Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyneema-telt - "verdens sterkeste", eller ikke?

sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt med på serien til Fjäll-Anders på Youtube hvor han prepper og modifiserer et HMG Ultamid 4p telt for vinterbruk og nå i det siste også prøvd det ut i felt.

Det kunne virke som ganske ganske lovende saker - Helt til materialet ved et hjørnefeste bare takker for seg ved oppstramming og rakner.

For meg var det et friskt pust blant all "hypen" rundt Dyneema-telt hvor alle de frelste snakker om det som om det laget av guder og aldri vil ha noen nedsider (samtidig som de MÅ ha footprint for å beskytte bunnduken 🙃). Det måtte jo være noen. Tåler ikke kulde kanskje?

Anbefaler å se de andre tidligere videoen i serien også. Ganske kreativ type.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fulgt nøye med på serien hans om ultamiden. Hadde stort håp for det der.. men skuffende resultater ja, veldig glad for at han testa det, og jeg slipper slik erfaring. Ikke at det ligger i mitt budsjett med slikt telt uansett...

Noen som vet om lignende telt presterer bedre, med polyester eller nylon duk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Ole Kristian Krane skrev (17 minutter siden):

Jeg har også fulgt nøye med på serien hans om ultamiden. Hadde stort håp for det der.. men skuffende resultater ja, veldig glad for at han testa det, og jeg slipper slik erfaring. Ikke at det ligger i mitt budsjett med slikt telt uansett...

Noen som vet om lignende telt presterer bedre, med polyester eller nylon duk?

Polyamid/Silnylon duk hadde nok prestert veldig mye bedre på alt her unntatt vekt. Det at duken blir slappere og har en viss elastisitet når fuktig gjør bare at man faktisk kan stramme den opp uten å ødelegge noe.

En kan se på det som fordel eller ulempe egentlig. På telt hvor strekking ikke er nødvendig for en god "pitch" tror jeg Dyneema kan ha et fortrinn - Men hvor ofte har man _helt_flatt og rett underlag for en perfekt pitch? Da hjelper det å kunne strekke ut materialet til å faktisk bli en god pitch åkke som, og det klarer silnylon/polyamid helt fint. Polyester er vel litt mer ustrekkelig igjen, derfor ser man oftere den type blafrer unødvendig mye i vind om oppsettet ikke er perfekt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen trær vokser inn i himmelen," heter det visst. Ergo, det finnes ikke et perfekt telt for alle scenariene naturen byr på. Kanskje derfor de fleste av oss har flere telt?😅

Litt usikker, men mener det ligger videoer på YT som viser hvordan Dyneema (seilduk?) påvirkes over langtid tids bruk. Klarer fint å spare penger til et slikt kjøp, men har til nå ikke klart å forsvare investeringen.

Derimot er selve konstruksjonen vist i videoen igjen aktuell for egen del, dog i silpoly eller tilsvarende, da for bruk vår, sommer og tidlig høst. Grunnen er at det praktiske igjen er i fokus til fordel for små upraktiske telt (overhodet ikke alderen som spiller inn altså🤭).

Når det gjelder teltduk av polyester så tester jeg pr. i dag ut litt tykke strikker på alle høytsittende barduner på vinterteltet jeg bruker til lavterskel turer under tregrensa. Altså teltet jeg bruker titanium ovn i, der jeg ser at pipa trenger litt bevegelse ved vind. Dette ser foreløpig ut til å fungere. Kan fungere på Dyneema telt tro?

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod video. Men spørsmålet er vel heller hvordan ville et annet stoff med samme vekt oppført seg i samme situasjon? Og er denne type telt konstruksjon velgent for ekstremt vintervær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår så er Dynema veldig "dødt" stoff, lite strekk. Gåstaven/teltstangen i senter av teltet flekser heller ikke. Dette vil med føre at all belastning drar i pluggfester og barduner. Feks tunnelltelt kan flekse med stengene og avlaste barduner og pluggfester.

Kanskje lurt å feste en strikk på bardun/pluggfester for avlasting på telt med gåstav, hvertfall Dynema telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.