Gå til innhold
  • Bli medlem

Knutsholstind fra nord og Svartdalspiggene

Tom

Anbefalte innlegg

Hei alle Jotun-eksperter.

Jeg har et par spørsmål i forbindelse med turer jeg kunne tenke meg å gjennomføre:

1. Store Knutsholstind fra nord. Her er det en hammer mellom Platået på Knutseggi og hovedtoppen. Er det greit å sette rapellfeste her? Er det mulig å omgå hammeren? Hva med resten av stykket fra nåleområdet og til Store? Er det vanskeligheter?

2. Svartdalspiggene. Her må man rapellere fra Store ned mot Midtre. Er det greit å sette rapellfeste her? Er det noen flere problemer over Midtre bort til Søre?

Håper noen kan svare på disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1. Store Knutsholstind fra nord. Her er det en hammer mellom Platået på Knutseggi og hovedtoppen. Er det greit å sette rapellfeste her? Er det mulig å omgå hammeren? Hva med resten av stykket fra nåleområdet og til Store? Er det vanskeligheter?

Ja det er en hammer på rundt 10 meter. Den er oppsprukket og har mange fine riss med svært gode tak. Det går muligens å klatre ned der uten sikring, hvis du tør... ellers er rappell en god mulighet, rappellfeste finnner du helt sikkert.

Jeg ville nok heller foreslå å gå andre veien. Fra Store Knutsholstind bratt nedover over sva med en del løst. Det går greit, en del småklyving, men ikke veldig vanskelig. Etter hvert bortover kronglete egg med klyving og til slutt opp hammeren, ganske trolig lettest ut mot Knutsholet.

Bilde av hammeren

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/020814_knutsholstindtraversen/bilde5.htm

2. Svartdalspiggene. Her må man rapellere fra Store ned mot Midtre. Er det greit å sette rapellfeste her? Er det noen flere problemer over Midtre bort til Søre?

Ca 50 meter før toppen av Store tar du deg ned til høyre via grusrenner og mye løst og ca 100 meter nede i lia rett bortover til eggen igjen. Da omgår du hele hammeren og får bare svært enkel klyving. Videre er hele Svartdalsryggen grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Kim. Tragisk at jeg klarte å rote meg bort på Svartdalsryggen, men jeg var mer urutinert på den tiden.

Angående Knutsholsryggen: Du skriver at det er en del klyving mellom toppen av Store og denne hammeren. Er det i tillegg svært luftig/utsatt her, eller er det mer en fysisk utfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man må et stykke tilbake mot nordre fra varden på store, og så tar en ned til venstre, kanskje 80-100 høydemetre. Så følger en flanken bort til eggen igjen, forbi en grusrenne. En kommer ut et lite stykke under stupet på Store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dette egentlig er enkelt, så det må prøves ved en senere anledning. Jeg hadde den gang et håp om å traverssere helt til Torfinnseggen, men rotet meg altså helt mot Langedalen. Siden klokka var mye ble jeg nødt til å gå gjennom bandet, ned til Øvre Langedalstjern og videre til Bygdin Høyfjellshotell.

Har ved en senere anledning gått opp fra Øvre Langedalstjern og til Søre og Midtre Svartdalspigg, før jeg gikk over Langedalstind og til Mesmogtind, via Sydtoppene på Langedalstind og ned igjen. En flott tur, men det hadde vært veldig spennende å forsøkt å gå ned i Kvitskaret fra Mesmogtind. Er imidlertid usikker på om det er innenfor mitt mestringsnivå. Noen som har tanker om hvordan det kan være å gå ned der for en som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt luftig ja og også noe utsatt med svaene. Anbefaler tørt vær. Men det er ikke særlig vanskelig, synes ikke graderingen blir mer enn 2 før hammeren til Platå på Knutseggi, den har nok 2-3. Vi gikk alt uten å tenke på tauet. Kanskje et lite hakk lettere enn sørryggen på Urdanostind...

Bildet mot Platå på Knutseggi

http://www.bergtatt.net/fjellforum/knut1.jpg

Mot Store Knutsholstind

http://www.bergtatt.net/fjellforum/knut2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg nyter bildene til fulle og kunne gitt bort hele platesamlingen min hvis det resulterte i at sommeren startet i morgen og jeg hadde fri :)

Utifra mine forutsetninger synes jeg ryggen/eggen ser meget, meeget interessant ut. Jeg blir nok nødt til å gå fra nord siden jeg må rapellere.

Jeg har dessverre ikke gått sydryggen på Uranostind, men hvordan vil du tro det går for en som ikke hadde problemer med Uradalsryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke gått sydryggen på Uranostind, men hvordan vil du tro det går for en som ikke hadde problemer med Uradalsryggen?

Jeg tror det går greit, kanskje :) Ruta er gradert 2-3, Urdadalsryggen er vel ikke gradert mer enn spennende klyving...

Det er vanskelig å sitter her og si om du greier det eller ei, Tom. Opplevelser av vanskelige passasjer oppleves så ulikt, men for en litt dreven rangler går det nok greit uten sikring. Men som nevnt, ned hammeren er kanskje litt vanskelig, lettere opp. Du får prøve og heller bite i en sur stein om det ikke går :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit om jeg slenger inn spørsmålet: det er ingen timetre nord for knutsholstind, sør for platået?

Nei var det ikke en der da :) Nei nå må vi ikke tro at enhver liten høyde er 10 meter, jeg synes denne grensa bare blir tøyd mere og mer. Svaret mitt er NEI, selv om ikke hele ryggen er en glatt linje i vater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, men hvis jeg rapellerer hammeren burde vel sjansene være tilstede? Er det evt. noe sted å avbryte traversen? Noe sted det går an å ta seg ned i Svartdalen? Du trenger ikke bekymre deg om noe ansvar her, Kim, og det er selvsagt vanskelig å sitte hjemme og uttale seg. Men jeg kommer ikke til å slutte å mase om slike ting, for andres vurderinger er og blir uhyre interessante å høre :)

Til Espen:

Jeg så et bilde i dag av en liten topp vest for hovedtoppen av Raudalsegga. Kanskje du bør undersøke den, hvis ingen andre har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten her at Torgeir mener at Uranostind fra sør ikke under noen omstendighet bør gås uten sikring. Da er det litt skummelt at Kim mener den bare er litt verre enn Knutsholstind fra nord. Men men...dør man så dør man...

Den ruta er gradert 2-3. Det samme som fra Kvitskardtind til Mesmogtind. Mulig ikke Torgeir fant letteste vei, for sørryggen på Urdanostind er ikke vanskeligere enn Soleibotntind, N-1. Men for all del, jeg anbefaler ingen jeg heller å gå sørryggen på Urdanostind uten tauet med. På slike turer har jeg som oftest med tauet og lar det heller få ligge i sekken hvis jeg ikke føler behovet for sikring.

Klatregradene er vanskelige å få til og stemme likt for alle når gradene ligger mellom 2-4. Fra 4 begynner det å bli mer definert hva som er vanskelig. 2-3 kan være luftig og utsatt, det kan være enkel klatring og ikke luftig, det kan være utsatt og svært enkel klatring, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, men hvis jeg rapellerer hammeren burde vel sjansene være tilstede? Er det evt. noe sted å avbryte traversen? Noe sted det går an å ta seg ned i Svartdalen?

Ja det er bare å rappellere det. Jeg synes uansett ikke klatringen opp var vanskelige i noen grad. Svært gode tak, men litt luftig da... Om du kommer deg ned i Svartdalen vet jeg egentlig ikke, mener å huske det var store sva med mye løst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom lurte på nedstigningen langs eggen fra Mesmogtind til Kvitskardet. Jeg har gått motsatt vei, og det var en taulengde (grad rundt treer) hvor vi sikret. Det burde være greit å finne rapellfeste ovenfor denne taulengden for å rapellere ned.

Jeg har også gått opp til Mesmogtind denne veien. Lettest å holde seg skrått mot Langedalstind oppunder toppen. Det var ikke mer enn overkant av grad 2 der vi gikk, aldri stort behov for sikring. Men det var lett å gå seg fast, så behovet for å finne letteste vei er nødvendig for at graderingen skal bli så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fra Mesmogtind til Kvitskardet: Går det ikke an å gå ned til skaret mot Langedalstind, og så følge en grushylle skrått bortover mot Kvitskaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige blir å ikke "kjøre seg fast" dersom vi rapellerer ned fra Platået mot Knutseggi, videre mot toppen. For egen del er det ofte graden av utsatthet som stopper meg. Det skal mye mer til at jeg fysisk blir stoppet. Håper det går greit, for ryggen ser morsom ut.

Utifra hva dere sier kan man altså gå greit fra Svartdalspiggene og helt til Torfinnstindene (ikke til og med) ved kun en rapell. Det høres også ut som en morsom tur. Ikke dumt å ha tilgang på folk med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Mesmogtind til Kvitskardet: Går det ikke an å gå ned til skaret mot Langedalstind, og så følge en grushylle skrått bortover mot Kvitskaret?

Det kan hende, men det ligger ofte snø. Anbefaler å gå tidlig på året når snøen ligger og fortsatt er myk, da går det sikkert. Som da dette bildet ble tatt:

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/020713_kvitskard-mesmog-langedalstind/4.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.