Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! 

Har lenge vært en trofast og fornøyd bruker av Simms windtamer pro multisnøre. Nå er ikke denne å oppdrive lenger på det norske markedet, så må prøve noe nytt. Har sett litt på denne https://www.skittfiske.no/berkley/253367/berkley-sick-braid-300m-mossgreen-0-12mm-høyytelses-supermykt-multifilament-snøre, noen som har prøvd den?

Brukes til fjellfiske etter ørret. Kom gjerne med andre tips til gode multisnører om dere har en favoritt:) Jeg fisker stort sett med fortom av flurcarbon eller mono.

Annonse
Skrevet

Det er ikke godt å forstå seg på braid. Men jeg har god erfaring med Berkley sine braid, både X9 og Fireline Fused. Fireline Fused er den jeg tradisjonelt har brukt, den har ikke den høyeste slitestyrken men tåler vistnok mer av feks skraping mot steiner og liknende. Og i tester så viser det seg at den faktisk gjør det, men det er bare snakk om ca 30-40% ekstra tåleevne. 

Men kommer til å gå over til X9 i fremtiden, har allerede et par stykk liggende hjemme klare til bruk når den tiden kommer.

Sick har jeg ikke testet, den lover igjen at den skal ha god "abrasion resistance" eller skrapemotstand men stiller meg tvilende til om det utgjør en vesentlig forskjell. Sick er også en X8 line, noe jeg anser som positivt. X5 er for grovt i min erfaring, X8 og X9 er bra, og X12 / X16 ender ofte opp med at man mister mye sluker på grunn av at linen ryker.

Uansett, så har jeg en veldig god erfaring med Berkley sine liner, de leverer jevnt over god kvalitet.

Skrevet

Følger denne og venter på gode anbefalinger. Må skifte på to sneller nå. Jeg hadde en grønn Berkeleysene som jeg følte var litt for "grov" i flettingen, og ble fort slitt ganske langt ned bare av kasting. Jeg aner ikke om det var den i lenken. Ellers har jeg stort sett brukt denne. Jeg klipper en drøy meter av tuppen ganske ofte og knyter ny monofortom, nettopp på grunn av slitasje. 

Skrevet
Gabs88 skrev (10 timer siden):

Det er ikke godt å forstå seg på braid. Men jeg har god erfaring med Berkley sine braid, både X9 og Fireline Fused. Fireline Fused er den jeg tradisjonelt har brukt, den har ikke den høyeste slitestyrken men tåler vistnok mer av feks skraping mot steiner og liknende. Og i tester så viser det seg at den faktisk gjør det, men det er bare snakk om ca 30-40% ekstra tåleevne. 

Men kommer til å gå over til X9 i fremtiden, har allerede et par stykk liggende hjemme klare til bruk når den tiden kommer.

Sick har jeg ikke testet, den lover igjen at den skal ha god "abrasion resistance" eller skrapemotstand men stiller meg tvilende til om det utgjør en vesentlig forskjell. Sick er også en X8 line, noe jeg anser som positivt. X5 er for grovt i min erfaring, X8 og X9 er bra, og X12 / X16 ender ofte opp med at man mister mye sluker på grunn av at linen ryker.

Uansett, så har jeg en veldig god erfaring med Berkley sine liner, de leverer jevnt over god kvalitet.

Er så mye å velge mellom at jeg blir helt matt. Vurderer også Powerpro, brukte den for mange år siden, mener å huske den var god da. Har også sett på denne  https://www.salarsport.no/produkt/sportsfiske-diverse/snorer-liner/shimano-kairiki-8-150-meter. Håper uansett flere kommet på banen med sine favoritter👍

Skrevet
6 minutes ago, Anders Eriksen said:

Er så mye å velge mellom at jeg blir helt matt. Vurderer også Powerpro, brukte den for mange år siden, mener å huske den var god da. Har også sett på denne  https://www.salarsport.no/produkt/sportsfiske-diverse/snorer-liner/shimano-kairiki-8-150-meter. Håper uansett flere kommet på banen med sine favoritter👍

Fireline eller x9 er et fint valg i min mening, sick er sikkert også bra.

Skrevet
Gabs88 skrev (5 minutter siden):

Fireline eller x9 er et fint valg i min mening, sick er sikkert også bra.

Har troa på x9, den rykker opp på listen:) kjøre 0,10 på 1000 snella, og 0,12 på 2500 snella👍

Skrevet
On 4/10/2024 at 7:49 PM, Anders Eriksen said:

Har troa på x9, den rykker opp på listen:) kjøre 0,10 på 1000 snella, og 0,12 på 2500 snella👍

0.10 på 2500 snelle fungerer helt fint og vil gi bedre kasteavstander.

0.10 har også bruddstyrke på 9 kilo, langt i overkant av hva du kan forvente under fjellfiske.

Skrevet
Gabs88 skrev (11 minutter siden):

0.10 på 2500 snelle fungerer helt fint og vil gi bedre kasteavstander.

0.10 har også bruddstyrke på 9 kilo, langt i overkant av hva du kan forvente under fjellfiske.

Den er grei. Da går jeg for 0.10 på begge snellene. Gleder ,meg til fjellfiskesesongen!

• 11 måneder senere...
Skrevet

Løftet frem denne tråden. Jeg må skifte multifilament på fjellstanga.

Det dukker opp nye multi-liner annen hver uke har jeg inntrykk av. 

Har sett litt på Daiwa J-Braid (Grand eller Expedition, ikke den vanlige), men ser gode skussmål av X9 her på forumet. 

Noen som har testa begge? 

Skrevet (endret)
34 minutes ago, ingen87 said:

Løftet frem denne tråden. Jeg må skifte multifilament på fjellstanga.

Det dukker opp nye multi-liner annen hver uke har jeg inntrykk av. 

Har sett litt på Daiwa J-Braid (Grand eller Expedition, ikke den vanlige), men ser gode skussmål av X9 her på forumet. 

Noen som har testa begge? 

Jeg har tidligere vert veldig glad i X9, nå har jeg funnet ut at det desverre bare var svindel.. X9 er faktisk 218% av oppgitt dimensjon, så når de oppgir 0.14mm så er den egentlig 0.30mm. Da er naturligvis styrken også mye høyere enn oppgitt.

Og tenk da på arealer av 0.14mm sirkel kontra 0.30mm, 0.30mm sirkelen er faktisk 4.7 ganger arealet av 0.14mm sirkelen. Da burde styrken også være 4.77 ganger høyere for at den oppgitte styrken skal stemme med hvor mye material som er brukt.

Så jeg må desverre trekke tilbake alle utsagn ang. X9 braid.

Når det kommer til line i 2025 så stoler jeg derfor utelukkende på YouTube kanalen Line Laboratory. Som også har egen nettside: https://linelaboratory.com/

Det sagt så har jo X9 braid vert en grei line i lang tid, jeg brukte dimensjonen 0.06 men med tanke på at 0.06 egentlig var 0.13mm så kan jeg ikke si jeg er like glad i det. Nå som jeg har liner som faktisk er 0.06mm i reell diameter så ser jeg veldig lett forskjellen på de linene og X9.

Linene jeg har gått over til per dags dato er stort sett Varivas, men også litt Daiwa. Prisen ligger jevnt med feks X9, men du kjenner forskjellen (mye glattere liner) og ser den også på kastelengder. https://sportenbeitostolen.no/produkt/varivas-8-marking-0-6-13lb-0-132mm/ Varivas 8 er en svært god en, og prisen er ikke så alt for ille med tanke på at det er snakk om 300m line. 

Sufix har også mye bra.

Men kort fortalt, Line Laboratory har blitt bibelen min med tanke på hvilken liner jeg kjøper/stoler på. Metoden de tester med er meget god, spesielt med tanke på at han bruker mikroskop for å avsløre den faktiske linetykkelsen. Men det testes også knutestyrke som igjen er relevant for ytelsen til linen.

Edit:

Forøvrig, årsaken til at jeg prøvde X9 i utgangspuntket var andre tester. Tester som fikk det til å se ut som at X9 faktisk var veldig bra. Men forskjellen på Line Laboratory og andre tester er mikroskopet som måler nøyaktig dimensjon til 1/1000 dels millimeter.

Med en gang den reelle diameteren var avslørt, så ser man jo akkurat hvordan Berkley har jukset for å oppnå "god styrke med tynn line".

Endret av Gabs88
  • Takk 1
Skrevet

Takk for link! :) Skal sjekke litt! 

Har alltid brukt Fireline (bortsett fra den billige ebay-braiden jeg satte på ifjor høst), gjerne fordi Fireline har fulgt med stengene/snellene jeg har kjøpt. 

Skrevet
10 minutes ago, ingen87 said:

Takk for link! :) Skal sjekke litt! 

Har alltid brukt Fireline (bortsett fra den billige ebay-braiden jeg satte på ifjor høst), gjerne fordi Fireline har fulgt med stengene/snellene jeg har kjøpt. 

Fireline er testet av Line Laboratory: https://linelaboratory.com/portfolio/berkley-fireline-30lb-braid/
Den har en overall ranking på 116 plass av 130 testede liner... Kanskje et resultat av at det teknologisk sett er en ganske gammel line som fortsatt selges på grunn av at folk kjenner navnet.  Til sammenligning er Varivas 8 på 3 plass blant 130 liner.
https://linelaboratory.com/braid-summary/

Skrevet

Litt off topic, men jeg opplever at Fireline i Crystal fisker mye bedre enn Fireline i Flame Green (i samme tykkelse). Utrolig vanskelig å gå vitenskapelig til verks her, men følelsen er at det er vesentlig forskjell. Noen andre med erfaringer rundt dette?

Skrevet
2 minutes ago, rk said:

Litt off topic, men jeg opplever at Fireline i Crystal fisker mye bedre enn Fireline i Flame Green (i samme tykkelse). Utrolig vanskelig å gå vitenskapelig til verks her, men følelsen er at det er vesentlig forskjell. Noen andre med erfaringer rundt dette?

Tror det er et vanskelig spørsmål og svare på.

For det blir avhengig av flere ting.

Feks bruker du fortom? Eller knyter du multisnøre direkte til sluken.

Og hvor tykt er snøret ditt? 

Jeg vil tro at et tykt grønt snøre vil være mer avskrekkende for fisken enn et tynt grønt snøre.

Jeg vil også tro at et tykt grønt multisnøre som er knytt direkte til sluken vil fiske dårligere enn om det samme snøret hadde en meter fortom.

Det er også forskjell avhengig av lysforhold. Ørret tar vanligvis sluker underfra og opp. Så det gir mening at Crystal fisker bedre på dagtid, ettersom det går bedre overens med den lyse himmelen ovenfor. Men i skumringen kan det ha motsatt effekt, når himmelen er mørk og snøret lyst.

Selv har jeg fått smaken på snører som har varierende farger. Feks har mange merker snører som har 1 meter med en farge, og så 10 cm med lys farge, og så 1 meter med samme fargen. Du har også andre snører som bytter farge hver meter eller hver 10 centimeter.

Når snøret bytter farge feks 1 per meter så kan du faktisk telle antall meter på kastet ditt avhengig av hvor ofte snøret bytter farge. Men feks når det bytter hver 10 cm gir det et godt inntrykk av hvor raskt snøret faktisk beveger seg innover.

Med andre ord, mye å ta hensyn til, men hvis du bruker fortom er det nok ikke så nøye hvilken farge du velger på multisnøret i seg selv.. :)

Skrevet

Litt annet bruk, men har nå Daiwa J-braid expedition som backing på samtlige fluesneller. 
Tipper dette snøret funker gull i mindre dimensjoner også. 
Lest veldig mye godt om dette snøret. 

Skrevet
On 3/14/2025 at 10:06 AM, Hc.b said:

Litt annet bruk, men har nå Daiwa J-braid expedition som backing på samtlige fluesneller. 
Tipper dette snøret funker gull i mindre dimensjoner også. 
Lest veldig mye godt om dette snøret. 

Hvis du sjekker line laboratory er det 8 plass på overall ranking 

Skrevet (endret)

Ja men det er mange J-Braid expedition. Det er den PE1.2 versjonen som kommer godt ut. PE 1 kommer ut som på 68 overall.

Screenshot_20250315_183447_Chrome.thumb.jpg.b73e52638ee975407ddfea220208dfc3.jpg

Hva betyr egentlig PE tallet? Ser Grand versjonen kommer med mange ulike PE verdier, og spenner seg fra 11 til 124 plass overall.

Endret av ingen87
Skrevet (endret)
1 hour ago, ingen87 said:

Ja men det er mange J-Braid expedition. Det er den PE1.2 versjonen som kommer godt ut. PE 1 kommer ut som på 68 overall.

Screenshot_20250315_183447_Chrome.thumb.jpg.b73e52638ee975407ddfea220208dfc3.jpg

Hva betyr egentlig PE tallet? Ser Grand versjonen kommer med mange ulike PE verdier, og spenner seg fra 11 til 124 plass overall.

PE tallet er omtrent samme som dimensjon, etter det japanske PE systemet. Japanske PE systemet er måten de standardiserer snøretykkelse på, Japan har mye strengere krav til at dimensjon osv skal stemme overens med det som faktisk står.

Mens i Europa og USA er det ofte mye mer feil på dimensjoner samt styrke. (Ofte mye tykkere, og mye sterkere, kanskje 2x tykkelse/styrke), men når begge deler øker er det ikke nødvendigvis en god ting men heller et problem med at du ikke får det du ville ha.

Årsaken til at det er et stort spenn er at feks tynne snører bruker mindre materiale men samtidig krever høyere kvalitet på materialene for å få god styrke. Mens tykke snører under samme branding koster akkurat det samme men krever mer materiale, da blir de ofte laget i forskjellige materialer. Med høyere kvalitet på materialene som brukes i de tynneste snørene.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet

Faen du er god på dette! 🤩 Blir imponert!

Hilsen en som har solgt tusen Fireline-sener i sin tid 😅

Skrevet
5 hours ago, ingen87 said:

Faen du er god på dette! 🤩 Blir imponert!

Hilsen en som har solgt tusen Fireline-sener i sin tid 😅

Var blank for et halvårs tid siden, det var etter at jeg fant ut at X9 snøret var helt noe annet enn hva det utgav seg for at jeg begynte å sette meg skikkelig inn i sakene.

• Takk 1
Skrevet
Gabs88 skrev (På 13.3.2025 den 10.50):

Jeg har tidligere vert veldig glad i X9, nå har jeg funnet ut at det desverre bare var svindel.. X9 er faktisk 218% av oppgitt dimensjon, så når de oppgir 0.14mm så er den egentlig 0.30mm. Da er naturligvis styrken også mye høyere enn oppgitt.

Og tenk da på arealer av 0.14mm sirkel kontra 0.30mm, 0.30mm sirkelen er faktisk 4.7 ganger arealet av 0.14mm sirkelen. Da burde styrken også være 4.77 ganger høyere for at den oppgitte styrken skal stemme med hvor mye material som er brukt.

Så jeg må desverre trekke tilbake alle utsagn ang. X9 braid.

Når det kommer til line i 2025 så stoler jeg derfor utelukkende på YouTube kanalen Line Laboratory. Som også har egen nettside: https://linelaboratory.com/

Det sagt så har jo X9 braid vert en grei line i lang tid, jeg brukte dimensjonen 0.06 men med tanke på at 0.06 egentlig var 0.13mm så kan jeg ikke si jeg er like glad i det. Nå som jeg har liner som faktisk er 0.06mm i reell diameter så ser jeg veldig lett forskjellen på de linene og X9.

Linene jeg har gått over til per dags dato er stort sett Varivas, men også litt Daiwa. Prisen ligger jevnt med feks X9, men du kjenner forskjellen (mye glattere liner) og ser den også på kastelengder. https://sportenbeitostolen.no/produkt/varivas-8-marking-0-6-13lb-0-132mm/ Varivas 8 er en svært god en, og prisen er ikke så alt for ille med tanke på at det er snakk om 300m line. 

Sufix har også mye bra.

Men kort fortalt, Line Laboratory har blitt bibelen min med tanke på hvilken liner jeg kjøper/stoler på. Metoden de tester med er meget god, spesielt med tanke på at han bruker mikroskop for å avsløre den faktiske linetykkelsen. Men det testes også knutestyrke som igjen er relevant for ytelsen til linen.

Edit:

Forøvrig, årsaken til at jeg prøvde X9 i utgangspuntket var andre tester. Tester som fikk det til å se ut som at X9 faktisk var veldig bra. Men forskjellen på Line Laboratory og andre tester er mikroskopet som måler nøyaktig dimensjon til 1/1000 dels millimeter.

Med en gang den reelle diameteren var avslørt, så ser man jo akkurat hvordan Berkley har jukset for å oppnå "god styrke med tynn line".

Da skal jeg prøve Varivas 8, fikk ikke fylt på 2500 snella mi i fjor, så da prøver jeg igjen nå:) Du er herved utnevnt som min multisnøreekspert.👍

Skrevet
57 minutes ago, Anders Eriksen said:

Da skal jeg prøve Varivas 8, fikk ikke fylt på 2500 snella mi i fjor, så da prøver jeg igjen nå:) Du er herved utnevnt som min multisnøreekspert.👍

Nei det er jo det med å få fyllt snellene jeg har lurt på selv, jeg brukte jo alltid linekalkulator for å beregne nøyaktig hvor mange meter snøre jeg trengte av backing og multi for å få fyllt snellen perfekt og så gikk det i skeis gang på gang.

Jeg tenkte gjerne at snøret kanskje ikke var stramt nok eller liknende. Men det funket ikke så mye bedre når jeg fikk ordnet det heller.

Men når du plutselig finner ut at det er dobbelt så tykt som oppgitt så gir jo absolutt alt veldig mye mer mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.