Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med turhatt?

ØysteinT

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har efaring med solide turhatter? Jeg tanker da nesten type "cowboyhatt" :)

Har en i tøy men kunne tenke med å teste en mer solid sak i typ skinn/lær for turer på barfot. Noen som har erfaring med det og hvordan de er med tanke på regn og svette spesielt. 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en Stetson Cowboyhatt. Tålte fint fukt/regn, men ble litt svett i hodet da den var ganske tett.

Skriver i fortid, da den ble glemt igjen i Langsua på sensommer '23. Tok av meg hatten under en pause for å lufte håret, og da ble den igjen. Ligger fortsatt der, om ikke noen har funnet den.

https://jerven.no/products/5333454-traveller-hat-waxed-cotton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en australsk, i skinn, fra Jim Sterling, for mange år siden. Eller, det vil si, jeg har den vel fortsatt, men den har ikke blitt brukt på sikkert over 25 år. 

Skinn er tungt og stivt og det er vanskelig å få sømmene til å holde tett, synes jeg. Men det finnes andre skinnhatter, og andre er fornøyd med slike, så, kanskje.

Nå bruker jeg en Stetson Explorer. Det er en modell som jeg ikke tror blir produsert lenger. I hvert fall ikke maken til den jeg har. Den er produsert i Vitafelt og har innbrettbare øreklaffer. Det er et fantastisk behagelig og praktisk hodeplagg. Luner og ventilerer godt, på samme tid, motstår regn i forbausende mange timer og er veldig lett og behagelig på hodet, men det er ikke et egnet hodeplagg i den varme årstida, etter min mening. Jeg bruker den fra september og utover, for det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere hatter, men ser at jeg tar med en caps likevel når jeg skal til fjells. Her på Vestlandet er hetten på jakken mye brukt, og den går dårlig sammen med hatt. På jakt derimot bruker jeg en del hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.