+Gabs88 Skrevet fredag kl 07:32 Skrevet fredag kl 07:32 1 hour ago, Anders Eriksen said: Den er god. Jeg fisket med liten swivel mellom multi og mono tidligere, men siste åra har jeg bare brukt en albrightknute. Litt usikker på hva jeg foretrekker. Hvilken størrelse på swivel går du for? https://www.temu.com/no-en/-50-100pcs----fishing--swivel-ring-fishing-supplies-and-accessories-g-601100088515671.html?_oak_mp_inf=ENe4gKqo1ogBGiBlZjE2NThlNzg0MmQ0M2ZiYTA5OWZmYmZkMzVlMzQwZiDCk9D93zI%3D&top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2Feec4ea95-b03a-44b0-8568-652cffc9c626.jpg&sku_id=17594665729779&spec_gallery_id=601100088515671&refer_page_sn=10009&refer_source=0&freesia_scene=2&_oak_freesia_scene=2&_oak_rec_ext_1=MzYwMA&_oak_gallery_order=124372777%2C182570195%2C1909073692%2C641358877%2C2081281517&search_key=swivel triple 100pcs&refer_page_el_sn=200049&refer_page_name=search_result&refer_page_id=10009_1743751714102_zzbvqlqbvg&_x_sessn_id=x09xl1l2lo Kjempefornøyd med de her, helt samme som selges av Owner som "Triple Crane" bare at her koster det 36 kroner for 100 stk, mens i Norge betaler du 89 kroner for 9 stk.. Og ja, de er identiske. En av få ting jeg har funnet ut at det er like greit å kjøpe på Temu. Minste størrelsen holder i massevis. Siter
+ingen87 Skrevet fredag kl 07:50 Skrevet fredag kl 07:50 Jeg har alltid bare brukt Albright-knute mellom multifilament og monofortommen. Funker fint for meg! Siter
+Gabs88 Skrevet fredag kl 08:28 Skrevet fredag kl 08:28 33 minutes ago, ingen87 said: Jeg har alltid bare brukt Albright-knute mellom multifilament og monofortommen. Funker fint for meg! Det er jo alltid den diskusjonen om en swivel+snap rett før sluken skremmer fisken eller ikke, jeg tror i grunn ikke at den gjør det. Men jeg prøvde nå allikevel swivel i mellom og har stort sett fortsatt med det, ettersom det er hakket raskere enn å bruke en albright eller FG knute. Siter
aico Skrevet fredag kl 10:50 Skrevet fredag kl 10:50 Interessant. Jeg er en enkel, lavterskel-fisker, som alltid har brukt uni til alt Men ser ut som Albright kanskje kan være lettere å knyte med tjukke fortommer. Synes uni er litt keitete til f.eks. kystmeite der fortommen blir ganske grov ifht. multisnøret. Skal prøve Albright neste gang. FG... får meg til å tenke på en gammel nabo jeg hadde en gang i tiden. Han kjøpte sin første PC når han var 89 år. Jeg var innom jevnt og trutt de første ukene og hjalp han i gang til han var sånn høvelig selvgående. Så var det ett opphold på noen uker før jeg stakk innom for å se hvordan han klarte seg. Jo da, han mente selv det gikk ganske bra, men han så fram til at han ble litt eldre og fikk bedre tid til å holde på med PC'en Det oppsummerer nok mine tanker om FG-knute ganske bra.. en gang i framtiden, når jeg får skikkelig god tid Siter
+Gabs88 Skrevet fredag kl 11:32 Skrevet fredag kl 11:32 39 minutes ago, aico said: Det oppsummerer nok mine tanker om FG-knute ganske bra.. en gang i framtiden, når jeg får skikkelig god tid Eventuelt så kan du gjøre som jeg gjør, jukse. https://www.plat.co.jp/shop/catalog/product_info/language/en/products_id/19086/cPath/4099_1350/fishing-equipment/dai-ichi-seiko-knot-assist-2-0-black.html FG-knuten er faktisk såpass mye sterkere enn alle andre knuter at det kanskje er verdt det. Siter
aico Skrevet fredag kl 11:53 Skrevet fredag kl 11:53 Gabs88 skrev (2 minutter siden): FG-knuten er faktisk såpass mye sterkere enn alle andre knuter at det kanskje er verdt det. Takker for tips! Når det gjelder bruddstyrke er jeg litt ambivalent. Jeg hater jo når snøret ryker, og det skjer jo gjerne i skjøten, men samtidig har jo Jakt og fiske ett poeng i at det er greit å vite hvor snøret ryker hvis det først kommer til å ryke. Sitat I vår test hadde vi 100 % bruddstyrke, noe som er litt unikt og slettes ikke sikkert at alle snørekombinasjoner og knutebindere klarer å oppnå. Miljømessig er det heller ikke gunstig med tanke på at lina kan slite hvor som helst. Siter
+Gabs88 Skrevet fredag kl 12:42 Skrevet fredag kl 12:42 45 minutes ago, aico said: Når det gjelder bruddstyrke er jeg litt ambivalent. Jeg hater jo når snøret ryker, og det skjer jo gjerne i skjøten, men samtidig har jo Jakt og fiske ett poeng i at det er greit å vite hvor snøret ryker hvis det først kommer til å ryke. Jeg vil nå si at det vet du uansett, hvis du feks har 10 kilo braid, 9 kilo fortom, skjøtet i sammen med en perfekt FG-knute. Så vil det enten ryke i knuten inn til sluken eller så vil de ryke et sted på fortommen. Mens hvis det ryker i selve knuten mellom fortom og braid, så bør man kanskje velge enn bedre knute. Men akkurat den delen av dette er jeg veldig nøye på, sett jeg meg fast så mister jeg nesten aldri swivelen, knuten ryker ved snap. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.