Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle Nord


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte meg Helle Utvær for litt siden. Har brukt den en del i det siste og denne kniven liker jeg veldig godt. En veldig god hybrid synes jeg. Jeg har også en Helle Besseggen som jeg liker veldig godt. Det er en liten kniv og den er veldig god å spikke småting med. 

Også har jeg da Helle Lappland kniven. Denne har jeg hatt i snart 30 år. jeg fikk den nettopp hjem fra sliping og polering og det ble rett og slett en ny kniv. Fin å hogge små busker og mindre trær med. Solid som pokker! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Jeg kjøpte meg Helle Utvær for litt siden. Har brukt den en del i det siste og denne kniven liker jeg veldig godt. En veldig god hybrid synes jeg. Jeg har også en Helle Besseggen som jeg liker veldig godt. Det er en liten kniv og den er veldig god å spikke småting med. 

Også har jeg da Helle Lappland kniven. Denne har jeg hatt i snart 30 år. jeg fikk den nettopp hjem fra sliping og polering og det ble rett og slett en ny kniv. Fin å hogge små busker og mindre trær med. Solid som pokker! :) 

Har en Utvær, men den blir bittelitt for liten i skaftet til meg. Har en Strømeng 9 også, men litt usikker på bruk av den til mye batonering. Får tenke litt på det😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaahaaaaa skrev (7 minutter siden):

Har en Utvær, men den blir bittelitt for liten i skaftet til meg. Har en Strømeng 9 også, men litt usikker på bruk av den til mye batonering. Får tenke litt på det😉

Skjønner. Den har forholdsvis kort skaft ja, men den passer min lille hånd helt perfekt. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Skjønner. Den har forholdsvis kort skaft ja, men den passer min lille hånd helt perfekt. :) 

Da er den nok en snasen kniv ja. Jeg har hanske str 10, så den kniper litt ved lengre bruk, så min blir nok solgt etterhvert😊

Endret av Aaaaaaaahaaaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaahaaaaa skrev (16 minutter siden):

Har en Utvær, men den blir bittelitt for liten i skaftet til meg. Har en Strømeng 9 også, men litt usikker på bruk av den til mye batonering. Får tenke litt på det😉

Har også en Strømeng 9, ikke favorittkniven min. Har hugget trær opp til Ø10 cm uten problem. Kan hende den får nytt liv igjen hvis jeg bestiller ny slire til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (9 minutter siden):

Har også en Strømeng 9, ikke favorittkniven min. Har hugget trær opp til Ø10 cm uten problem. Kan hende den får nytt liv igjen hvis jeg bestiller ny slire til den.

Jeg kjøpte en strømeng 5" kniv for ett par år siden. Den tålte vertfall ikke mye julig. Fikk hakk i eggen etter første turen i skogen. Så den gikk i søpla for ikke veldig lenge siden.... 

 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (24 minutter siden):

Har også en Strømeng 9, ikke favorittkniven min. Har hugget trær opp til Ø10 cm uten problem. Kan hende den får nytt liv igjen hvis jeg bestiller ny slire til den.

Føler Strømengen funker sabla bra til hugging og kvisting sammen med motorsaga når jeg holder på med ved hjemme, men tror den kan skrante og løsne litt i skafte ved mye batonering som jeg gjør en del av på lavvotur. Nord hadde jeg ønsket var ørlite mindre, så blir spennende å se hva Nordlys har å by på🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Jeg kjøpte en strømeng 5" kniv for ett par år siden. Den tålte vertfall ikke mye julig. Fikk hakk i eggen etter første turen i skogen. Så den gikk i søpla for ikke veldig lenge siden.... 

 

Min 9er bruker jeg veldig mye til hugging/kvisting og den holder eggen råbra. Har slipt den ned til ca 24grader med en par grader sekunderegg, og det funka over all forventning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste kniven jeg har hatt over lang tid (nesten 30 år) som jeg kun har slipt en gang selv og som er like fin som ny i dag etter proff sliping er Helle sin Lappland kniv. Den tåler jaggu meg alt. 

Jeg brukte denne spesielt mye i militæret. Den ble brukt til alt fra boksåpner til smørekniv og trehogst. Helt utrolig kniv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.