinens nålestørrelse for hver enkelt type sytråd, som de producerer. For de typiske tynde teltdug ville jeg vælge en nål i den lave ende af Amanns anbefaling og gå op i tykkelse, hvis det f.eks. bruges til f.eks. kraftigere bånd/webbing. Her er link til Amann:  https://www.amann.com/products/productrange/ 

Amann har et bedre omdømme, end f.eks. Gutterman. Amann ejer deres egne trådfabrikker, mens Gutterman er et kvalitetsmærke, hvor Gutterman står for at godkende kvaliteten af sytråd fra mange forskellige producenter i verden ud fra de specifikationer, som de opstiller.

Endret av Viggo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et interessant innspill, @Viggo.

Jeg er rimelig sikker på at Hilleberg «polyester/cotton core spun» tråd, men etter at de lanserte nye nettsider kan jeg ikke lenger se det. Nortent skriver at de bruker Rasant 75 for å lage en vanntett søm: https://nortent.no/blog/trd-og-sm?srsltid=AfmBOoqoEZFTDy-IQ0nlyNjP54P2nYIzpFKZ49uTf1-GAvN5Z5bL8QV8

Min erfaring med bruk av Rasant 75 i kombinasjon med lap/flat felled seam hvor nålen går gjennom fire lag stoff er at sømmen blir nærmest vanntett. Hvor mye som skyldes selve sømmen og hvor som er på grunn av tråden har jeg ikke undersøkt. Selv om dette er en tex 40 tråd tror jeg det skal mye til før det er for svakt, men det kommer an på hva slags søm man syr. Stinglengde er nok vel så viktig, siden en lav stinglengde gir mange hull i duken som i praksis svekker den. Bomull vil kunne råtne, men jeg er også usikker på om det er et problem i praksis. Mange har turklær i bomull, og råtner de? Her tror jeg at lufting er nøkkelen, og gjør man ikke det vil flere typer materialer brytes ned over tid. 

Hvorfor velger du serafil som er en «continuous filament» tråd når du sier at Hilleberg trolig bruker core spun? Hvilken tykkelse bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for interessant link fra Nortent.no.

De skriver, at de bruger tråden Amann Rasant 75 WR. Det lidt underlige er, at jeg ikke finder den tråd i Amanns produktliste, så måske er det en særlig tråd, som de har fået lavet til det brug. WR eller senere WRe betegnelsen står for "Water-repellent" for f.eks. Saba WR og Serafil WR. Importøren i Danmark anbefalede faktisk Serafil WR til mig for telte.

I forhold til at forklare lidt om forskel på core-spun og andre, så tænker jeg, at dette link giver nogle gode forklaringer, og det er fra et ret anerkendt trådfirma i Nordamerika:
https://www.amefird.com/technical-tools/thread-education/thread-science/ 

Core-Spun tråd vil være en lidt svagere tråd og lidt mindre slidstærk i forhold til ikke-core-spun, hvor alle fibre bruges til at give styrke. Jeg syer primært på webbing og presenning (tarpaulin eller vinyl), hvor styrke og slidstyrke er vigtigt, og ikke at det føles godt mod huden og lignende. Nylon-tråd er lidt strækere, men er mere problematisk med farver, UV-lys, håndtering og tilgængelighed. Når jeg har haft Serafil tråd i forvejen, så har jeg også brugt den få gange på telt. Hvis du alligevel forsegler sømmen, så mener jeg ikke, at det betyder så meget, om bomuld skulle have den egenskab med at tætne hullerne. Jeg har ikke erfaring nok til at kunne sige hvilken trådtykkelse, som vil være korrekt for silnylon, men har så kopieret trådtykkelsen, som jeg så Hilleberg brugte, og den er ca. Tex 70. Jeg ved, at Tex 70 ikke er nok, om du syer vinyl med krav til styrke, men her taler vi også om materialer med meget højere styrke.

Jeg giver dig ret i, at hvis man holder teltet tørt, når det opbevares, så bør forrådnelse ikke blive et problem. 

Du har også ret i, at sømtypen er vigtig for styrken. På mit Hilleberg telt er anvendt "Full Flat Felled Seam". Kik evt. denne video fra SailRite:

https://youtu.be/2BvIr1mNYiE 

Jeg så i en anden tråd, at du bruger en Pfaff symaskine med IDT. Jeg har desværre ikke en sådan symaskine, da de er lidt dyre på brugtmarkedet i Danmark. Men det er min fornemmelse, at det er en god symaskine at bruge til silnylon, som er ret vanskeligt at sy med god kvalitet for en  almindelig husholdnings symaskine. Uden IDT eller overtransportør bliver det svært uden at bruge dobbeltklæbende tape.

Endret av Viggo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere maskiner, og bruker en Pfaff 138 industrisymaskin til å sy tarpene jeg selger 😊 jeg har 3D-printet et foldeapparat som gjør at jeg kan sy det du kaller «Full Flat Felled Seam». Kjært barn har mange navn. Jeg syr først den ene sømmen, deretter den andre. Med litt trening går det fint å sy med bare undertransportør, så lenge nål og trådspenning er korrekt. Jeg bruker som sagt Rasant 75, 85-nål og teflonfot.

IMG_0422.thumb.jpeg.5ae520e2e0a45f25b07e2432ced42b7d.jpegIMG_9132.thumb.jpeg.cec4383467ac909a3e82ff62975b8241.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Pfaff 138. Det er en rigtigt udmærket klassisk industrisymaskine, som stadig er i brug mange steder. Jeg har desværre ikke plads nok, til at have en industrisymaskine. Jeg har dog en lillesøster, Pfaff 230, men den har et problem med, at man ikke kan indstille trykket på trykfoden tilstrækkeligt. Så på grund af den detalje er Pfaff 130 bedre. De maskiner findes også ofte på brugtmarkedet, og de fylder ikke helt så meget.

Jeg kan godt lide at se, hvordan du laver et godt fæstepunkt. Det er ofte disse koncentrationer af kræfterne, der giver skader på en dug, og hvor det er vigtigt at få forstærket korrekt, så kræfterne fordeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.