Tussedrotten Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Lurer bare på om det finnes pemmikan for mennesker den dag i dag? Det virker som om det kun brukes til hundefôr. I så fall, hvor kan en eventuelt få kjøpt det? Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussedrotten Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Oisann. Havnet på feil post. (Ikke nå lenger - flyttet den hit.. Mod) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiri Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Lurer bare på om det finnes pemmikan for mennesker den dag i dag? Det virker som om det kun brukes til hundefôr. I så fall, hvor kan en eventuelt få kjøpt det? Noen som vet? Pemmikan er jo energi til hunden, mye energi i liten bit. Mye av grunner er vel at hunden skal få dekket energibehovet sitt uten å få magedreining. En hund som er ute å jobber trenger mye energi, men kan ikke ha magen full av mat. Jeg pleier å si at Pemmikan er hundens sjokolade . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Du får tak i Pemmikan i USA, og jeg kan sikkert skaffe deg oppskrift på hvordan du lager det. Men, for å sitere noen av mine amerikanske primusvenner: "It tastes like shit" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussedrotten Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Ja, en oppskrift ville vært prima. Ingenting er bedre enn det hjemmelagte:) Jeg er ikke særlig kresen, og det er bare sunt å utfordre magesekken litt. Takk på forhånd hvis du klarer å finne en oppskrift! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 4 cups dried meat - depending on how lean it is, it can take 1 - 2 lbs. per cup. Use only deer, moose, caribou, or beef (not pork or bear). Get it as lean as possible and double ground from your butcher if you don't have a meat grinder. Spread it out very thinly in cookie sheets and dry at 180° overnight or until crispy and sinewy. Regrind or somehow break it into almost a powder. 3 cups dried fruit - to taste mix currents, dates, apricots, dried apples. Grind some and leave some lumpy for texture. 2 cups rendered fat - use only beef fat. Cut into chunks and heat over the stove over medium (or Tallow) heat. Tallow is the liquid and can be poured off and strained. Unsalted nuts to taste and a shot of honey. Combine in a bowl and hand mix. Double bag into four portions. The mixture will last for quite a while without refrigeration. I have eaten it four years old. It actually improves with age. HINT: Vary the fat content to the temperature in which it will be consumed. Less for summer. Lots for winter. Not only is it good energy food for canoeing, but an excellent snack for cross country skiing. This recipe was originally from a Chippewayan Indian Guide as he learned it from his father. No buffalo chips! This recipe was submitted by the Dooleys of Boise. Our thanks to them. Oppskriften er fra forumet www.spiritburner.com Tråden finner du her: http://www.spiritburner.com/forum/viewtopic.php?t=6688 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Mere pemmikanlenker http://www.tc.umn.edu/~haskell/HSP/PEMMICAN.html http://www.physicalmind.com/pemmican.htm http://w4.lns.cornell.edu/~seb/pemmican.html Håper du nu er fornøyd. Hvis man nu kunne skaffe seg utstyr til frysetørring, uten å gå konk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Det virker som om frysetørring er unødvendig når man lager pemmikan på riktig måte. Da skal det holde seg i "evigheter". Angående smaken leste jeg at "pemmican is an acquired taste"; jeg antar det betyr at man enten liker det eller ikke... Jeg var helt ukjent for Pemmikan intill jeg så rekostruksjonen av Amundsen/Scott kappløpet på NRK. De var kanskje ikke så imponert over smaken, men herregud for et flott produkt, da! Tror jeg skal prøve å lage dette snart. Noen som kan anbefale en seriøs slakter/kjøttspesialist i Oslo? Jeg har ikke sett "human grade" storfe fett solgt pr kilo på Rema... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Frysetørkern er ikke påtenkt pemmikan. Er ikke fettet det snakkes om det samme som spekk? Ut over dette var den ene oppskrifta med Corned Beef. Det burde jo kunne fungere. Ellers brude vel en RSP-Pemmikan smake bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiri Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Spekk kan man iallefall få kjøpt på de fleste matvarebutikker. Se i frysedisken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Lurer på om Hvalkjøtt hadde fungert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglehunden Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 kyllingfett er kraftig kost med bare aminosyrer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loffen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Hei runegutt123! du som e nordlending veit da vell kor lett det blir "transmak" på hvalkjøtt?? tror det egner seg meget dålig!!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Tørka, og med nok spekk skulle det fungere. Dessuten .... transmak finnes ikke på de hvalene som landes her. Vi har verdens beste hvalkjøtt. Under 100kr/kg for topp biffkvalitet er jo upåklagelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loffen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 ja vi får da prima hvalkjøtt her i lofoten og skulle eg meine! men jeg ser ikke helt hvordan du skal unngå at det blir transmak når du tørker/oppbevarer det?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Litt salt kanskje, eller ydderst litt syre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.